Motstyrning.


Det är bara bra, den här tråden förtjänas att lyftas.
Finns säkert jättemånga som inte har upptäckt motstyrningens mysterier.

Jag kom även på att motstyrningen inte funkar om man åker i ett djupt spår på t.ex. en sämre grusväg. Då kan man inte använda styret till att svänga. Styr gör man då genom att flytta kroppstyngden åt motsatt håll. Alltså om man snabbt ska få hojen att luta/svänga vänster får man snabbt flytta kroppstyngden åt höger. Kroppsstyrning kanske det heter?

Ha..ha... mer griller i huvet på de som läser tråden.:va
 
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?
 
Instämmer med gulleplutt, man kan ju inte ta kurvor med mindre radie än nån kilometer om man inte motstyr.
Jag tror dom flesta gör det automatisk utan att tänka på det faktiskt.
 
Grejen med att förstå varför man gör det, och att veta att man kan ta i lite mer, och lite raskare för att få snabba nedlägg, gör ju att man kan göra rask kursförflyttning med....vid t.ex undanmanöver.

Men det kräver att man tränar, tränar och tränar, kurser på bana är något alla med potenta bågar borde få förmånen att gå. :)

/J - sjukt nöjd med SMCs SHK
 
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?


Instämmer med gulleplutt, man kan ju inte ta kurvor med mindre radie än nån kilometer om man inte motstyr.
Jag tror dom flesta gör det automatisk utan att tänka på det faktiskt.

Jo men NÄR Inger och Bengt-åke 57 kommer åkandes på sin Vulcan i för hög hastighet mot en kurva och det uppstår ett "det må bära eller brista" scenario så är det på sin plats att veta åt vilket håll man tvingar ner hojen.

Dessutom är det läskigt många i tråden som inte hade en aning om företeélsen samt även en klart ansenlig skara människor som erkännt den till 50%:3freak men fortfarande, i 40-talistanda hävdar att rådande egenskaper och naturlagar upphör eller kastas om när man svängt mer än en viss procent exempelvis åt höger.

Så tråden(arna de andra som startats) fyller sin funktion då de förstnämda i alla fall ofta får en aha-upplevelse då de testar motstyrning och finner körningen sedan mer underhållande.

Grejen med att förstå varför man gör det, och att veta att man kan ta i lite mer, och lite raskare för att få snabba nedlägg, gör ju att man kan göra rask kursförflyttning med....vid t.ex undanmanöver.

Men det kräver att man tränar, tränar och tränar, kurser på bana är något alla med potenta bågar borde få förmånen att gå. :)

/J - sjukt nöjd med SMCs SHK

Bara det inte blir som i motstyrningstråden-2 där det fanns en banåkare (tro han var instruktör) som inte kunde låta bli att hålla fast vid att efter ett visst lut så upphör motstyrningen, newtons lag och läran om friktion och "att svänga genom att luta hojen" tar över.

Fast det är ju klart att om instruktören snackar gojja så kan man väl strunta i honom.
 
Last edited:
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta

Tänkte just samma sak.

Jag övningskörde för hundra år sen med en BMW R100RS med 19"-framhjul och med en trettiocentimeters linjal till styre... Effekten med motstyrning har jag insett är mer uttalad ju större framhjul och smalare styre man har. BMW:n gick fan inte att svänga med, i allt över 30knyck om man inte motstyrde först så att den började luta.

Denna tråd borde klistras. Undrar hur många som kört ihjäl sig för att de styrt bort från bil/hinder/träd bara för att inse att man styrt rakt in i bilen etc...
 
Jag tycker inte motstyrning och "luta-hojjen-för-att-svänga" ska ses som något motstatsförhållande. Att hojjen lutas är ju det som sker när jag motstyr. Poängen med att motstyra är att hojjen lutas snabbare och effektivare...
 
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?

Precis min tanke. Märker man inte hur motstyrning fungerar första gången man sätter sig på en hoj?:va

Förresten, det vore intressant att se hur en hoj helt utan styrförmåga (där det inte går att vrida framhjulet alltså) beter sig... Visst förstår man ju en del om hur det hade funkat, men jag kan inte föreställa mig riktigt i detalj hur det skulle vara att köra en "stelopererad" hoj... Kunde vara intressant att se.

Så tråden(arna de andra som startats) fyller sin funktion då de förstnämda i alla fall ofta får en aha-upplevelse då de testar motstyrning och finner körningen sedan mer underhållande.

Självklart fyller trådarna ett syfte, och självklart kan det vara bra att få mer ingående kläm på fenomenet för framtida bruk. Vad jag tror att gulleplutt (och jag med flera) menade var att det är förvånande många (eller snarare förvånande att det finns några alls) som blir alldeles "Jaha, där ser man!" när man berättar om motstyrning för dem.
 
Last edited:
Hallå alla!!
Ta och läs " A twist of the wrist" del 1 eller 2 , vilken som , så förstår ni hur det funkar. Motstyrning är:yoparty

Ha de....Per :squid
 
Fan den här tråden skrämmer mig lite faktiskt :näsblod
 
Självklart fyller trådarna ett syfte, och självklart kan det vara bra att få mer ingående kläm på fenomenet för framtida bruk. Vad jag tror att gulleplutt (och jag med flera) menade var att det är förvånande många (eller snarare förvånande att det finns några alls) som blir alldeles "Jaha, där ser man!" när man berättar om motstyrning för dem.

Varpå trådarna blir än viktigare.


Antagligen för att så många inte har en aning om fenomenet samt att en del sk inbitna hojåkare envist hävdar att det är en myt.
 
Last edited:


Läskigt att folk inte insett hur motstyrning funkar, jag menar alla använder det ju när dom kör, hur skulle man annars kunna svänga i farter över kryphastighet? Men bättre att inse fenomenet sent än aldrig :tummenupp

Tycker körskolor borde vara bättre på informera folk vad dom egentligen gör när dom svänger med hojen.

Antagligen för att så många inte har en aning om fenomenet samt att en del sk inbitna hojåkare envist hävdar att det är en myt.

Precis så ja :fakta
 
Last edited:
Läskigt att folk inte insett hur motstyrning funkar, jag menar alla använder det ju när dom kör, hur skulle man annars kunna svänga i farter över kryphastighet? Men bättre att inse fenomenet sent än aldrig :tummenupp

Tycker körskolor borde vara bättre på informera folk vad dom egentligen gör när dom svänger med hojen.

Körskolan jag övningskörde för A var primärt en bilskola, så det kan väl ursäktas. Idag är avsaknad av sån information rent kriminellt, oavsett typ av körskola!

Jag är inbiten hojåkare. :banana

Ser inget skumt med motstyrning. Konstiga människor. De märker väl själva?? Eller styr de åt det hållet man ska åt och tvingar dit hojen medelst lutning? Korkat... Och farligt...
 
Jag har inte läst en bråkdel av den här tråden men jag blir full i skratt av många som tror att dom kommit på grejen och att alla måste inse vad motstyrning är annars går det åt fanders.
Jag tror nog inte det är så lätt... alla motstyr ju oavsett om dom känner till det eller inte, fysiska lagar går inte ändra på.
En mycket vanlig olycka är att man inte vågar lägga hojen tillräcklig i en kurva och kör ur...
men då har du ju redan motstyrt för att få hojen till att lägga sig ner för att sedan svänga åt rätt håll igen (motstyr gör man bara i brytpunkten)
Problemet ligger nog snarare att man haft för hög fart in i kurvan och har fokuserat blicken på fel ställe ut mot kanten och inte dit man skall.
Hojen har en väldig stor förmåga att gå dit man tittar...
 
mm, på vissa låter det som om styret är åt fel håll genom hela svängen -lycka till :)
Jag knäcker till lite åt fel håll så att cykeln lägger sig, sen motstyr jag inte ett dugg längre, då skulle jag trilla omkull.
Skillnaden mellan att "knycka till" med kroppen och luta sig och att motstyra är faktiskt inte så stor, motstyrningen gör det lite effektivare bara...
 
mm, på vissa låter det som om styret är åt fel håll genom hela svängen -lycka till :)
Jag knäcker till lite åt fel håll så att cykeln lägger sig, sen motstyr jag inte ett dugg längre, då skulle jag trilla omkull.
Skillnaden mellan att "knycka till" med kroppen och luta sig och att motstyra är faktiskt inte så stor, motstyrningen gör det lite effektivare bara...
Det är nog mer än "lite" effektivare... ;)
 
Det är nog mer än "lite" effektivare... ;)
Det där med att "knycka till", "luta sig" och "vikta fotpinnen" anser jag bara vara en omedveten motstyrning.
Det går att styra hojjen i låg fart utan att hålla i styret.
Men den reagerar otroligt mycket långsammare än om man håller i styret.
 
Back
Top