Motstyr medvetet ni när ni kör aktivt?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Motstyra?

• Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?

Last edited:
alla motstyr automatiskt mer eller mindre utan att man tänker på det annars skulle det inte gå så bra att köra...eller? :va

Snälla... läs tråden. Påpekar många gånger "MEDVETEN motstyrning". Jädra skilnad faktiskt. Om du ber en novis att svänga vänster i en rondell kommer han antagligen inte klara det lika fort som en som medvetet använder sig av motstyrning. Man arbetar med hojen på ett mkt smidigare sätt om man VET hur man ska motstyra, för att öka effekten, annars kan det kännas lite som man arbetar mot hojen. Har jag fel??

oki, det kan du säkert ha rätt i att man kan träna in det har aldrig tänkt på det går mer på känsla...

Men ska testa...

de flesta svänger igenom att flytta vikten inte igneom att rycka i styret :fakta

har provat på det några gånger, men det känns lite läskigt så jag har aldrig satt det i system

Tycker inte man behöver tänka på att bryta emot på nyare hojar dom svänger ju så bra av sig själv när man lägger ned, däremot så behövs det ju bändas ordentligt om man ska få gamla ånglok som t.ex gsx1100r att ändra färdrikning.

Last edited:
Ibland är det ju bara frågan om kurskorrigering några grader o det räcker med att titta på målet så sker det. Men vist fan motstyr man även då. Ska det va nått å snacka om eller? :mad:

kajlyl skrev:
de flesta svänger igenom att flytta vikten inte igneom att rycka i styret :fakta

har provat på det några gånger, men det känns lite läskigt så jag har aldrig satt det i system

Jag trodde det var så att det egentligen inte gick att styra bara genom att luta sej, utan att det bara hjälper till så att säga.

Jag själv läste om motstyrning i bike för typ 1 år sedan. Jag provade det då"medvetet". Jag använder alltid det. Som någon sade ovan så känns det mycket lättare och det går fortare.

hur mycket du måste motstyra beror ju på så mycket, hastighet vikt och hur vikten är fördelad på cykeln, och hur du är placerad på cykeln

På min fizzer hjälper det iaf som fan! Ska ut och träna träna träna.

Nedanstående länk kan ge lite information om vad som egentligen händer när ni svänger med en motorcykel. Sen är det fortfarande så att "motstyrning" är det enda sättet att svänga med en motorcykel i fart, det finns inget annat som fungerar.

http://vf750fd.com/blurbs/counter.html

Medvetet och medvetet vet jag ju inte förstås....det sitter ju liksom i ryggmärgen vid det här laget. Så det är alltså inget jag tänker på att jag gör, även om jag vet om att jag gör det. :näsblod

Kay skrev:
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?
:arsele :rofl

kajlyl skrev:

Nu har du fel! Fysiklagarna kan inte ens en klotkung som du bryta mot. All styrning av en MC handlar om motstyrning, sen att du inte märker det är en annan sak.

Jag tror inte på motstyrning, jag provade på garagevändningen eftersom alla säger att det är så jävla användbart och det ba funka liksom inte alls asså.

Även provat i bilen det funkar inte alls där heller.

Inte fan vågar man prova i hög fart på hojen då. Livsfarligt!

:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...