Mr Helmut´s Turbo Fz1

Projektet har inte dött men jag väntar på delar :(

Grenröret planat i fräs (som snedtälldes till 27,5 grader) och fräste ena sidan. Spännde upp mot den och sen planade andra änden också. Dom två inre rören hade ju också dragit in sig något men mindre än 0,6mm. Så rök ju dom helsvetsade bultarna nu också.
IMAG0648.jpg


Hur är flödesriktningen på denna? (in vinkelrätt mot membranet?) Inte kan det väll göra något vilket håll den är monterad åt?
IMAG0656.jpg


Nu väntar jag bara på delar.......
IMAG0655.jpg


Mitt nya projekt jag skissar lite på:tungan
Badtunna.jpg


Edit: Fick svar så gjorde en bild som anteckning till mig själv.
 

Bifogat

  • IMAG0656.jpg
    IMAG0656.jpg
    176.5 KB · Visningar: 158
Last edited:
Nu får du berätta mer om Båtbryggan och hetvattentunnan du skissat på

Vi är flera som är nyfikna hehe
 
Nu får du berätta mer om Båtbryggan och hetvattentunnan du skissat på

Vi är flera som är nyfikna hehe

Var ut och tog ett kort på stenbryggan (närmast båthuset) där "Båtbryggan" skall byggas . Så igår bar jag ned 300kg cement att börja med för att göra en bottenplatta till tunnan och regelvirket till däcket :) Men tunnan modelerade jag bara i cadden för att se hur det skulle se ut, skall beställa en färdig.

Så gjutrören i cadden skall bytas mot lekablock
 

Bifogat

  • IMAG0682_stitch.jpg
    IMAG0682_stitch.jpg
    246.9 KB · Visningar: 222
Last edited:
HAHA , Så jag gissade rätt då eller?

Jo det hade du allt, först tänkte jag mig att ställa det på gräsmattan men så såg jag ju att jag ritat det så det passade perfekt på bryggan. Så nu får det bli där.


Stämmer bra

---------------------------------------------------------------------------

Å Marklund han kämpar vidare med min oljepump, var tydligen svårt att få till på min kåpa så nu är pumphuset ivägskickad på nytillverkning och delarna kommer nog inte bli skickade denna vecka ens:huvet Men han är faktiskt väldigt bra att ha och göra med:Bugar
 
Jo det hade du allt, först tänkte jag mig att ställa det på gräsmattan men så såg jag ju att jag ritat det så det passade perfekt på bryggan. Så nu får det bli där.



Stämmer bra

---------------------------------------------------------------------------

Å Marklund han kämpar vidare med min oljepump, var tydligen svårt att få till på min kåpa så nu är pumphuset ivägskickad på nytillverkning och delarna kommer nog inte bli skickade denna vecka ens:huvet Men han är faktiskt väldigt bra att ha och göra med:Bugar


Hur blir det med isen på vintern? :va Vore ju tråkigt om allt du bygger nu blir förstört nästa vår...
 
Hur blir det med isen på vintern? :va Vore ju tråkigt om allt du bygger nu blir förstört nästa vår...

Absolut. Letade fram ett kort ifrån vintras för att kolla.

IMAG0356.jpg


Nästa vecka kommer tunnan:banana

6 veckor tills vår mc semster?:va Nu får du komma och hjälpa mig snart för någe lågkompåka blir det inte:gnissla

-----------------------------------------------------------
Tog ut den på gräsmattan för att rulla runt lite. Första gången sen januari den varit utanför garaget.

Har nu fått ett paket ifrån Mcxpress med massa saker. (förra ecu:n var kortsluten så har nu en ny)

Bla har avgasdelar har anlänt (pumpen bara hänger där. Måste moddas mer för att passa)
IMAG0726.jpg


IMAG0712.jpg


Untitled.jpg


Ska nu bara:
1. Pressa slangar
2. Rita och tillv gavlar till IC vilket nog kommer bli knepigt för att inte slå i den andra kylaren. Sen funderar jag på att flytta styrstoppet då intercoolern tar i vi max styrutslag (om jag inte sänker den lite till)
3. När jag petat i kontakterna i MCX ECU:n så blinkar det i displayen. (glapp-kontakt i kontakten) men går förhoppningsvis snabbare om jag försöker ordna det själv. :gnissla
4. Justera bränsletryck
5. Modda pumpen. Bulten tar i pumpen i kåpan nu istället så någon av dom måste svarvas ned lite. Sen måste axeln i pumpen bytas ut då utsticket blivit fel men det hade ag fått med nytt material till
m.m.m.m.m.m.
 
Last edited:
Jag har en Hayabusagavel som du kan få om du vill ha den

Har sågat bort den från en Mcxpress kylare . Sitter på vänster sida mellan turbon och intercoolern
 
Första start med turbon

Idag startade jag DT 5:an:Rockbanan ville se så oljeflödet funkade och soppatryck så provade att trycka på start :) Är faktiskt sjukt jävla glad över att få höra lite muller.

[YOUTUBE-ID]TfwK3cPZ7SA[/YOUTUBE-ID]

Turbopaket komplett
IMAG0745.jpg


Min yber-exklusiva display
IMAG0746.jpg


Ett stycke MCxpress-returoljepump i delar för modifiering av bult och drivaxellängd
IMAG0754.jpg


Ny slang (med krök som passar) och min brandslang ifrån hydroscand som skall klara 1050 grader under en kortare period. Får se hur det funkar.
IMAG0756.jpg
 
Kul att følja med i tråden :tummenupp
Hoppas så klart på mer film från starter å senare kørningar.
Detta med brandslangen, ær det den enda løsningen som funkar?
Ser ut som det kan bli varmt, æven om den tål høg værme :)
 
Kul att følja med i tråden :tummenupp
Hoppas så klart på mer film från starter å senare kørningar.
Detta med brandslangen, ær det den enda løsningen som funkar?
Ser ut som det kan bli varmt, æven om den tål høg værme :)

Nej det finns ju andra sätt också. Vet att det inte ser optimalt ut detta men den ligger inte med tryck emot flänsarna nu även om det ser ut så. Men jag skall varmköra satan och se om slangen smäller eller ej. Jag kan inte svetsa alu och den närmsta jag känner som kan bor i Värmland så jag undviker det åtminstonde så länge jag kan.

Den övre delen skulle ju gå att skruva loss för att svetsa i. Då skulle jag kunna ordna ett rör med inner diam 25 i alu som jag fick bockat i fartguppsform då kunde man ju få slangskarven rak och längre ned. Men undra hur enkelt det är ett bocka till ett sånt rör utan att få veck?

----------------------
Bensinslangar:
Igår ringde jag runt och åkte till flertalet mackar. Tror jag varit i kontakt med närmare 30st på 6 mils radie kring Borlänge för att leta efter gröna bränsleslangar som tydligen är en modell som inte skall mjukna. Men det finns inte. Problemet är jag är orolig för att bränsleslangarna löser upp sig. Kombinationen trångt utrymme, slang som mjuknar och värme blir inte bra. Har följt Mr Steen som nydligen bänkade hos TurboAndersson och med förgasarmotor (lågt bränsletryck) även han sköt slangar och fick åka hem.

Gör ett litet test nu för att se vilken slang som klarar sig bäst. Jag har blivit sugen på teflonslangen men minns inte om den ifrån början är specad för att klara bensin. Hård verkar den då bli efter ett dygn i bensin.

Var till en båthandlare och dom hade en Mercury orginalslang som såg sådär plastig och bra ut men den gick på 750kr för den satt en pump på den. Tips?
 

Bifogat

  • IMAG0740.jpg
    IMAG0740.jpg
    239.4 KB · Visningar: 171
Har köpt grön slang på VAG verkstad
 
Dom gröna slangarna verkar inte vara lätta att få tag på, har ringt alla ok mackar som finns i närheten. Allt dom verkar ha är korv och läsk. Om man har tur så säljer dom även bensin:huvet
 
Nyligen eller år 1980 när den kom? Om du har köpt den nyligen var i sånt fall?

Uppskattar all tips jag kan få:tummenupp

Det är väl något år sedan, kan kolla om dom fortfarande har kvar den slangen:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top