Motorvibrationer

Fire-blade

rock
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
cbr 900 fireblade 1998
Hej.

Jag undrar om någon kunde svara mig på en fråga som förbryllat mig under en längre tid.

Det är nämligen så att jag har en Honda Fireblade-98, som helt plötsligt börjat vibrera från motorn(konstaterat motorn), och det verkar inte finnas någon som har ett bra svar på vad det kan vara.

Nyss haft den inlämnad, men de kunde inte hitta något fel, de kollade kam, koppling, exentricitet mm.
Tydligen så är Honda väldigt driftsäkra och skonade från sånt här, cykeln har gått 2500 mil, och är försiktigt körd.
Rätt så jobbigt med vibbarna, som gör händerna domnade efter 4-5 mils körning.
Mina egna teorier var kopplinglagret(nål), eller oljepump-kedja, ev kamkedja?
Vibrationerna känns extra tydligt vid avslag på gasen, och är mer eller mindre närvarande över hela registret.

Vad kan det vara?

Tack på förhand.
Peter.

Fire-blade skrev:
Hej.

Jag undrar om någon kunde svara mig på en fråga som förbryllat mig under en längre tid.

Det är nämligen så att jag har en Honda Fireblade-98, som helt plötsligt börjat vibrera från motorn(konstaterat motorn), och det verkar inte finnas någon som har ett bra svar på vad det kan vara.

Nyss haft den inlämnad, men de kunde inte hitta något fel, de kollade kam, koppling, exentricitet mm.
Tydligen så är Honda väldigt driftsäkra och skonade från sånt här, cykeln har gått 2500 mil, och är försiktigt körd.
Rätt så jobbigt med vibbarna, som gör händerna domnade efter 4-5 mils körning.
Mina egna teorier var kopplinglagret(nål), eller oljepump-kedja, ev kamkedja?
Vibrationerna känns extra tydligt vid avslag på gasen, och är mer eller mindre närvarande över hela registret.

Vad kan det vara?

Tack på förhand.
Peter.

Min gamla GPZ1100 blev betydligt bättre efter avgasrörsbyte. Troligtvis var det något som låg lite löst i det gamla röret.

Mats757 skrev:
Min gamla GPZ1100 blev betydligt bättre efter avgasrörsbyte. Troligtvis var det något som låg lite löst i det gamla röret.

Kan ju vara något! Men vad skulle lossna och lägga sig i röret? :va

En polare satte en highpipe på sin 955i, men det var omöjligt att köra hojen sen, det blev nån resonans i hojen så allt på höger sida domnade bort, foten, handen, armar å ben om han körde länge! :huvet

Kontrollera kopplingskorgen, det kan vara så att slangning har spräckt en lamell eller att den sunkiga aluminiumkorgen har spruckit. Ryckutjämnaren i kopplingskorgen kan också blir utsliten och sprida delar i motorn. Kopplingen är en svag punkt på CBR'en. Det är lite grottigt att mecka kopplingskorg på just den hojen, använd en handbok.

Min -98 vibrerar också känns både i fotpinnar och sadel, vibrationerna ökar med varvet, körde nyss ronneby-umeå tur och retur och då hann man ju tänka på alla detaljer.
Mest noterbart är vibbarna från 6k rpm och uppåt, och eftersom man låg och cruisade på 5-6k rpm så kunde man ju inte undgå att märka det.
Är det någon som har mer förslag?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...