Mozz gamla Hynda CB750-72 har letats fram och ska besiktigas!!!

Du ska ju såklart utrusta hyndan med ett modernt ofelbart elektroniskt tändsystem, då går resorna till ringen smärtfritt!

Det lustiga är att jag trodde jag gjorde det 1989!
:va:va

Attans, jag förutsatte att det satt brytartändning... :rodnar

Och såsom uppväxt i den analoga världen är min, ytterst begränsade, erfarenhet av digitaltändning att den har två lägen, fungerar eller inte.
När den fungerar är den bättre än brytare sägs det, men för min del som inte tävlar räcker det med att motorn går bra.:)
När den inte fungerar är det bra om man tävlar för då är det inte långt till depån...:tungan

Det positiva är att den startade så det borde inte vara en massa fel... :)

Lycka till :)
 
Attans, jag förutsatte att det satt brytartändning... :rodnar

Och såsom uppväxt i den analoga världen är min, ytterst begränsade, erfarenhet av digitaltändning att den har två lägen, fungerar eller inte.
När den fungerar är den bättre än brytare sägs det, men för min del som inte tävlar räcker det med att motorn går bra.:)
När den inte fungerar är det bra om man tävlar för då är det inte långt till depån...:tungan

Det positiva är att den startade så det borde inte vara en massa fel... :)

Lycka till :)

Det sitter alltså INTE ett brytarlöst system, jag var tydligen otydlig! Det jag menade tidigare var att "Det lustiga är att jag TRODDE jag satte dit ett brytarlöst systen 1988, men tydligen gjorde jag inte det för när jag lättade på tändkåpan satt det ett par brytare där!!!
 
Det sitter alltså INTE ett brytarlöst system, jag var tydligen otydlig! Det jag menade tidigare var att "Det lustiga är att jag TRODDE jag satte dit ett brytarlöst systen 1988, men tydligen gjorde jag inte det för när jag lättade på tändkåpan satt det ett par brytare där!!!


:va Va! minns du inte vad du gjorde 1988, min världsbild fick sig nu en kraftig törn.
Om inte du minns vad du gjorde för några få år sen, hur ska det då gå för oss andra:D
 
Ja, brytarna jordar genom tändspolen när dom är öppna, lättast är att mäta spänningen över dom med tändningen på. Den skall försvinna när dom sluts och komma när dom bryts, så mät på voltläge med tändningen på och vrid motorn.

Ett gammalt knep är att vrida tills dom står öppna och kortsluta brytarna med spetsen på en skruvmejsel och kolla om det blir gnista, återigen med tändningen på.

Nu har jag varit ute igen och YES, hittade en mesig koppling i den svarta till tändspolarna!! Så nu är det ström till brytarna!:banana:banana:banana:banana Gnistrar så grant när jag kör in en mejsel mellan dem!

Men det är fortfarande ingen gnista på stiften!!!! KAN bero på att batteriet gått ner lite, bara 12,5 volt, men LITE underligt är att när jag sätter voltmetern över brytarna så är det alltid spänning där, oavsett om de är slutna eller inte. Tyder inte det på att de inte sluter ordentligt? Fila lite? Imorrn. Har ingen fil. Trött….. Zzzzzzzzzzzz…….
 
Nu har jag varit ute igen och YES, hittade en mesig koppling i den svarta till tändspolarna!! Så nu är det ström till brytarna!:banana:banana:banana:banana Gnistrar så grant när jag kör in en mejsel mellan dem!

Men det är fortfarande ingen gnista på stiften!!!! KAN bero på att batteriet gått ner lite, bara 12,5 volt, men LITE underligt är att när jag sätter voltmetern över brytarna så är det alltid spänning där, oavsett om de är slutna eller inte. Tyder inte det på att de inte sluter ordentligt? Fila lite? Imorrn. Har ingen fil. Trött….. Zzzzzzzzzzzz…….

Du är något på spåren, sandpapper eller tantens nagelfil funkar...
 
Du är något på spåren, sandpapper eller tantens nagelfil funkar...

The ol' bird is flying again!!!!!! Några tag med en platt nålfil gjorde susen! TACK ALLA för fin support och engagerade kommentarer. Nu känns det fint igen!
 
Var ute och kikade lite, startade upp Barbro och jävlar vad det dånar!!! Är lite osäker på om den går på alla 4 men jag tror det; hade mellan 170 och 230 graders temp på avgasrören. Tog lite bilder på dunderklumpen

Här kan vi se den kärleksfullt LACKERADE motorn; rött var TUFFT för 25 år sedan!!! Notera även de nogsamt krökta grenrören i det hemmagjorda 4-1 systemet!
 

Bifogat

  • SAM_0464.jpg
    SAM_0464.jpg
    790 KB · Visningar: 241
Grenrören mynnar ut i denna ljuddämpare som jag fick av en bonde; den hade suttit på en gammal Ferguson (det är en traktor för er stabor som inte sett spenat på riktigt). Den är inte så stor men om man kikar in bakom det tuffa hemmagjorda tillbakaflyttade fotpinnarna så syns den. Den är dessutom en bra uppsamlare för den olja som läcker från oljetanken ovanför; olja läcker ner på ljuddämparen, man startar och kör hojen, oljan bränner bort! Bra!

Notera även den snygga dragningen av kabeln till tändningen. Lättåtkomlig!

Vidare sitter det (dold i en oljeklump) alldeles under oljeavtappningspluggen en bromsljuskontakt av klassisk sort. Enkelt och bra!
 

Bifogat

  • SAM_0458.jpg
    SAM_0458.jpg
    905.8 KB · Visningar: 235
Last edited:
Här har vi bakdämparen där den vakne konnässören noterar att det är en kvalificerad piece of roadholding equipment vi har där; en MARZOCCI (eller hur f-n det nu stavas)!!! FIFAN vad stabil den blev efter den moddningen; tänker att sub-åttor på ringen blir lätt som en plätt!!!
 

Bifogat

  • SAM_0461.jpg
    SAM_0461.jpg
    857 KB · Visningar: 148
Va är det för konstig sak som sitter vid oljeslangen på motorn????:D:D
Bak dämparna är brutala:tummenupp:tummenupp Har sådana själv nämligen:)
 
Det ger ju viss tillfredställelse att kicka igång en hoj, för övrigt.
 
Moss!
Du vann mig när du sjöng "Hyland" - temat i bussen på Assen!
Din mycket detaljerade redogörelse av reflektioner/tankar under ett "ögonblick av krash" höll absolut Marcel Proust klass!
Och nu "Hyndan"!!!
Du är sannerligen ett unikum!
"Tjohooo" har fått en helt ny innebörd för mig!

Keep it up!
Woods.
 
Moss!
Du vann mig när du sjöng "Hyland" - temat i bussen på Assen!
Din mycket detaljerade redogörelse av reflektioner/tankar under ett "ögonblick av krash" höll absolut Marcel Proust klass!
Och nu "Hyndan"!!!
Du är sannerligen ett unikum!
"Tjohooo" har fått en helt ny innebörd för mig!

Keep it up!
Woods.

:kär:kär:kär:kär:kär:kär
 
Att det finns resurser i Hyndan vittnar framskärmen om; framdriven i vettlösa hastigheter bortom varje modern hojägares fattningsförmåga (vi snackar ju förgasarhästar här) så har de enorma centrifugalkrafterna TVINGAT ut framdäcket mot framskärmen och slitit ut densamma underifrån. TOTAL mindfuck här alltså va!!!!!:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Bifogat

  • SAM_0463.jpg
    SAM_0463.jpg
    801.5 KB · Visningar: 170
Aha det är därför det inte behövs någon bromsskiva eller........................
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top