Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser riktigt lovande ut, men gå helt klart på anderssons tips ang. de pressade stålomspunna slangarna. Blir fort fel annars...

Be erik skicka med en lambdamutter när han skickar tillbaka prylarna, han tar typ 30-50kr nått för en mutter om jag kommer ihåg rätt...


Kämpa på nu, så vi får höra lite turbovissel :tummenupp

När han skall skicka så är det nog för drygt att hantera. Till mig så sålde han inga rostfria lambdamuttrar.

Funkar utmärkt med returpump

Uppsammlingskärlet måste avlufftas med 8 mm slang så funkar det utmärkt

Skönt att höra. Xyron gjorde mig orolig där ett tag:tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Been there, done that:hihi Och med tre + en muttrar som jag svetsade i min 675 när det begav sig så är det en hjälp att de finns mer tillgängliga numera.

Nu vill vi bara se hojen igång, serru:)

...Sist jag letade efter det så beställde jag muttern ifrån någon biltrimmningsfirma för 150kr + 100kr frakt. :näsblod
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
rekomenderas Lång lambdamutter om du ska åka med innivates Lambdakit

Sonden går då kallare och felkodar inte så lätt
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag trodde det skulle vara innivates jag köpte men det som följde med MCX displayen ansluts direkt till displayen och det var en Bosch sond.

Stämmer bra det , Samma sond som Innavate använder ( Bosch )

Om du behöver ny sond så är Hqtec billigast på dessa

Kännsliga är dom för både vattenånga och packningsklister:huvet
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Stämmer bra det , Samma sond som Innavate använder ( Bosch )

Om du behöver ny sond så är Hqtec billigast på dessa

Kännsliga är dom för både vattenånga och packningsklister:huvet

aha det är en bosch alltså. Jo jag har också pajat Lc1:ans sond 2 gånger tidigare.

Pressat slangarna nu under lunchen (i ena änden) och tror jag hittat lösningen till mitt slangproblem. Frågan är om man skall montera en sån slang löst eller tight. Skall upp och mäta ytter diam i garaget någon dag och beställa sån slang. Men jag kanske borde sluta och tänka så mycket någon gång.:huvet

Hydroscand Borlänge är min hjälte. Fan vilken service man får där:tummenupp
 

Bifogat

  • IMAG0627.jpg
    IMAG0627.jpg
    239.2 KB · Visningar: 177
  • IMAG0626.jpg
    IMAG0626.jpg
    245.9 KB · Visningar: 184
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu börjar lådan och anslutningar bli klara :)
 

Bifogat

  • IMAG0633.jpg
    IMAG0633.jpg
    224.5 KB · Visningar: 309
  • IMAG0632.jpg
    IMAG0632.jpg
    239.3 KB · Visningar: 289

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tjusigt tjusigt, sitter slangen till dumpen på den lilla rörbiten som finns på turbon?

Nej på den sitter WG.

Dumpen som sitter på turbon är borttagen så har jag en plastdump som sitter på plenumet med signalslangen dragen till slangarna man synkar spjällen på dvs efter spjällen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tack ska du ha :) Om inte annat så lär jag mig mycket av detta i alla fall.

Jo, jag kommer ju pumpa (suga) bort oljan ifrån min ventilerade oljelåda som kommer hänga under turbon. Sen har jag inte fått någon returledning tillverkad ännu utan har bara böjt till en metalstång för att ha som mall. Tänkte om slangen skulle vara jävlig så har jag i alla fall en mall med mig (har 9 mil T&R till garaget). Slangen kommer nog få en inner diam på 6mm både på till och ifrån turbon (med strypning på inlopp som sitter i turbon)

Gött, då har du ju koll på det !! :tummenupp
Det är en vanlig miss annars har jag hört, missade det själv vid en turbokonvertering av bilen för ett par år sedan :huvet

Nackdelen med rörbiten är ju att man får en skarv till där slangen lätt kan glida av. Men har fått ett tips av en tidigare rallyåkare att smeta Permatec på rörbiten i sånt fall men jag skulle ändå föredra att slippa detta. Skall rådfråga hydroscand i morgon.

Svetsa på "muffar" i ändarna precis som på kylar-anslutningen så glider det inte förbi när du ha en slangklämma på plats :tummenupp

Det var väll du som hade köpt kåporna jag gjorde i ordning till r6an jag hade för några år sen?

Yepp, thats me !!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lång lambdamutter som nämndes har jag inte hittat någon som säljer. Varken Mekonomen eller Autoexpert säljer rostfri lambdamutter Roffe. Men standardlängden på lambdamutter sålde Dahlbäckracing.

Nu blir det å leta rostfria delar till avgasystemet. Eftersom min utgående fläns är 61mm och 2½" är 63,5mm (inv) så tänkte jag använda mig av det för att inte få systemet klumpigt.

Jag har sett att Autoexpert säljer Simons rosfria avgasböjar men vart köper man det för att inte bli mer rånad än nödvändigt?

Notering:
Har nu talat med Marklund och han brukar strunta i packningar på turbon utan bara lägga lite OK:s avgaspasta och dra ihop det omgående.

Oljeumpen var visst lite svår att ordna men dom skulle jobba på så håller ja tummarna för att grejerna dimper ned nästa vecka.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Lång lambdamutter som nämndes har jag inte hittat någon som säljer. Varken Mekonomen eller Autoexpert säljer rostfri lambdamutter Roffe. Men standardlängden på lambdamutter sålde Dahlbäckracing.

Nu blir det å leta rostfria delar till avgasystemet. Eftersom min utgående fläns är 61mm och 2½" är 63,5mm (inv) så tänkte jag använda mig av det för att inte få systemet klumpigt.

Jag har sett att Autoexpert säljer Simons rosfria avgasböjar men vart köper man det för att inte bli mer rånad än nödvändigt?

Notering:
Har nu talat med Marklund och han brukar strunta i packningar på turbon utan bara lägga lite OK:s avgaspasta och dra ihop det omgående.

Oljeumpen var visst lite svår att ordna men dom skulle jobba på så håller ja tummarna för att grejerna dimper ned nästa vecka.
Be någon lokal återförsäljare ta hem Firegum, en avgaspasta som heter så. Ska kolla vilken tillverkare det var, den är helt klart överlägsen alla andra (iofs bara 2...) jag provat....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Märkligt, en kompis (Niklasinorr) köpte en mutter på Mekonomen(förmodligen artikel 14-37713 i deras webbshop) och svetsade på sitt avgassystem tidigare i veckan:va

Nåja, Du löste ju problemet, stå på Dig så är den snart igång:tummenupp

Varken Mekonomen eller Autoexpert säljer rostfri lambdamutter Roffe...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Lång lambdamutter som nämndes har jag inte hittat någon som säljer. Varken Mekonomen eller Autoexpert säljer rostfri lambdamutter Roffe. Men standardlängden på lambdamutter sålde Dahlbäckracing.

Nu blir det å leta rostfria delar till avgasystemet. Eftersom min utgående fläns är 61mm och 2½" är 63,5mm (inv) så tänkte jag använda mig av det för att inte få systemet klumpigt.

Jag har sett att Autoexpert säljer Simons rosfria avgasböjar men vart köper man det för att inte bli mer rånad än nödvändigt?

Notering:
Har nu talat med Marklund och han brukar strunta i packningar på turbon utan bara lägga lite OK:s avgaspasta och dra ihop det omgående.

Oljeumpen var visst lite svår att ordna men dom skulle jobba på så håller ja tummarna för att grejerna dimper ned nästa vecka.

Du har tillgång på maskiner har jag förstått. Gör en lambdamutter! gängan är m18x1.5mm använd tapp eller gängfräs/ svarva gängan.
You can do it!

Rostfria böjar är grisdyrt. Det finns nog pengar att tjäna om man skaffade sig en manhaftig herber och började sälja böjar själv:gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inte för att låta dryg ( igen ) sorry

Men här pratar vi lite olika nivåer igen

Simons rostfria böjar , Då är vi på traktornivå och kan klara oss med ICKE rostfri lambdamutter

Ska det därimot byggas snyggt polerat rostfritt system så köp mejeriböjar utav marklund
Han håller bra pris

Problemet är att livsmedelböjarna offtast har nån typ utav certifiering nu förtiden som gör dessa dyrare


Om det blir det senare alternativet så ska du naturligtvis ha en rostfri lambda mutter

Svarva den som Ellfors föreslog, Man kan köra lite för stort hål så går det lättare att gänga , Ingen raketgänga direkt
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Be någon lokal återförsäljare ta hem Firegum, en avgaspasta som heter så. Ska kolla vilken tillverkare det var, den är helt klart överlägsen alla andra (iofs bara 2...) jag provat....

Har en annan på hyllan men skulle den inte funka till detta så vet jag vad man skall ha då:tummenupp

Märkligt, en kompis (Niklasinorr) köpte en mutter på Mekonomen(förmodligen artikel 14-37713 i deras webbshop) och svetsade på sitt avgassystem tidigare i veckan:va

Nåja, Du löste ju problemet, stå på Dig så är den snart igång:tummenupp

Kan ju hända att den inte var rostfri kanske? Eller så vet dom inte vad dom säljer, vilket antagligen är fullt möjligt.

Du har tillgång på maskiner har jag förstått. Gör en lambdamutter! gängan är m18x1.5mm använd tapp eller gängfräs/ svarva gängan.
You can do it!

Rostfria böjar är grisdyrt. Det finns nog pengar att tjäna om man skaffade sig en manhaftig herber och började sälja böjar själv:gnissla

Bra ide. Jag ska nog kolla hur kort den korta lambdamuttern är och se hur lång man kan göra en lång.

Kan inte och får nog inte köra dom CNC-svarvar som står på jobbet så jag får lämna över en ritning till mina snälla kollegor då.

Inte för att låta dryg ( igen ) sorry

Men här pratar vi lite olika nivåer igen

Simons rostfria böjar , Då är vi på traktornivå och kan klara oss med ICKE rostfri lambdamutter

Ska det därimot byggas snyggt polerat rostfritt system så köp mejeriböjar utav marklund
Han håller bra pris

Problemet är att livsmedelböjarna offtast har nån typ utav certifiering nu förtiden som gör dessa dyrare


Om det blir det senare alternativet så ska du naturligtvis ha en rostfri lambda mutter

Svarva den som Ellfors föreslog, Man kan köra lite för stort hål så går det lättare att gänga , Ingen raketgänga direkt

haha jo du är allt dryg Andersson:tungan men dom tips du ger är jag tacksam för eftersom dom gör projektet möjligt. Då skall jag försöka få med avgasdelar ifrån Marklund så det blir bra, för traktorgrejer kan man ju inte hänga på:banana

En fråga här dock. Jag kommer bygga mitt system så jag får med en ljuddämpare också (som original fast med öppen burk). Alltså borde rördelen vara ca 1m. Lambdan vet jag skall monteras mellan 10 och 14. Men vilket avstånd ifrån turbon skall den sitta. Halvvägs till utblåset så man inte får problem med värme framifrån och friskluft ifrån utblås? Där satt ju original smalbandslambdan ungefär.

Jag har alltid trott man skall förvärma sonden innan man startar (alltså slå på tändning och värma innan start, men så var det visst inte)
It is NOT a good idea to connect the LC-1 permanently to 12V and switch it on with a separate switch before the vehicle is started. Depending on the climate and the sensor position in the exhaust, condensation water can form in the exhaust pipes. This condensation water could then be blown by the exhaust stream against the hot sensor when the car is started. The resulting heat shock can permanently damage the sensor.

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf

http://www.askimsrostfria.se/index.html

Säljer mejeriböjar, våldtäkt mot plånboken får man räkna med:död

:tummenupp men blir nog att jag tar ifrån Marklund eftersom jag redan har saker påväg där ifrån.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top