Motortyper

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det har ju skrivits åtskilliga doktorsavhandlingar här om vad som skiljer en V-twin från en rad-4, men hur är det med andra motortyper? Någon som vill/kan dela med sig av för- och nackdelar med t.ex. rad-3, V-4 & enstånkor?

Stortryne skrev:
Det har ju skrivits åtskilliga doktorsavhandlingar här om vad som skiljer en V-twin från en rad-4, men hur är det med andra motortyper? Någon som vill/kan dela med sig av för- och nackdelar med t.ex. rad-3, V-4 & enstånkor?

finns några dussin trådar om detta redan.....om du inte begripit skillnaden ännu borde du kanske provköra. vänta gärna till snön är borta.

novecento skrev:
finns några dussin trådar om detta redan.....om du inte begripit skillnaden ännu borde du kanske provköra. vänta gärna till snön är borta.

Då måste jag ju leta...
Jag vet ju vad som skiljer rent teoretiskt, d.v.s. radmotorer drar jämnare, V-motorer låter aggresivare o.s.v. Det jag är ute efter är de finare nyanserna från mer erfarna förare, så att jag vet lite vad jag skall kika/lyssna/känna efter när jag provar.

Finns ju dessutom boxer åxå...

Finns det hojjar med Wankel??

Last edited:
Det är en smaksak om du vill ha v-motor ellet rad-motor, men det man kan säga är väl att ju färre cylindrar ju men "lätt" kört.
Men den v-tvin så har du längre mellan effektpulserna än på en rad 4:a, alltså samma kraft fördelat på "längre" tid, kan man säga på ett enkelt sätt...

Själv vill jag åka rad-4:a på bana och v-tvin på väg, men man kan inte få allt!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025