Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
$noop skrev:
Hmmm...efter lite tänkade verkar det som jag har fått kläm på detta hyfsat iallafall.

Det enda jag undrar nu är att det watt-antalet motståndet skall klara bör det ligga något över det man behöver eller kan det vara exakt?

Välj det senare motståndet på 25W för säkerhets skull. Väljer du 20W-varianten och låter det utvecklas 20W över motståndet kommer det att bli väldigt varmt. Tillräckligt varmt för att smälta kablar och tejp om det vill sig riktigt illa. Nu är det ju dock blinkers vi snackar om och ingen konstant spänning ligger på, men jag rekommenderar ändå den senare typen av motstånd då jag vet att de fungerar mycket bra.
 
Last edited:
McB skrev:
VÄlj det senare motståndet på 25W för säkerhets skull. Väljer du 20W-varianten och låter det utvecklas 20W över motståndet kommer det att bli väldigt varmt. Tillräckligt varmt för att smälta kablar och tejp om det vill sig riktigt illa. Nu är det ju dock blinkers vi snackar om och ingen konstant spänning ligger på, men jag rekommenderar ändå den senare typen av motstånd då jag vet att de fungerar mycket bra.


Schyrrans! tack! :tummenupp
 
Som lite rolig information i ämnet kan jag berätta om en händelse i ämnet.
jag arbetar som bilmek och fick in en Cheva caprice som visade sig vara fd polisbil i New york.
När den byggdes tillbaka till privatbil så plockades det bort en hel del extrautrustning
även blinkerserna byggdes om.
den kom in på verkstan för att dessa inte funkade och efter en tids rotande i en bränd kabelhärva som var kopplad enligat Amerikanska nogrannhetsnormer,så hittade jag ett helt knippe motstånd som hade blivit överhettade och gett kortis i kabelhärvan.
Jag rensade kabelhärvan och tillverkade en ny utan motstånd därefter funkade givetvis inte blinken riktigt så jag kollade effekten på samtliga blinklampor men det stämde.
Men blinkrelät var märkt med effekt uppgifter som jag inte minns men iallafall så räckte det att montera ett std relä om den som byggde in motstånden hade gjort detta medetsamma så hade han sparat en massae tid och pengar för alla.
 
McB skrev:
Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort? Bara lugn, lösningen kommer här.

För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.

Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.

Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.


Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Ohms lag säger att R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1


Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.

Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.

Du måste väl mena att den skall seriekopplas, annars ökar ju inte motståndet!? :3freak
 
Nyqvist skrev:
Jag löste det hela med att köpa ett helt nytt blikersrelä, det nya är på 2*21w
iställef för på 2*10w. Kostade mig 95:- och var betydligt enklare än att byta glödlampor eller montera motstånd osv

Verkar klart smartast,varför krångla till det?? :tummenupp
 
H-C skrev:
Du måste väl mena att den skall seriekopplas, annars ökar ju inte motståndet!? :3freak

Nej, motståndet skall kopplas parallellt med glödlampan, för att få strömmen att dela upp sig mellan de två olika vägarna.
 
Jag har en liten fråga? Mitt problem e att ibland blinkar allt normalt men ofta så blinkar det bara till en gång och sen slocknar det. Jag har styrändsblinkers fram och miniblinkers bak. Vad kan detta bero på? Bara byta relä eller? Blir helt snurrig. :va
 
För den händige går det även bra att paralellkoppla motstånd och på så sätt fördela ut effekten över ett antal motstånd.

Till exempel. 6 st lika stora paralellkopplade motstånd som är på 24 ohm/st ger totalt 24/6 = 4 ohms motstånd. För varierande storlekar får man räkna ut motståndet medelst formel.

Om nu varje motstånd tål 1 watt, så blir det totalt 6w som motstånden klarar att ta emot. Det kan vara lämpligt att montera dom i någon form av kylelement, eller bygga en själv medelst krympslang, smältlim etc. Det viktiga är att den värmeavledande ytan ökar så att inte motstånden blir överhettade.

Kom även ihåg att den totala effekten över blinkersen är mindre än vad som specificeras klarar eftersom den, just det, blinkar. Momentanvärdet på effekten är dock lika stor.
 
bull skrev:
ni verkar ju va hajja på det elektriska har ne streetfighter som bakljusen går på hela tiden kan väl inte sätta motstånd på dom för då funkar väl inte bromsljusen???

Va? :va
 
Den här tråden är kul som fan!

Pillade lite, en sorts "lat hund" på ren Sporthojska (så nu slipper ni tänka överhuvudtaget och kan koncenterar er helt på att göra trafiken till en roadräsingbana):
(fritt lånat och översatt från Louis.de)
McB: Korrekturläs gärna om du har lust.
 

Bifogat

  • Blinkersfordummys.jpg
    Blinkersfordummys.jpg
    87 KB · Visningar: 1,024
Jag har problem med mina mini blinkers med oranga lampor. Tänds bara när jag blinkar vänster. Däremot funkar det åt höger när jag kör, men inte när jag står stilla. Det känns som om inte reläet orkar dra runt. Det funkade klockrent när jag körde med 80-talsblinkersen. Några här i denna tråden verkar ju vara fenor på detta ämnet! Är det motstånd som ska till? Jag trodde först bara detta behövdes vid LED!

//Winston
 
Kan du kolla vad du har för effekt på lamporna som sitter i dina blinkers Winston.

Mvh
Anders.
 
En tanke bara, har du två eller ett relä för blinkersen? Testa att byta plats på dem för att se om releät är knas.

Å andra sidan så skrev du att det fungerade fint förut...
 
UnderDOG skrev:
Kan du kolla vad du har för effekt på lamporna som sitter i dina blinkers Winston.

Mvh
Anders.

Hmm...Jag var precis ute o skruvade av ett blinkerglas. Det är 23 W lampor som sitter i nu. Dom oranga lamporna köptes som tillbehör till blinkersen på Lelles i Uppsala. Därför har jag inte noterat effekten. På blinkerglaset står det 21 W. Det var alltså klara lampor och en lins som satt där när jag köpte dom. Jag bytte för att dom skulle se vitare ut släckta. Det skulle bara vara att byta lampa sa dom... :confused:
 
Winston:
Jaa, det borde ju faktiskt funka. Är byte av blinkersglas och lampor det enda du gjort?

//Anders.
 
UnderDOG skrev:
Winston:
Jaa, det borde ju faktiskt funka. Är byte av blinkersglas och lampor det enda du gjort?

//Anders.

Ja, det är det enda jag gjort! Jag kanske ska ta en närmare koll på reläet och se om det kan ha blivit knas samtidigt som bytet.
 
Enkla först..

Winston skrev:
Ja, det är det enda jag gjort! Jag kanske ska ta en närmare koll på reläet och se om det kan ha blivit knas samtidigt som bytet.
Stod ngt om 80-talsblinkers..? En gammal hoj alltså med gamla åldriga förbindningar som funkar tills dess man börjar rota i systemet...
Drag ett par kablar från batteriet och kolla att alla lampor lyser. Det brukar finnas en skarv strax innanför blinkersen (för att de ska vara lätta att byta) använd den. Om du behöver använda BÅDE + och - kabel avgörs av hur det är kopplat fr början. Finns det ingen egen jordkabel från blink till ram - sätt dit en. En potentiell felkälla.
Jucka lite på lamporna för att kolla att kontakten i blinkersen är Ok (rostlösande annars..). När det är klart kan du kolla resten.
Du har säkert ryckt i ngn kabel eller likn vid lampbytet och enl Murphy så inträffar fel vid de olämpligaste tidpunkterna.
Kopplingen är sannolikt: +batteri -> säkring ->tändlås -> blinkrelä -> hö/vä switch -> blinkers -> jord.
Pröva med att ge + direkt på hö/vä omk. Då skall allt lysa bra på båda sidor..(relät urkopplat förstås.
 
Last edited:
Kahobe skrev:
Stod ngt om 80-talsblinkers..? En gammal hoj alltså med gamla åldriga förbindningar som funkar tills dess man börjar rota i systemet...
Drag ett par kablar från batteriet och kolla att alla lampor lyser. Det brukar finnas en skarv strax innanför blinkersen (för att de ska vara lätta att byta) använd den. Om du behöver använda BÅDE + och - kabel avgörs av hur det är kopplat fr början. Finns det ingen egen jordkabel från blink till ram - sätt dit en. En potentiell felkälla.
Jucka lite på lamporna för att kolla att kontakten i blinkersen är Ok (rostlösande annars..). När det är klart kan du kolla resten.
Du har säkert ryckt i ngn kabel eller likn vid lampbytet och enl Murphy så inträffar fel vid de olämpligaste tidpunkterna.
Kopplingen är sannolikt: +batteri -> säkring ->tändlås -> blinkrelä -> hö/vä switch -> blinkers -> jord.
Pröva med att ge + direkt på hö/vä omk. Då skall allt lysa bra på båda sidor..(relät urkopplat förstås.

OK, allt lyser ju bra nu, men blinkar i stort sett bara på ena sidan när jag kör eller läs "gasar". Precis som om den måste ha gaspådrag för att lamporna ska blinka och inte bara lysa fast. Ska kolla på det ikväll!
 
Det är inte så konstigt Winston. Strömmen genom blinkersarna ökar när du får en högre spänning i elsystemet på grund av att generatorn laddar mer när du varvar motorn.
Detta kan vara tillräckligt för att den (förmodligen RC) krets som sköter själva blinkandet skall fungera som tänkt.
Förmodligen har du dålig kontakt någonstanns i systemet, som Kahobe skriver här ovan.

Lycka till!

//Anders.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top