Mp3 spelare eller motsvarande, bra eller dåligt?

Kör du med mp3 spelare eller liknande?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Kör med mobilen samt schysta pluggar som dels fungerar som hörselproppar och dels som hörlurar. Ringer någon är det bara att prata på (svara automatiskt) och det fungerar så länge man håller sig inom lagliga gränser och till och med när man tänjer lite på det. Micken sitter upptryckt mot kinden under hjälmhuvan.:tummenupp

Hur fan jag än bär mej åt så glider lurarna ur öronen när jag drar på hjälmen... Hur fan bär ni er åt? :va

Hur fan jag än bär mej åt så glider lurarna ur öronen när jag drar på hjälmen... Hur fan bär ni er åt? :va

Det krävs några försök varje gång! Bara o trycka in kindkuddarna och försöka lirka på sig hjälmen.

Ni som kör med musik, vad har ni för lurar om ni lyckas lyssna? Jag köpte några dyra med små kuddar som man trycker ihop.. som skulle dämpa ljudet. Dom är bättre än dom vanliga ipod-lurarna men man måste ju nästan ha högsta volym för att ens höra något! Tjuter i öronen sen... inte så kul. Så jag har slutat med musik.. men det är ju mkt trevlifgare så om nån har tips för hur man ska kunna lyssna utan att bli döv så blir jag glad!

Vid långkörning/transport alltid musik annars blott öronproppar för att slippa nojja sig över (inbillade) konstiga ljud när man varvar lite ;)

Ingen som anser att det är en säkerhetsrisk som kan förklara lite varför det skulle vara en säkerhetsrisk? :va

SonyEricsson HPM-82 med olika storlekar på siliconpropparna så att det sitter som gjutet i örat sedan hjälmhuva ovanpå som fixerar både proppar och mic. Hjälmen bara glider på med alla prylar kvar på rätt ställe :tummenupp
Ljudet blir helt OK då siliconpluggarna stänger ute mycket av kringljudet.

SonyEricsson HPM-82 med olika storlekar på siliconpropparna så att det sitter som gjutet i örat sedan hjälmhuva ovanpå som fixerar både proppar och mic. Hjälmen bara glider på med alla prylar kvar på rätt ställe :tummenupp
Ljudet blir helt OK då siliconpluggarna stänger ute mycket av kringljudet.

Jahaja... Jag har såna koss the plug, men de trillar likförbannat av när jag drar på hjälmen..! :(
Har ingen hjälmhuva som skulle kunna hålla eländet på plats heller.. Måste väl gå utan?

jag sjunger själv ;)

Kör med ipoden ibland, och har lagom volym så att jag kan höra motorn vid aktivare körning och så kommer musiken väl till pass när man saktar ner lite och man behöver lite uppmuntran.

Vet jag att jag bara skall köra inne i stan eller liknande, så blir det utan, för då vill jag ha alla ljudintryck från trafiken.

Men en tur ute själv, lite längre, musik, always. Med polare, aldrig. Behöver alltid snackas lite av och till. Det är som att sätta sig på bågen och ha dragit på sig hela kittet, tro fan att nallen börjar vibrera i innerfickan....

Blir nog lite Disturbed sen ikväll när jag skall ut på min lilla rensa ut veckan tur.

:yoparty

Om jag ska ligga och mata en längre sträcka motorväg brukar jag ha iPoden inkopplad. Att bara lyssna på vindbuset blir väldigt tröttande i längden.

Ingen som anser att det är en säkerhetsrisk som kan förklara lite varför det skulle vara en säkerhetsrisk? :va

Jag tycker det trubbar av uppmärksamheten. MC körning är farligt som det är och det är ju inte som med bilen att om man missar lite är det bara trycka till hårdare på bromsen så sköter ABS'en resten.

Det gjordes en undersökning på hur musik påverkade (bil)förare och resultatet var att musik påverkar en (bil)förare i mycket hög grad.
Kunde både vara possitivt ochnegativt.

Den musikstil jag gillar hamnade enbart på minussidan... :hihi

H-Metal orsakade att bilisten fick ett agressivare och mer olycksbenäget beteende i trafiken.
På min MC behöver jag inte bli ännu mer aggresiv och olycksbenägen.
Vad jag behöver är att tänka till mer och ta det lugnare - och lite Rammstein eller Rage Against the Machine är perfekt för lung och eftertanke... eller kanske inte... :yoparty :rolleyes:

Possitiv musik nämndes så som klassiskmusik och relax-musik - det är de förare som halvsover i bilen och svänger i långsam takt med huvet tills de nickar till... :nicka

:hej

Har inga problem med detta, har Sony Ericsson´s trådlösa bluetooth headset och de sitter kvar.
Ljud mässigt helt ok, men prata i telefonen blir väl sådär.
Brukar köra utan istället oftast då jag är så jävla förtjust i ljudet från min hoj, så går igång på det istället och håller fokus då jag slipper "sjunga" med i låtarna.... :yoparty

Precis som många andra är det skönt att ha när man åker långt. Har ett vanligt HPM-70 HF som man får med de flesta Sony-Ericsson walkmanmobiler o det fungerar superbra. Om det ringer kan man ställa in hur det ska bli, om det ska ringa i lurarna, svara automatiskt eller inte märkas i lurarna. Jag har det sista, man kollar om det ringt när man stannar o eftersom man har lurarna i behöver man inte ta av hjälmen = bekvämt! Musiken lägger man in från datorn och efter nån testrunda är det enkelt att välja en volym som gör att man inte missar nåt, har aldrig hamnat i en konstig situation just pga musiken. :)

Tillägger att självklart kör jag med klassisk avkopplande musik precis som en kul kille i ett brittiskt motorprogram. :tungan

Har inga problem med detta, har Sony Ericsson´s trådlösa bluetooth headset och de sitter kvar.
Ljud mässigt helt ok, men prata i telefonen blir väl sådär.

Lite OT kanske, men låter detta headset lika bra som de lurar man får med Walkman-telefonerna?

Lite OT kanske, men låter detta headset lika bra som de lurar man får med Walkman-telefonerna?

Testade nu då du frågade, har inte använt de som följde med innan utan köpte blåtanden i samma veva som jag köpte telefonen.

Tycker det låter ganska likt efter nån minuts test, kanske tappar lite bas men annars helt ok.

Men så jäkla skönt att slippa sladden, samt att man ser i enheten vilken låt man spelar.
Sen ingen nackdel att man kan styra både samtal och mp3 via den också.
Har man telefonen i byxfickan och har telefonen med ovansidan upp så finns det inga störningar alls.

Låter bra även när man kör med hojen, var lite "orolig" över störningar när man körde då man har lite mer på kroppen men funkar bra.

Så funderar du på ett sånt så köp det :yoparty

Men kolla priser, kostar allt från ~800-1500:-
Beställde via nätet men även där skiljer det mycket.

Testade nu då du frågade, har inte använt de som följde med innan utan köpte blåtanden i samma veva som jag köpte telefonen.

Tycker det låter ganska likt efter nån minuts test, kanske tappar lite bas men annars helt ok.

Men så jäkla skönt att slippa sladden, samt att man ser i enheten vilken låt man spelar.
Sen ingen nackdel att man kan styra både samtal och mp3 via den också.
Har man telefonen i byxfickan och har telefonen med ovansidan upp så finns det inga störningar alls.

Låter bra även när man kör med hojen, var lite "orolig" över störningar när man körde då man har lite mer på kroppen men funkar bra.

Så funderar du på ett sånt så köp det :yoparty

Men kolla priser, kostar allt från ~800-1500:-
Beställde via nätet men även där skiljer det mycket.

Tack för svaret! Jag tycker kanske att det är lite för dyrt, men ha-begäret är väl ganska stort. Får fundera på om jag behöver ett sånt. :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti