Motstyrning & Go-kart bana

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Dags att skämma ut sig men jag måste bara fråga. Har funderat ett tag.

I vanliga fall motstyr jag alltid.

Men i söndags var jag uppe på Järfälla go-kart bana först kurvan går ju bra men motstyrde jag i andra så kom jag helt fel in i tredje. Första passet var total skit fick ingen ordning alls. Sen sa Frank (grupp instruktör) att han inte motstyrde utan bara lät hoj falla in i kurvorna.

För er som inte vet är det 3 riktigt tajta kurvor där. Nåväl när jag gjorde så fick jag ett mycket bättre flyt samt hittade apex bättre.

Nu till frågan. Det jag känner mig osäker på är när ska jag inte motstyra? Finns det nån tumregel eller liknande?

Hur får du hojen att "bara falla in" då? En hoj med fart går rakt fram om man inte ger något styrkommando som får den att göra något annat.

Vad tyckte du var problemet när du (aktivt) motstyrde? Kom du in för snabbt mot apex så att du fick korrigera för att inte köra för snävt eller var det tvärtom så att du missade apex och drog brett?

Hur får du hojen att "bara falla in" då? En hoj med fart går rakt fram om man inte ger något styrkommando som får den att göra något annat.

Vrider styret och lutar mig med kroppstyngden inåt kurvan. Men det är klart jag kanske ger den en liten putt för att lägga sig ner. Skillnaden är att här har jag styret vinklat inåt kurvan ungefär som i lågfartsdelen på uppkörningen.

Vad tyckte du var problemet när du (aktivt) motstyrde? Kom du in för snabbt mot apex så att du fick korrigera för att inte köra för snävt eller var det tvärtom så att du missade apex och drog brett?

Svänger för tidigt vilket leder till att jag missar apex och kommer ut för brett. Eller jag kommer inte ur kurvan helt så jag får korrigera med broms och nytt nedlägg.
Om du inte vet det ser kurvan ut som ett U.

Kör jag på Gåsen har jag inte samma problem då kurvorna inte är lika skarpa. Förutom i Ejes men där har jag alltid varit kass. Vilket troligtvis berott på detta.

Last edited:
Svänger för tidigt vilket leder till att jag missar apex och kommer ut för brett. Eller jag kommer inte ur kurvan helt så jag får korrigera med broms och nytt nedlägg.
Om du inte vet det ser kurvan ut som ett U.

Kör jag på Gåsen har jag inte samma problem då kurvorna inte är lika skarpa. Förutom i Ejes men där har jag alltid varit kass. Vilket troligtvis berott på detta.

Du motstyr alltså för mycket för din fart och svängpunkt. Flytta fram svängpunkten och sväng in senare, så ska du se att allt kommer att komma på plats och tempot också komma upp.

Att aktivt motstyra kan kännas fel och "för mycket" när farten är låg.
Låg hastighet kräver endast mycket lite motstyrning.

Desto högre fart, desto distinktare motstyrning.

Lägg inte för mycket vikt på motstyrning om det känns knasigt, koncentrera dig på andra saker så kommer allt att så småningom falla på plats.

Kurvan som är rödmarkerad gäller det. Tror det stämmer JP samt så går jag på gasen för sent.

Bifogat

• järfälla.jpg
    järfälla.jpg
    10.3 KB · Visningar: 152
Just det knixiga partiet på Järfälla är ju lite speciellt.

(Nu vet jag inte hur det är på din, men åtminstone på en 1000cc sporthoj tycker jag att det blir "för mycket" om man gör en bastant motstyrning som på en större bana).

Jag låter också i princip bara hojen falla där och möter med gas.. visst, i praktiken innebär det väl att man gör en mikroskopisk motstyrning, men jag skulle inte säga att jag aktivt går in och motstyr/snabbstyr just där.. men ett litet styrkommando blir det ju såklart.

Sen att inte komma "rätt" in mot tredje gissar jag att du menar att du kommer för brett ur andra?

Mitt bot mot det är att köra lite långsammare in i andra och svänga senare.. då kommer du ut tightare ur den och bättre in i 3:e..

Testa nån gång att köra riktigt långsamt in, då kan du hålla bättre gas genom kurvan också.

Last edited:
Just det knixiga partiet på Järfälla är ju lite speciellt.

(Nu vet jag inte hur det är på din, men åtminstone på en 1000cc sporthoj tycker jag att det blir "för mycket" om man gör en bastant motstyrning som på en större bana).

Jag låter också i princip bara hojen falla där och möter med gas.. visst, i praktiken innebär det väl att man gör en mikroskopisk motstyrning, men jag skulle inte säga att jag aktivt går in och motstyr/snabbstyr just där.. men ett litet styrkommando blir det ju såklart.

Jo visst så är det fick jättebra hjälp i söndags. Men kommer man fel där förlorar man mycket fart. Väldigt irriterande får väl träna vidare nästa söndag man vill ju koma vidare.

Det jag kunde känna var otroligt svårt på knix kursen var att verkligen inte försöka motstyra alls. Instruktörerna ger även uppgiften en bit in i åkandet att åka med en hand och då är det väl inte läge att motstyra alls. Problemet blev då alltså för mig att verkligen svänga utan att styra och det ville hojen nästan inte alls, den vill ju rakt?

Fick tipset att svänga "med höften och blicken" vilket jag förstår är helt rätt men svårt. Gör ni kunniga detta på låg-hastighetskurver?

Kan för övrigt känna igen mig i vad du säger TS.

Skall bli intressant att testa Järfälla någon dag, har ju inte gjort det än då jag varit på Gelleråsen/Kinnekulle nästan varje helg sedan mitten av april...
Men det du skriver (Dafe) är att du inte gör så kraftig och det är ju precis som många andra säger, i låg fart skall kommandot inte vara lika kraftigt.
Sen var du hamnar är ofta beroende på gaskontrollen och blicken, tittar du på insidan eller utsidan dit du vill komma? Har du tagit ut någon punkt som "Exit" eller hamnar du bara där du hamnar?

Skall bli intressant att testa Järfälla någon dag, har ju inte gjort det än då jag varit på Gelleråsen/Kinnekulle nästan varje helg sedan mitten av april...
Men det du skriver (Dafe) är att du inte gör så kraftig och det är ju precis som många andra säger, i låg fart skall kommandot inte vara lika kraftigt.
Sen var du hamnar är ofta beroende på gaskontrollen och blicken, tittar du på insidan eller utsidan dit du vill komma? Har du tagit ut någon punkt som "Exit" eller hamnar du bara där du hamnar?

4 meter upp på yttersidan av kurvan tittar jag innan jag går in sedan på vänster sida. Men hamnade på höger med hjulen åt fel håll :)
Men fick ordning på det sen det går ju inte snabbt.

Jag motstyr alltid när jag vill ändra riktning på motorcykeln. Men innan jag börjar styra så har jag tittat ut något att styra mot, t.ex. något som kan fungera som ett apex.

Tänk på att motstyrningen gör du för att få till nerlägget. Sedan måste du slappna av och låta framhjulet styra in sig i kurvan. Det din instruktör pratade om var nog mer känslan då det blir rätt tekniskt att gå in på en massa mumbo jumbo om vad som händer när man motstyr.

Gaskontrollen är knepig i det partiet tills man fått upp farten lite. Jag tar det på 2:an och lägger ner hojen så att jag får lite stöd av knät mot backen, men det fungerar nog bättre på sporthojar än mindre nerläggningsbara tvåhjulingar.

Gäller att inte missa apex i första (höger), och inte köra fortare än att man hinner komma ut en bit åt höger inför vänstern.

Synd att jag inte hade kameran med i söndags, fick rätt bra flyt genom dom kurvorna.

Släng ett öga på den här, är från förra året.. och nog för att det är jäkligt mkt lekstuga och osnygg körning i den här filmen.. men vid 3:08 när jag såg att jag fick en instruktör bakom mig så skärpte jag till mig och kör okej i det där partiet..

Jag åker alltså framför instruktören i den sekvensen (kameran sitter inte på min hoj då).. allt handlar om att komma bra ur första/in i andra.. annars skiter sig hela partiet..

http://www.vimeo.com/14194561

Last edited:
men det fungerar nog bättre på sporthojar än mindre nerläggningsbara tvåhjulingar.

Gäller att inte missa apex i första (höger), och inte köra fortare än att man hinner komma ut en bit åt höger inför vänstern.

Synd att jag inte hade kameran med i söndags, fick rätt bra flyt genom dom kurvorna.

Kan tyvärr inte skylla på att det inte är en R hoj :gnissla
Sett folk som kör som satan på samma hoj på youtube.

Du kan alltid ta med den nästa gång. :tummenupp

Släng ett öga på den här, är från förra året.. och nog för att det är jäkligt mkt lekstuga och osnygg körning i den här filmen.. men vid 3:08 när jag såg att jag fick en instruktör bakom mig så skärpte jag till mig och kör okej i det där partiet..

Jag åker alltså framför instruktören i den sekvensen (kameran sitter inte på min hoj då).. allt handlar om att komma bra ur första/in i andra.. annars skiter sig hela partiet..

Eller ännu "roligare", titta på instruktören och jämför med Peter var de kommer i utgången av kurvan. ;)
När Peter jobbar med att försöka komma närmre vänsterkanten så ligger instruktören redan där och har redan börjat jobba med nästa sväng... vem har då störst marginaler? ;)

Ser jäkligt bra ut. Syns ju tydligt at du motstyr tycker inte att jag kommer så annorlunda när jag skärper mig och inte motstyr så mycket. Men det går mycket långsammare. Läger troligtvis inte ner tillräckligt tror det beror på för dålig gaskontroll. Summan av det hela jag blir osäker.

Ser jäkligt bra ut. Syns ju tydligt at du motstyr tycker inte att jag kommer så annorlunda när jag skärper mig och inte motstyr så mycket. Men det går mycket långsammare. Läger troligtvis inte ner tillräckligt tror det beror på för dålig gaskontroll. Summan av det hela jag blir osäker.

Mm.. det handlar typ bara om koncentration där.. och gaskontrollen gör så att det inte känns lika osäkert.. Mitt tips är egentligen främst att testa att komma in tillräckligt sakta i den andra kurvan så du vågar/kan gasa tillräckligt för att det ska bli stabilt utan att driva ut för långt så ska du se att det lossnar..

Sen kan jag tillägga att jag personligen tycker att man inte behöver ligga och slicka vänsterkanterna i det där partiet förrens man ska in i nästa kurva.. "använd banan" .. Så länge man håller sig till vänster om "mittlinjen" så kommer det att funka.. (jag har testat alla möjliga spår där).

Alla som kört där vet att det enda som betyder nåt i de där 3 kurvorna är att få någon sorts flyt.. sen hur man gör det spelar inte så stor roll.. testa dig fram :tummenupp

Last edited:

Försök få dessa tre bra så skall du se att det löser sig.
Sitta - Titta - Gasa

Dvs, sitt rätt och vrid/luta kroppen åt rätt håll.
Titta dit du skall och flytta blicken i tid, detta gäller även utgången.
Gasa är helt enkelt att jobba med gaskontrollen, det ger en stabilare motorcykel och du kommer känna klart mer förtroende för körningen.

4 meter upp på yttersidan av kurvan tittar jag innan jag går in sedan på vänster sida. Men hamnade på höger med hjulen åt fel håll :)
Men fick ordning på det sen det går ju inte snabbt.

Dafe: Om du ser psxcare på någon körning, försök att ta rygg på honom eller iaf snacka med honom innan. Han kan köra, milt sagt.

Psxcare: Något på Gelleråsen inbokat i sommar? Håller på och ser över när jag kan dra ner själv. Har fan inte hunnit med en enda meter bana i år. Bah.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka