MPG-CAPS, vad är detta?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
En kompis kom förbi för en stund sen och tog fram en karta piller som han fått av en snubbe på jobbet, han jobbar på statoil och hade tydligen fått dem när han hjälpte en kund vars bil inte ville starta.

På pillerkartan står det "FFi MPG-CAPS", och lite snabbt googlande ger följande hemsida.

Det handlar tydligen om ett piller man stoppar i bensintanken som ska ge lägre bensinförbrukning. Jag har aldrig hört talas om något liknande tidigare så jag är väldigt, väldigt skeptisk, jag får STP-vibbar direkt när jag läser formuleringar som "MPG-CAPS™ create a catalytic micro-coating on the combustion chamber surfaces; resulting in improved combustion efficiency and lower harmful exhaust emissions".

Är det någon som känner till vad det här är - egentligen?

Sockerpiller... :tungan

Kanske fanns en anledning till varför kunden som han fick den av hade en svårstartad bil?

Esquire skrev:
2426707 Sockerpiller... :tungan

Kanske fanns en anledning till varför kunden som han fick den av hade en svårstartad bil?

Jo, det påpekade jag också, men det var tydligen "nåt annat som var paj" på bilen i fråga. :hihi

Det var någon biltidning som testade några mirakelpiller för ett gäng år sedan, den tekniska analysen sa att det var lödtenn, den enda (för motorer) verksamma beståndsdelen i lödtenn är bly, som förvisso smörjer, men som även knasar till katalysatorn.

Dessutom fick dom byta bränslefilter massor med gånger för tennpillrena skvalpade runt i tanken och rörde upp avlagringar...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti