Motstyrning.

Tänk att hojen står på blankis. Om någon drar framhjulets nederdel
till vänster 3 dm så vill hojen ramla åt höger. Motstyrning åt vänster
gör just så. Fast under gång.
När hojen väl lutar åt höger ska styret lite åt höger till det vanliga balansläget vid nedlägg.
Sen kan man räta upp med motstyrning åt höger. Som att trycka tillbaka framhjulet in under hojen.
Eller lägga ner ännu mer med motstyrning å vänster.

Handlar om små rörelser, kanske därför en del inte ens lagt märke till dom.

Fattar eller bara mer konfunderade ?
Still confused, but at a higher level, kanske.
/u
 
Nr:18 skrev:
Nej, när du inleder svängen styr du åt motsatt håll. Väl inne i svängen styr du åt rätt håll för att få balans på hojen genom svängen :tummenupp

Väl inne i svängen möter man ju upp med gasen.. måste man ändra spår används motstyrning igen... Styret inåt svängen = hojen reser sig.. styret åt andra hållet = hojen svänger skarpare... får jobba som en tok med min TL.. men så svänger fanskapet snabbt då oxå... :O) Nr:18 kan med all säkerhet detta redan..

Vid utgång av skarp kurva (eller S-kurva) använder jag oxå motstyrning för att snabbt komma ur svängen o in i nya spåret...
 
Börjar förstå detta teoretiskt nu...
Orkar inte läsa texten på norska...jag väntar tills det kommer en svensk översättning
 
ODEN skrev:
Väl inne i svängen möter man ju upp med gasen.. måste man ändra spår används motstyrning igen... Styret inåt svängen = hojen reser sig.. styret åt andra hållet = hojen svänger skarpare... får jobba som en tok med min TL.. men så svänger fanskapet snabbt då oxå... :O) Nr:18 kan med all säkerhet detta redan..

Vid utgång av skarp kurva (eller S-kurva) använder jag oxå motstyrning för att snabbt komma ur svängen o in i nya spåret...
Bara för att krångla till det med en ny aspekt. För att ändra spår i långa kurvor kan man även använda gasen. Mer gas och du flyter ut i ett vidare spår, slå av gas och du närmar dig innerkanten av kurvan.
 
Bj.O.rn skrev:
En cykel, moped, motorcykel går aldrig rakt fram, dom svänger alltid åt det ena eller andra hållet mer eller mindre..

/B

2 hjul eller hur var det nu?????????????? :fakta
 
I fart får man oxå hjälp att lägga ner av gyroeffekterna från det snurrande framhjulet.
Ju högre fart och ju snabbare (inte större) vridning på styret ju
kraftigare blir reaktionen att lägga hjulet ner. Putta styret åt
vänster o hjulet vill lägga sig ner åt höger.
Prova med ett snurrande cykelhjul mellan händerna, starkare reaktion än vad många tror.
/u
 
Motstyrning

Hmmm det var ju ett par år sedan m,an gick å skolan men det stämmer att vid lite högre farter...10km och upp t.ex så svänger man motorcykeln med hjälp av motstyrning.
Detta på grund av ett fenomen som kallas den gyroskopiska presissionen.(stavning)???
Detta fungerar på så sätt att när man lägger på en kraft"alltså svänger på styret" så förskjuts denna kraft 90 grader i förhållande till rotationsriktningen..
På grund av detta så vill hojen luta sig i motsatt riktning..
Minnet e bra men kort så risken finns att jag kan ha missat en del av fysiken men den som är intresserad kan nog leta reda på det själv ...
Om ni inte tror mig testa osväng åt det håll ni vill åka i 180 så kommer ni att märka att hojen beter sig som en gammal jänkare..
Rakt fram..
 
Affe_R1 skrev:
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta

Jo, hos Körkortsproffsen (Uppsala) i alla fall. Ett par teorilektioner med körteknik och kunskap om motorcyklar inleder utbildningen. Johannes som höll i det när jag gick där.
 
Sen finns det olika gyrokrafter i motorer oxå.
Tung svängande massa=hojen vill gå rakt fram vid gaspådrag i kurva.

Liten svängande massa=hojen är inte så känslig för gaspådrag i kurva, den kommer inte att vilja gå rakt fram.
 
Måste bara göra ett litet inlägg åt de som tror att motstyrning är det ENDA sättet att styra en mc.

Förra sommaren gjorde jag ett litet experiment när jag var lite uttråkad på motorvägen. Var på väg upp genom Sverige efter lite hojsemester i Europa. Det rullade väl på runt 180 blås. Stel som man brukar bli efter åtskilliga timmar i sadeln så börjar jag sträcka ut armar och ben och känner då givetvis hur det bromsar. Eftersom jag läst lite aerodynamik så börjar jag fundera på om jag kan styra hojen enbart med hjälp av att sträcka ut och vinkla armar och ben.

Sätter mig absolut stilla på hojen, två fingrar på styret bara för att hålla gasen i konstant läge, sträcker ner båda benen. Vinklar höger fot nedåt och vänster fot uppåt. Visst svänger hojen åt höger. Helt utan motstyrning. Inga fötter som trycker på fotpinnarna och helt stilla med överkroppen. Prova gärna själva så får ni se.

Den här metoden rekomenderas dock inte för väldigt kurviga vägar då farten måste vara långt över den lagliga för att det ska fungera och styrreaktionen blir måttlig. Kanske fungerar det bättre om någon har väldigt stora ving-liknande fötter. Simfötter??

Till vardags rekomenderar jag motstyrning som är ett mycket effektivare sätt att få att få in hojen i sväng.
 
Buster har även rätt i detta. Märks speciell vid bankörning i höga farter när man vid inbromsning lägger ut knät och känner att fartvinden griper tag och dels hjälper ner farten och dels initierar svängen. Det skarpa brytet sker dock alltid med motstyrning.
 
Hulken_1 skrev:
Sen finns det olika gyrokrafter i motorer oxå.
Tung svängande massa=hojen vill gå rakt fram vid gaspådrag i kurva.

Liten svängande massa=hojen är inte så känslig för gaspådrag i kurva, den kommer inte att vilja gå rakt fram.
Alldeles riktigt, men gyrokraften beror inte enbart på roterande
massan (eg. tröghetsmomentet) utan oxå hur snabbt motorn roterar just då.
Lätt högvarvande motor kan alltså ge lika stora gyrokrafter som
tung lågvarvande. (Och avslagen motor ger inga gyrokrafter alls
förstås.) Och så är gyroreaktionen beroende på hur snabbt man lägger ner oxå.

Att gyrokrafterna har nåt direkt med gaspådraget att göra låter
konstigt i mina öron. Gaspådrag under hopp i luften vill lyfta
framhjulet, men det är en annan effekt. Eller om det var nåt
annat du syftade på.
/u
 
trodde inte ens denna tråden skulle existera på ett sporthojsforum..
man blir ju rädd när man läser ......
körskolan ? dom borde väl lära ut detta ? det gjorde min iallafall.
/z
 
Är också lite fascinerad att flertalet som kör hoj är helt ovetande om hur man svänger. Förhoppningsvis vet dom det väl omedvetet ;)
 
Don Quixote skrev:
Är också lite fascinerad att flertalet som kör hoj är helt ovetande om hur man svänger. Förhoppningsvis vet dom det väl omedvetet ;)

Så vitt jag vet så är det väl bara jag som är ovetande eller hur? ;) Och skyll för tusan inte på mig för det. Jag lägger hela ansvaret på min körskola.
 
K-Micke skrev:
Precis som ett skevroder på ett flygplan.
Du lägger ju på en lyftkraft på foten som vinklas uppåt, och en nedåtriktad kraft på foten som vinklas neråt. Såklart hojen tippar åt sidan. Men det är knappast ett effektivt sätt att styra en hoj. :D


Edit: Hmmmm.... det skulle kunna funka som ett styrservo i hög fart. Man har små skevroder på var sida om hojen, som vinklas för att förstärka effekten av motstyrningen. Nån som vill vara testpilot? :D

ZX12:an har ju iaf små vingar att sätta skevrodren på :crash
 
Jag var lite skeptisk mot det där med motstyrning förut, men nu är jag ännu en troende. När jag väl satt på hojen och testade motstyrning så föll allt på plats. Jag har alltid styrt med motstyrning men har aldrig tänkt på att jag gjort det.

Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp
 
JoS skrev:
Jag var lite skeptisk mot det där med motstyrning förut, men nu är jag ännu en troende. När jag väl satt på hojen och testade motstyrning så föll allt på plats. Jag har alltid styrt med motstyrning men har aldrig tänkt på att jag gjort det.

Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

Du testade inte motstyrning, du styrde som vanligt. Däremot kanske du tänkte mer på hur du gjorde.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top