Motortrubbel efter vintern

Är det hyndan eller du som hostar och fräser? Det känns alltid bättre att köra eau naturelle än syntetiskt. Man kan även göra som Kajsa Varg, man tager vad man haver - den sur-gsx600f jag köpte för fyrsiffrigt belopp för brorsonen att övningsköra på började gå bra efter två mil - så jag slapp mecka - eller fylla på med snake-cleaner. Det funkar bara om det inte ser ut så här (rostgegga som täpper det 0.4 mm fasta munstycket för lågfart):

View attachment 453627

Snake Cleaner = Injection Cleaner? Eller?
 
Snake Cleaner = Injection Cleaner? Eller?

Likställt med "snake oil", dvs det finns oftast ingen annan "genväg" än att fixa problemet istället för att försöka lindra symptonen och tro att något hjälper. Själv är jag av naturen - fixa det som är trasigt, även om det från början inte är trasigt.
:smasha
 
Likställt med "snake oil", dvs det finns oftast ingen annan "genväg" än att fixa problemet istället för att försöka lindra symptonen och tro att något hjälper. Själv är jag av naturen - fixa det som är trasigt, även om det från början inte är trasigt.
:smasha

Jag tycker fortfarande att du är otydlig Anders!!!!:va:va:va Och eftersom ditt ord är lag för mig,:Bugar så vill jag veta; Om man har en hoj som stått länge, med soppa i förgasarna, kan "injector cleaner" hjälpa att får vårt avlagringar? Jag hajar att det inte kan få bort partiklar, men avlagringar?....:)
 
Jag tycker fortfarande att du är otydlig Anders!!!!:va:va:va Och eftersom ditt ord är lag för mig,:Bugar så vill jag veta; Om man har en hoj som stått länge, med soppa i förgasarna, kan "injector cleaner" hjälpa att får vårt avlagringar? Jag hajar att det inte kan få bort partiklar, men avlagringar?....:)

Nu var det ingen som frågade mig, men eftersom det är min tråd tar jag mig friheten att säga, nej det hjälper inte.

Rengöra förgasare på ett rent och upplyst arbetsbord är en fröjd. Jag håller helst på med encylindriga motorer och då är det oftast plättlätt att ta isär.

Denna jävla GoldWing som tråden handlar om, med trehundraåttio väl plastinbakade kilon, är inte ett dugg kul att skruva med. Därav SnakeOil. Som var bortkastade pengar eftersom det inte hjälpte ett skvatt.

Kommer inte prova igen, någonsin.

Hyr en ultraljudstvätt och njut av kliniskt rena fuggar!
 
Nu var det ingen som frågade mig, men eftersom det är min tråd tar jag mig friheten att säga, nej det hjälper inte.

Rengöra förgasare på ett rent och upplyst arbetsbord är en fröjd. Jag håller helst på med encylindriga motorer och då är det oftast plättlätt att ta isär.

Denna jävla GoldWing som tråden handlar om, med trehundraåttio väl plastinbakade kilon, är inte ett dugg kul att skruva med. Därav SnakeOil. Som var bortkastade pengar eftersom det inte hjälpte ett skvatt.

Kommer inte prova igen, någonsin.

Hyr en ultraljudstvätt och njut av kliniskt rena fuggar!

Du får GÄRNA sno din egen tråd! :tummenupp:tummenupp:tummenuppOch får därför stå ut med en följdfråga:): När man ultraljudstvättar, måste jag pilla isär ALLT i förgasarna, eller kan jag ta av flottörhusen och tvätta hela bryggan? På en gång?
 
Ofta får man inte IN hela skiten i ultraljudstvätten... och har man isär bryggan sumpar man justeringen mellan förgasarna. Lösning: STÖRRE ultraljudstvätt alt smörgåstårta till den lokala lastbilsverkstaden.


Buy quality, cry once
 
Du får GÄRNA sno din egen tråd! :tummenupp:tummenupp:tummenuppOch får därför stå ut med en följdfråga:): När man ultraljudstvättar, måste jag pilla isär ALLT i förgasarna, eller kan jag ta av flottörhusen och tvätta hela bryggan? På en gång?

Jag har alltid tagit isär allt, men det funkar nog "ok" ändå, speciellt om man är noga att blåsa ur med tryckluft noga efteråt. Flottör och nål lär du vilja ta bort iaf, så ömtålig att ha skramlandes runt i transport och badet.
 
När man ultraljudstvättar...

Vad jag märkt är att oxid inte ger med sig så lätt. Det där röret ned i flottörhuset som mäter upp för tomgångskruven vill gärna bli rensat mekaniskt för att bli "som nytt" igen. Någon form av syra lär bita på det (typ citron) men då har man ju redan förgasarna isärplockade. Roterande tandborste och kopparkardel är vad jag använder tillsammans med toulen/tinner och välventilerad omgivning. Mindre farligt än bensin men fortfarande inte direkt hälsosamt.
 
Nu var det ingen som frågade mig, men eftersom det är min tråd tar jag mig friheten att säga, nej det hjälper inte.

Rengöra förgasare på ett rent och upplyst arbetsbord är en fröjd. Jag håller helst på med encylindriga motorer och då är det oftast plättlätt att ta isär.

Denna jävla GoldWing som tråden handlar om, med trehundraåttio väl plastinbakade kilon, är inte ett dugg kul att skruva med. Därav SnakeOil. Som var bortkastade pengar eftersom det inte hjälpte ett skvatt.

Kommer inte prova igen, någonsin.

Hyr en ultraljudstvätt och njut av kliniskt rena fuggar!

Jag vill se bilder på när du gräver fram förgasarna och gör rent. Kanske en ny fin tråd om det. :):tummenupp
 
Jag har bara skärskådat fyrcylindriga GoldWing i detta avseende; detta ingav ingen som helst lust att göra samma sak på sexcylindriga dito.


Buy quality, cry once
 
Lite återkoppling är ju alltid kul! Jag påbörjade demonteringen av stora plastsjok, clips, skruvar och i runda slängar 10-15 st vacum, avrinning och kylslangar. Först hittade jag ett musbo!

Filter.jpg


...Och det var ju inte så jävla bra, de bodde över ena förgasaren, som under vintern fungerat som toalett så trotteln satt fast och all aluminium och mässing ärgad och ful. Ja hela innandömet var ganska grisigt.

Men nu är det rengjort och alla munstycken, nålar och packningar bytta!

Förgasare.jpg
 
Lite återkoppling är ju alltid kul! Jag påbörjade demonteringen av stora plastsjok, clips, skruvar och i runda slängar 10-15 st vacum, avrinning och kylslangar. Först hittade jag ett musbo!

View attachment 454569


...Och det var ju inte så jävla bra, de bodde över ena förgasaren, som under vintern fungerat som toalett så trotteln satt fast och all aluminium och mässing ärgad och ful. Ja hela innandömet var ganska grisigt.

Men nu är det rengjort och alla munstycken, nålar och packningar bytta!

View attachment 454570

Haha de va kul jag råkade ut för samma sak på en tvåtaksskoter råttorna hade byggt bo i avgaspiporna så de va tvärtäta de va inte lätt att hitta de felet och svårt att få ur dem hade packat piporna med gräs och använt skit som cement:) Nu får du väl råttpest också:D
 
Haha de va kul jag råkade ut för samma sak på en tvåtaksskoter råttorna hade byggt bo i avgaspiporna så de va tvärtäta de va inte lätt att hitta de felet och svårt att få ur dem hade packat piporna med gräs och använt skit som cement:) Nu får du väl råttpest också:D

Undrar om musjäveln satt där när jag startade, som i en vindtunnel med fladdrande öron:hihi
 
Undrar om musjäveln satt där när jag startade, som i en vindtunnel med fladdrande öron:hihi

Kollade du insuget ner mot ventiler så de va rent från bajs och möss där (jag antar du gjorde det såklart) De va fan inte så dumma att de sket i förgasaren :D
 
Kollade du insuget ner mot ventiler så de va rent från bajs och möss där (jag antar du gjorde det såklart) De va fan inte så dumma att de sket i förgasaren :D

Var nog alla exkrementer som droppat rakt ner i förgasarhalsen, men stålnät under har stoppat vidare musexkursioner. fick Dremelpolera trotteln vars yta var lätt upplöst av frätande musavträden
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top