Motstyrning & Go-kart bana

Dafe: Om du ser psxcare på någon körning, försök att ta rygg på honom eller iaf snacka med honom innan. Han kan köra, milt sagt.

Psxcare: Något på Gelleråsen inbokat i sommar? Håller på och ser över när jag kan dra ner själv. Har fan inte hunnit med en enda meter bana i år. Bah.

Jag har ju börjat lära mig bli instruktör i år (SMC kallar det för AIA, avancerad instruktörs aspirant) så april-maj blev det hmm 4 dagar gelleråsen inkl Steg 5 licenskurs, någon dag på arlanda, 4 dagar kinnekulle varav två dagar var CSS steg 4, 2 dagar till på gelleråsen....

Och så har jag hunnit instruktörs-aspiranta 3ggr på Järfälla och en gång på Rörken.

Ligger dock i lä om vi jämför med köttis/carnivore :-)

Jag har ju börjat lära mig bli instruktör i år (SMC kallar det för AIA, avancerad instruktörs aspirant) så april-maj blev det hmm 4 dagar gelleråsen inkl Steg 5 licenskurs, någon dag på arlanda, 4 dagar kinnekulle varav två dagar var CSS steg 4, 2 dagar till på gelleråsen....

Och så har jag hunnit instruktörs-aspiranta 3ggr på Järfälla och en gång på Rörken.

Fakking häll!

Känns som att jag mycket att ta igen. :näsblod

Vad är inbokat i augusti?

Edit: fuck, tar det via PM ist. :D

Last edited:
Hur får du hojen att "bara falla in" då? En hoj med fart går rakt fram om man inte ger något styrkommando som får den att göra något annat.

Jag kan få min hoj att falla utan att motstyra så..med tanke på att frank är över 2m lång och sitter på en liten Honda cbr 1000 så behöver han inte heller motstyra. testa att släppa styret och luta hojen så ser du vad som händer..då låter man den "falla" åt ett eller annat håll...eller ställ dig upp utan att hålla i styret och tryck med fotpinnarna så hojen "faller"

Till TS, ett råd är att du skiter i att fråga såna här frågor till folk som inte varit med och sett dig köra utan bästa är att ta upp det med nån instruktör på banan som kan ge dig feedback direkt och kan kolla dig direkt.
Här på SH kan du få 10 olika svar och är du ovan förare så skapar dessa 10 olika svar mer frågor än svar i ditt fall.
Obs, detta är bara ett råd efter ha läst div inlägg. Finns gott om folk som "kan" väldigt mycket här på sh men i verkligheten så är dom själva inga stjärnskott på hojen eller hanteringen. Många teorier en del vettiga från folk som vet andra är sånt som dom läst och hört sig till men saknar den rätta kunskapen själv.

//M

Last edited:

Äsch, nu skall du inte vara sån... :gnissla
Tror nog att vi ligger ganska lika i hur mycket vi kört nu förutom att jag inte kört något på KNIX då jag varit iväg på storbanor de flesta helger (räknade och insåg att det är endast 3 helger sen mitten av april som jag inte varit iväg). :)
Och nu i helgen är det Gelleråsen igen... sen dröjer det till juli som jag har något inbokat igen. :)

Fakking häll!

Känns som att jag mycket att ta igen. :näsblod

Vad är inbokat i augusti?

Edit: fuck, tar det via PM ist. :D

Ett tips är tvådagars som SMC Stockholm har i augusti, steglöst så det är som att gå Steg 4 oavsett vad man har för tidigare erfarenhet. :tummenupp

Jag kan få min hoj att falla utan att motstyra så..med tanke på att frank är över 2m lång och sitter på en liten Honda cbr 1000 så behöver han inte heller motstyra. testa att släppa styret och luta hojen så ser du vad som händer..då låter man den "falla" åt ett eller annat håll...eller ställ dig upp utan att hålla i styret och tryck med fotpinnarna så hojen "faller"

Gör gärna det i en sån 180gradare som det är på Järfälla/Tuvis.
När vi testat sånt med fart så visst, du påverkar hojens lutning och svängradie men inte alls i närheten av så mycket som med ett motstyrningskommando.

Tror nog att vi ligger ganska lika i hur mycket vi kört nu förutom att jag inte kört något på KNIX då jag varit iväg på storbanor de flesta helger (räknade och insåg att det är endast 3 helger sen mitten av april som jag inte varit iväg). :)

Ett tips är tvådagars som SMC Stockholm har i augusti, steglöst så det är som att gå Steg 4 oavsett vad man har för tidigare erfarenhet. :tummenupp

När vi testat sånt med fart så visst, du påverkar hojens lutning och svängradie men inte alls i närheten av så mycket som med ett motstyrningskommando.

Med tanke på all bantid så måste du vara grym på bana o körteknik nu, När kan man ta kurser med dig? Har du privatutbildning också? tänkte på att du måste vara grym med tanke på alla dina inlägg som man läst och så många helger du varit på bankörning nu. Du borde kolla om inte du kan bli instruktör på Califonia superbike school.:Bugar

Och nu i helgen är det Gelleråsen igen... sen dröjer det till juli som jag har något inbokat igen. :)

Du skrev detta ju
"Hur får du hojen att "bara falla in" då? En hoj med fart går rakt fram om man inte ger något styrkommando som får den att göra något annat."
Det va det jag svarade på, och i den kurvan det pratas om gåre inte särskilt fort heller.
Tar man den kurvan o lägger ihop den med kurvan innan så blire nästan som motstyrning då man måste lägga upp hojen snabbt direkt till höger efter utgången i kurvan innan, annars blir kurvan svår att ta om man inte är erfaren. Det finns folk som inte fick till utgången ur kurvan innan och pga detta hamnade i fel spår och därför upplevde problem med 180 gradaren. som sagt..dom som va på plats och dessutom kan banan är nog dom som borde hjälpa honom då dom vet alla faktorer som spelar in och inte bara tittar på en bild...teorin och verkligheten behöver inte alltid stämma då man utgår från att personen i fråga tog rätt spårval i kurvan innan och hamnade korrekt in i denna.
Jag har sett kurvan och även haft en dialog med filmen som grund med en deltagare som hade liknande problem i just denna kurva. mitt råd va fråga instruktören om vad du gör för fel och be han/henne om hjälp på plats så slipper det bli olika förslag på vad du gör för fel baserat på okända faktorer. Men detta är bara min lilla åsikt pga person i min närhet har lyssnat på "teorier" här på sh som liknar detta och bara blev rörigare och rörigare tills vederbörande fick direkt feedback på plats och då visade sig att inget av "teorierna" stämde pga dom som skrev om dom förutsatte div saker som påverkade händelsen.

//M

Med tanke på all bantid så måste du vara grym på bana o körteknik nu, När kan man ta kurser med dig? Har du privatutbildning också? tänkte på att du måste vara grym med tanke på alla dina inlägg som man läst och så många helger du varit på bankörning nu. Du borde kolla om inte du kan bli instruktör på Califonia superbike school.:Bugar

Nope, har aldrig påstått att jag är världsbäst eller ens superbra för den delen heller.
Har kört en del på bana nu och håller på med min utbildning till att bli instruktör för SMC, precis som Hansi, thats all.

Det jag kommenterat är den grundläggande tekniken, har du något bättre att komma så kör hårt, jag säger inte att jag är expert eller dylikt.
Vet mycket väl att det finns MÅNGA här på SH som kör klart bättre än vad jag gör, det finns många här som kör klart snabbare än vad jag gör också.
Du är säkert en av dessa MÅNGA.

Du skrev detta ju
"Hur får du hojen att "bara falla in" då? En hoj med fart går rakt fram om man inte ger något styrkommando som får den att göra något annat."
Det va det jag svarade på, och i den kurvan det pratas om gåre inte särskilt fort heller.
Tar man den kurvan o lägger ihop den med kurvan innan så blire nästan som motstyrning då man måste lägga upp hojen snabbt direkt till höger efter utgången i kurvan innan, annars blir kurvan svår att ta om man inte är erfaren. Det finns folk som inte fick till utgången ur kurvan innan och pga detta hamnade i fel spår och därför upplevde problem med 180 gradaren. som sagt..dom som va på plats och dessutom kan banan är nog dom som borde hjälpa honom då dom vet alla faktorer som spelar in och inte bara tittar på en bild...teorin och verkligheten behöver inte alltid stämma då man utgår från att personen i fråga tog rätt spårval i kurvan innan och hamnade korrekt in i denna.
Jag har sett kurvan och även haft en dialog med filmen som grund med en deltagare som hade liknande problem i just denna kurva. mitt råd va fråga instruktören om vad du gör för fel och be han/henne om hjälp på plats så slipper det bli olika förslag på vad du gör för fel baserat på okända faktorer. Men detta är bara min lilla åsikt pga person i min närhet har lyssnat på "teorier" här på sh som liknar detta och bara blev rörigare och rörigare tills vederbörande fick direkt feedback på plats och då visade sig att inget av "teorierna" stämde pga dom som skrev om dom förutsatte div saker som påverkade händelsen.

//M

Du har rätt, man skall inte hålla på med sådana teorier på nätet, det blir bara knas. :tummenupp

Instruktören är väl ca 2.5 meter över havet = han behöver bara vinkla skallen så styr den in :tummenupp Nä men även om jag inte misstror hans kunnande, själv sett/kört med han på bana (om det inte finns två) men vad som funkar för honom kanske inte fungerar för dig med tanke på att du är en tvärhand hög precis som jag själv.

Du har rätt, man skall inte hålla på med sådana teorier på nätet, det blir bara knas. :tummenupp

Jag tycker det är intressant / roligt att diskutera teorier / körteknik både i forum och irl.

Allra roligast är det när någon kommer med en fråga eller invändning som sparkar det jag trodde var korrekt hårt i nötterna så att jag får något nytt att prova och förstå.

I kurvorna vi pratar om så ägnar jag mig åt trestegsblick, attackvinklar, motstyrning, medstyrning och ibland roar jag mig med att lägga in en hip-flick som ett litet tribut till Andy Ibbot :-)

Så ifall jag ligger framför och blockerar vägen, visa hänsyn, jag har mycket att hålla reda på för att inte trilla omkull...

Jag tycker det är intressant / roligt att diskutera teorier / körteknik både i forum och irl.

Allra roligast är det när någon kommer med en fråga eller invändning som sparkar det jag trodde var korrekt hårt i nötterna så att jag får något nytt att prova och förstå.

I kurvorna vi pratar om så ägnar jag mig åt trestegsblick, attackvinklar, motstyrning, medstyrning och ibland roar jag mig med att lägga in en hip-flick som ett litet tribut till Andy Ibbot :-)

Så ifall jag ligger framför och blockerar vägen, visa hänsyn, jag har mycket att hålla reda på för att inte trilla omkull...

Att diskutera kurvteknik osv med en rookie när man inte själv va på plats kan lätt leda till fler frågetecken än svar. Så därför tycker jag att det är käpprätt åt helvete att göra sånt på nätet.

Bruteforce, jag är själv 174 lång o hans teknik funkar för mig, så snacka om hans längd går inte hem. Lyssna o fattar du inte så be han visa o fattar du fortfarande inte så be han förklara igen o igen. Frank är duktig.
Förklara hur just du upplever kurvan be han kolla dig. Lovar dig att det ger dig svaren du söker o betalar för, inte sitta på sh o lyssna på teorier från folk som inte ens kört på banan ellet sett dig köra.
Bara min åsikt detta o det är fritt att ha en sån.

Lyssna o fattar du inte så be han visa o fattar du fortfarande inte så be han förklara igen o igen.

Exakt men personligen ser jag inte tjusningen i att bli "puttad" genom varenda böj = då lär inte jag mig.

TS skriver:

För er som inte vet är det 3 riktigt tajta kurvor där. Nåväl när jag gjorde så fick jag ett mycket bättre flyt samt hittade apex bättre.

Nu till frågan. Det jag känner mig osäker på är när ska jag inte motstyra? Finns det nån tumregel eller liknande?

För mig innebär det trial and error vilket är halva grejen med att nöta bana. Återigen som jag nämnde så misstror jag inte instruktörens kunskap att lära ut men sedan när jag vet hur en kurva kan tas eller vilken kurvteknik som kan användas så är det skoj att finslipa tekniken på egen hand såklart.

Sen vill man rådfråga instruktören mer eller mindre och det säger jag inget om utan lyfter bara fram att bara för att man har en dålig dag

Första passet var total skit fick ingen ordning alls.

så ska man inte ge upp på sig själv. Nöt vidare med de tips man får i moderat tempo och sen när man får det att fungera kan man öka på eller börja nöta nästa j-vla kurva som har så bråttom att anfalla en och ställer till det precis när man kände sig lite duktig...

I all välmening :tummenupp

Först vill jag tacka för alla svar jag vill ha åsikter och tips så får jag testa dem nästa gång. Så jag uppskattar Krister och Johans svar som alla andras annars hade jag inte frågat. Självklart frågar jag instruktören men kan ju inte ta all tid i anspråk. Fick bra hjälp av en aspirant som hette Soldan (stavning). Vi tog några varv men fick inte upp farten som jag önskade. Brute nog för att vi är hober men den grundläggade tekniken måste vara den samma. Som att skylla på att jag inte har en R hoj det funkar inte :-)

Att diskutera kurvteknik osv med en rookie när man inte själv va på plats kan lätt leda till fler frågetecken än svar. Så därför tycker jag att det är käpprätt åt helvete att göra sånt på nätet.

Även på plats så är instruktörens uppgift att sätta igång tankeprocesser hos deltagarna, inte att skedmata alla "rätta" svar.

Frågetecken rockar, och frustration är ett utmärkt mentalt tillstånd när man vill utvecklas.

Först vill jag tacka för alla svar jag vill ha åsikter och tips så får jag testa dem nästa gång. Så jag uppskattar Krister och Johans svar som alla andras annars hade jag inte frågat. Självklart frågar jag instruktören men kan ju inte ta all tid i anspråk. Fick bra hjälp av en aspirant som hette Soldan (stavning). Vi tog några varv men fick inte upp farten som jag önskade. Brute nog för att vi är hober men den grundläggade tekniken måste vara den samma. Som att skylla på att jag inte har en R hoj det funkar inte :-)

Vilken tempogrupp kör du i?

Last edited:
Även på plats så är instruktörens uppgift att sätta igång tankeprocesser hos deltagarna, inte att skedmata alla "rätta" svar.

Frågetecken rockar, och frustration är ett utmärkt mentalt tillstånd när man vill utvecklas.

Vilken tempogrupp kör du i?

Gul grupp än så länge :gnissla

Som att skylla på att jag inte har en R hoj det funkar inte :-)

Bah!ManKanalltidskyllapåmaterialetjeflasuuupersporttjofräserfararuntbanaOköracirklarruntruntmigtRoattdomärngtmedmassaÄffekt!!

:D

Behöver ingen rymdraket jag inte, någon fördel ska man väl ha av att vara hobbit :tummenupp

hobbit1.jpg

http://www.wildcatriders.com/viewtopic.php?f=3&t=7884&start=0

Gul grupp än så länge :gnissla

Inget att gnissla tänder över. Utnyttja fastlane ofta så att du inte behöver gruppköra med resten av klungan som ofta hamnar bakom ekipaget med lägst tempo. Vänta med att köra ut tills du har en rejäl lucka, så kan du öva utan att bli störd med hela banan för dig själv.

Ser du mig vid järfälla (kanske till och med får plats att instruera i gul grupp nästa gång, vem vet) så kom och säg hej så jag vet vem du är och kan se vad du gör på banan.

Huvudet på spiken..

Jag ser det där med körteknik lite som en verktygslåda, och kurserna med övningar som olika verktyg att stoppa i lådan.

Alla kör lite olika, och även om det finns grunder så kan man inte sitta som 3:e-person och säga rakt upp och ner vad som är rätt och fel.. (visst, vissa saker är ju givetvis mer rätt och andra mer fel.)

Det jag främst får ut av kurserna är lite olika saker att tänka på och testa, sen hittar jag något som passar mig bra och använder det.
Det handlar ändå om att hitta någon sorts flyt och harmoni för att det ska bli avslappnat och säkert.

Att tro att det finns ett rätt sätt.. ett rätt spår osv är galet.
Det räcker med att titta på valfri motortävling så ser man mängder med olika stilar där det går ordentligt fort lite oavsett hur det ser ut när de kör.

Det bästa med att faktiskt göra övningarna är att man ofta tvingas prova något man inte gjorde tidigare.. och antingen känns det bättre, vilket är bra.. eller så känns det åt h*lvete.. och det är minst lika viktigt att kunna känna hur "fel" känns..

Lite fler exempel på spårval från järfälla.

Kameran sitter på min r1:a så det är öppet mål för er som vill ha synpunkter på mina tidiga svängpunkter och efterblivna gaskontroll. Skyller till 100% på att jag var upp 05.00 på morgonen för att hjälpa till att flagga m.m. på rörken från 07.00 till 18.00 och var rätt mosig när jag kom till järfälla :-)

http://www.youtube.com/watch?v=jdHVShEtS90

Framåt slutet ligger jag bakom en S1000RR och en motard och vi tar tre helt olika spår genom de flesta kurvorna. Man ser rätt tydligt vad som händer när jag missar ett och annat apex.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti