Motstyrning.

Det där med att "knycka till", "luta sig" och "vikta fotpinnen" anser jag bara vara en omedveten motstyrning.

Nja...
Att luta sig är ingen omedveten motstyrning. Att luta motorcykeln inåt i en sväng är helt normalt körbetéende och kanske till och med ett måste. Begreppet motstyrning innebär att svänga styret åt "fel" håll som en inledning på svängen, det hörs ju på begreppet. Lutningen som blir en följd av motstyrningen är ju inte en motstyrning utan följden av motstyrningen :)

Jämför med att cykla utan att hålla i styret. Svänger man då så lutar man kroppen och styret svänger med inåt i kurvan -dvs. ingen motstyrning.
 
Jämför med att cykla utan att hålla i styret. Svänger man då så lutar man kroppen och styret svänger med inåt i kurvan -dvs. ingen motstyrning.

Kan du inte spela in en film där du gör så med en mc i över 50 km/h? Jag kan inte tänka mig att du kan luta hojen inåt i kurvan enbart med kroppskraft.
 
Kan du inte spela in en film där du gör så med en mc i över 50 km/h? Jag kan inte tänka mig att du kan luta hojen inåt i kurvan enbart med kroppskraft.

Nänä, du har helt rätt. Ville bara med det exemplet visa på att luta en motorcykel inte är samma sak som att motstyra.
 
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?

Håller med.

Lite roligt är det att evangelisterna varje år drar upp motstyr eller dö scenariot.

Och fortfarande har ingen klämt fram en redogörelse för motsatsen till "motsyrning" dvs styrning. :)

/Fredde
 
Motstyrning är ju ett måste för att få bågen att lägga sig öht...det är rätt friska gyrokrafter att jobba mot när det rullar, det går näpperligen att göra det enbart med kroppsvikt, det är helt klart som redan påpekats "omedveten motstyrning" när man tror att det är viktandet av fotpinnar som gör det t.ex...

En sporthojskurs/bkk är att rekommendera för de som inte gått den, det är en ögonöppnare att spaka på storbana, och bara försöka ta sig runt ett varv med en hand på styret, eller att få till snabba nedlägg med (man använder mycket mer kraft att initiera svängen med helt enkelt, ger raskare och djupare nedlägg, bra för snabb sidoförflyttning).

Träna på't - det är bra skit...

/J
 
Är motstyrning en bra idé på manöverbana högfart vid uppkörning?

Frågan är väl om det ens finns ett alternativ, det handlar nog bara om ifall du vet eller inte vet om att du faktiskt motstyr..


Edit: Klarar du uppkörningen och därmed högfartsbanan så har du de facto använt motstyrning, PUNGt! :D /Edit
 
Last edited:
Ni får skilja på motstyrning och aktiv motstyrning (snabbstyrning)

Motstyrning = När man omedvetet försiktigt trycker på den styrhalva som är innerst, åt det hållet man svänger. Det är detta som gör att man svänger i fart.

Aktiv motstyrning (Snabbstyrning) = När man med ett bestämt tryck på den styrhalva som är innerst, åt det hållet man svänger, får hojen att luta rejält och fortare. Vilket gör att hojen svänger fort så man kan styra undan ev. hinder på vägen.

Det tar för en medelhojåkare i en medelsväng 5 sek från upprätt läge tills man har uppnått max nedlägg.
Samma procedur för en MotoGP-förare tar 1,5 sek.
 
Kan du inte spela in en film där du gör så med en mc i över 50 km/h? Jag kan inte tänka mig att du kan luta hojen inåt i kurvan enbart med kroppskraft.

Det går, men går långsammare och svängen blir lätt vidare än nödvändigt och bananformad.
 
jag har skummat igenom tråden i all hast och sökt på nätet men jag har inte riktigt förstått begreppet motstyrning. Hur kan hojen åka höger om man svänger vänster??? P.S håller på med mitt A Kort nu :)
 
Prova att köra lite med en hand på styret, om du petar framåt på styrets högra halva, då lägger sig hojen till höger...och den styr höger.

Testa det försiktigt så förstår du, det känns lite knepigt, men det är precis så man påbörjar svängen, utan att man vet om det (till och med på vanliga trampcyklar i lite fart)...

/J
 
Kan du inte spela in en film där du gör så med en mc i över 50 km/h? Jag kan inte tänka mig att du kan luta hojen inåt i kurvan enbart med kroppskraft.

Öhhh? Hur fungerar styrningen när man svänger med hojen utan att hålla i styret? Lite ont om motstyrning då, eller hur?
 
jag har skummat igenom tråden i all hast och sökt på nätet men jag har inte riktigt förstått begreppet motstyrning. Hur kan hojen åka höger om man svänger vänster??? P.S håller på med mitt A Kort nu :)

I lite högre farter styr man inte en 2-hjuling genom att vrida styret dit man vill. Istället lutar man cykeln. Det kan göras utan motstyrning. Men för att få cykeln i den lutning man vill snabbare, kan man vrida styret åt "fel håll" -då lägger sig cykeln ner mycket snabbare än om man inte använt motstyrning.

Lite svårt att förklara, men testa lite nätt i ca 30 så kommer du förstå.
 
Öhhh? Hur fungerar styrningen när man svänger med hojen utan att hålla i styret? Lite ont om motstyrning då, eller hur?

Jag vet inte hur det funkar, därför ber jag om en demonstrationsfilm. Jag har aldrig lyckats svänga en hoj mer än kanske en kurva av motorvägsstorlek utan att vrida styret.
 
The bullshit bike säger väl en del om motstyrning vs att luta sig:
[YOUTUBE-ID]3nRUeEkS644[/YOUTUBE-ID]
(det övre styret sitter altså fast i ramen, det undre funkar som vanligt)
 
Öhhh? Hur fungerar styrningen när man svänger med hojen utan att hålla i styret? Lite ont om motstyrning då, eller hur?
Det går juh, men... hehe. Om du lutar hojen kommer styret/framhjulet att följa med och svänga in "under" den lutande hojen för att räta upp den och s.a.s kompensera tyngdpunkten. Ren geometri och fysik som egentligen inte har nåt med att svänga en hoj i hastighet att göra. Effektivt är det inte och knappast nån motstyrning som du säger... minst sagt, då hojen strävar efter att åka rakt igen. Så det blir en kort sväng som tar väldigt lång tid och mycket utrymme om man kan uttrycka sig så :rolleyes:
 
Last edited:
jag har skummat igenom tråden i all hast och sökt på nätet men jag har inte riktigt förstått begreppet motstyrning. Hur kan hojen åka höger om man svänger vänster??? P.S håller på med mitt A Kort nu :)

Sätt dig på en vanlig trampcykel trampa upp lite fart, tryck styret lätt åt vänster eller höger så kommer du att märka att cykeln kommer att vilja "tippa" åt det andra hållet. Det är motstyrning, man "tippar" hojen i den riktningen man vill svänga med ett lätt tryck åt motsatt riktning. Som sagt testa med en trampcykel så kommer du att fatta.

När du har fått cykeln/hojen att "tippa" i rätt riktning så kommer du med lite erfarenhet automatiskt att titta i "slutet" på kurvan, luta kroppen/ha tryck på yttre fotpinne/fälla ut knät mm
 
Last edited:
Back
Top