Motstyrning.

Jag vet inte hur det funkar, därför ber jag om en demonstrationsfilm. Jag har aldrig lyckats svänga en hoj mer än kanske en kurva av motorvägsstorlek utan att vrida styret.

När jag närmar mig ett tättbebyggt område så reser jag mig ofta upp för att räta lite på ryggen. För att göra det måste jag ju släppa clip-on-styret. Beroende på omständigheterna kan jag då ha allt från 80-140+ km/h och eftersom vägen in mot den aktuella byn inte nödvändigtvis är rak så styr jag med kroppen. Antingen genom att luta mig eller genom att trycka på den fotpinnen som är på den sidan som jag vill svänga åt.
Du får inte till några mikroradier, men hojen svänger. Har du aldrig provat?
Tyvärr ligger Tony Foyale's sida om "Basic principles of balancing" nere, annars hade du kunnat se där vad som händer när du lutar hojen och därmed framhjulet.
Du kan själv göra experimentet med ett cykelhjul. Tippa det roterande hjulet åt höger och det vrider sig också åt höger i horisontalplanet.
Detta är dock andra ordningens system och du får inte så stark reaktion från gyralkrafterna som om du knycker till och vrider hjulet i horisontalplanet. Det är första ordningen och det är den s k motstyrningen som kommer in där.
 
jag har skummat igenom tråden i all hast och sökt på nätet men jag har inte riktigt förstått begreppet motstyrning. Hur kan hojen åka höger om man svänger vänster??? P.S håller på med mitt A Kort nu :)

Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.
 
Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.

Huvet på spiken :yoparty
 
Ni som fortfarande är skeptiska gällande motstyrning kan prova att svänga utan att hålla i styret och luta hojen med bara kroppen som hjälp.

Kör sedan som vanligt och reflektera över varför hojen svänger lättare med händerna på styret. :va

(Undrade över ovanstående redan som 4 åring när jag satt på min cykel)

Kan det vara så att ni motstyr undermedvetet?

Därefter kan ni träna på att göra denna manöver medvetet....

Detta och mer lär man sig på BKK/SHK :)

Ha det fint allihopa :hej
 
Ni som fortfarande är skeptiska gällande motstyrning kan prova att svänga utan att hålla i styret och luta hojen med bara kroppen som hjälp.

Kör sedan som vanligt och reflektera över varför hojen svänger lättare med händerna på styret. :va

(Undrade över ovanstående redan som 4 åring när jag satt på min cykel)

Kan det vara så att ni motstyr undermedvetet?

Därefter kan ni träna på att göra denna manöver medvetet....

Detta och mer lär man sig på BKK/SHK :)

Ha det fint allihopa :hej

:tummenupp

PUNKT!
 
Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.

När du kör nästa gång och kommer till en kurva, när du lutar hojen, prova att trycka till framåt på den innersta (högra i en högerkurva och vänstra i en vänsterkurva) återkom gärna med kommentarer om vad som hände. Och du kommer inte köra omkull.
 
Det tydligaste jag sett i aktiv motstyrning var nu senast på Sachsenring.
Med höghastighetskameran visade dom när MotoGP nissarna vek över från höger till vänster med gas över en svacka, framhjulet lättade över svackan och dom vek höger duktigt med framhjulet i luften för att slå över cykeln åt vänster snabbt när den landa... Riktigt coolt..
 
Har av förklarliga skäl ej läst alla inlägg då dom är många.

Jag tror att många använder motstyrning utan att ens inse att dom gör det.

Dom som nu inte hittat hem till hur man kör hoj får väl fortsätta åka hoj tills eureka slår dom i huvet:)
 
När du kör nästa gång och kommer till en kurva, när du lutar hojen, prova att trycka till framåt på den innersta (högra i en högerkurva och vänstra i en vänsterkurva) återkom gärna med kommentarer om vad som hände. Och du kommer inte köra omkull.

Vad som händer är att när hojen börjar luta styr hojen själv in i kurvan (altså svänger åt rätt håll) för att motverka krafterna som uppstår.
 
på shk-kursen fick jag tipset att köra ett par varv på G-Åsen med bara en hand på styret,då blev det jättetydligt det här med motstyrning,man kände verkligen hur man jobbar med styret åt "fel" håll in i kurvorna

själv så drar jag mer än jag trycker men principen är ju densamma...:tummenupp

för snabba undanmanöver och riktningsbyten är detta oslagbart:tummenupp
 
Eller försök köra med bara en hand på styret. Då tvingas man att använda motstyrning.
 
Detta lärde jag mig på moppetiden, körde hem med en ryggsäck med trasig rem på ena sidan. Först då man börja fundera lite, men man tänker ju inte alltid på det. Det sitter ju i ryggmärgen att man använder det..
 
Tog lappen 2/7-09 och har haft riktiga problem med kurvtagning i lite högre fart, tills jag fick grepp på detta med motstyrning, vilken otrolig skillnad det blir när man trycker till lite på styret, cykeln går som på räls. Ni som inte har greppat detta ut o testa.
Då kommer min fråga, hur funkar detta när regnet öser ner?
 
...
Då kommer min fråga, hur funkar detta när regnet öser ner?

Samma teknik! Funkar exakt lika dant eftersom hojen inte byggts om. Enda skillnaden är att man inte har lika mycket tillgängligt grepp så man kan inte köra lika fort i kurvorna och alla rörelser man gör BÖR vara lite mjukare än de behöver vara vid torrt (mest pga. att man oftast har mer marginalen vad gäller grepp att tillgå vid torrt än vid blött).

Lycka till!
// Niklas
 
Tog lappen 2/7-09 och har haft riktiga problem med kurvtagning i lite högre fart, tills jag fick grepp på detta med motstyrning, vilken otrolig skillnad det blir när man trycker till lite på styret, cykeln går som på räls. Ni som inte har greppat detta ut o testa.

Kombinera detta med att klämma åt om tanken med knäna så att armarna blir avslappnade och ni kommer att uppleva att ni har en helt annan stabilare motorcykel under er.

Får man inte lära sig motstyrning på körskolorna fortfarande? Det är en sak att man inte fick lära sig det 1991 när jag tog mitt, men fortfarande inte?? :va
 
Kombinera detta med att klämma åt om tanken med knäna så att armarna blir avslappnade och ni kommer att uppleva att ni har en helt annan stabilare motorcykel under er.

Får man inte lära sig motstyrning på körskolorna fortfarande? Det är en sak att man inte fick lära sig det 1991 när jag tog mitt, men fortfarande inte?? :va

Finns i körkortsböckerna, men den trafikskola jag gick på nämnde det inte.

När man kör på våt bana kan det vara bra att luta sig själv rejält inåt i kurvorna. Då behöver man inte luta cykeln lika mycket. Lutar man cykeln mycket kan man tappa greppet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top