Motstånd till blinkers

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Har lite funderingar kring blinkersmotstånd. Köpte en fz1 med miniblinkers som blinkade för snabbt (för svagt motstånd). Killen jag köpte hojen av hade motstånd och sa att dom bara var att montera i en (han underströk en) blinkers kabel så var problemet löst. Nu har jag monterat som han sa, men kan inte testa då jag har hela frontlyktan med blinkers och motstånd hemma, och hojen står i ett garage alldeles för långt här ifrån. Vill liksom inte behöva stå där och meka.

Saken är den att när jag tänker efter så känns det ju som man behöver sätta motstånd på varje krets (höger och vänster) vilket jag inte gjort, skall jag montera även för vänster?

Från motståndet går det ut två kablar (se bild nedan). Dessa skall du sätta fast på de två kablar som går till blinkers lampan.. alltså röd kabel från motståndet till kabel 1 på blinkers och svart kabel från motståndet till kabel 2 på blinkers (spelar ingen roll ifall du vänder på röd och svart, bara du INTE sätter både röd och svart till samma blinkerskabel)

(Tips: motstånden kan bli varma som satan, så skruva inte fast dom i en plastkåpa eller liknande..)

Motstånd:
(http://www.bikersneed.se/TA/leds/07-H505R.jpg)

42-140

Du har inte tänkt på att skippa motstånden och använda ett lastoberonde relä. själv använder jag biltemas för 40 spänn 42-140. funkar utmärkt! tre stift istället för 2, men dra en liten kabel från (-) stiftet till jord. koppla sedan dina 2 kablar till varsitt av de kvarvarande stiften. Funkar det inte! byt plats på kablarna. stiften är märkta 49a och 49b om jag mins rätt!

jo just det! det kan vara så att det blir backspänning från indikator lampan! Jag behövde inte göra något åt det själv men om det blir så kanske man kan peta dit en ledlampa istället eller dioder så att ström bara kan gå till lampan och inte tillbaka. lite bökigt! men för 40:- så är det värt att prova för att slippa varma motstånd!:yoparty

Last edited:
Du har inte tänkt på att skippa motstånden och använda ett lastoberonde relä. själv använder jag biltemas för 40 spänn 42-140. funkar utmärkt! tre stift istället för 2, men dra en liten kabel från (-) stiftet till jord. koppla sedan dina 2 kablar till varsitt av de kvarvarande stiften. Funkar det inte! byt plats på kablarna. stiften är märkta 49a och 49b om jag mins rätt!

jo just det! det kan vara så att det blir backspänning från indikator lampan! Jag behövde inte göra något åt det själv men om det blir så kanske man kan peta dit en ledlampa istället eller dioder så att ström bara kan gå till lampan och inte tillbaka. lite bökigt! men för 40:- så är det värt att prova för att slippa varma motstånd!:yoparty

Okaj, så det behövs bara på en lampa då. Men jord, var hittar jag det? samma som minuspolen på batteriet?

...och om det blir bakspänning, skall jag slita ut dioden på indikator lampan då? Blir inte det lite mekigt, öppna instrumenthuset och grejer?

Last edited:
Okaj, så det behövs bara på en lampa då. Men jord, var hittar jag det? samma som minuspolen på batteriet?

...och om det blir bakspänning, skall jag slita ut dioden på indikator lampan då? Blir inte det lite mekigt, öppna instrumenthuset och grejer?

Nä då behövs inga motstånd alls! motstånden behövs endast för att ditt befintliga blinkers relä är konstruerat så att det måste ha en föreskriven last för att blinka i rätt takt. exempelvis 23W, om man inte lastar det med en lampa på motsvarande effekt så blinkar det fortare. ett last oberonde relä blinkar i samma takt oberonde av last. angånde backspänningen så tror jag faktiskt att det finns ersättnings "diod/led lampor" istället för din vanliga indikatorlampa som löser det problemet om det uppstår, vilket jag inte tror att det kommer att göra. Japp jord= minus!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år