Motortrubbel efter vintern

Jag har inget att tillföra men det verkar vara något med Honda och lägga skit på ställen man inte kommer åt... Termostaten på VFR800 ligger mellan cylindrarna i V:et och för att komma åt insugsdamaskerna behöver man en meterlång JIS-skruvmejsel... (JIS som av någon anledning dessutom inte slagit i västvärlden så de går knappt att hitta)
 
Jag har inget att tillföra men det verkar vara något med Honda och lägga skit på ställen man inte kommer åt... Termostaten på VFR800 ligger mellan cylindrarna i V:et och för att komma åt insugsdamaskerna behöver man en meterlång JIS-skruvmejsel... (JIS som av någon anledning dessutom inte slagit i västvärlden så de går knappt att hitta)

Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...

Sedan måste man ju ändå erkänna att Hondas konstruktioner bygger på att man inte behöver komma åt någonting, de funkar ju ändå i 30 år.
 
Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...

Sedan måste man ju ändå erkänna att Hondas konstruktioner bygger på att man inte behöver komma åt någonting, de funkar ju ändå i 30 år.

Grandell på Spinning Wheel säljer JIS mejslar, han finns här på Sporthoj!

Fan vad många skruvskallar man misshandlat, hela skalan från lätt deformering till full blown Havoc
 
Jag hittade inget i EU med JIS, framförallt inte en halvmeter långa som var kravet för att nå (tror det är det, kan vara 45cm). Hittade på Ebay från Japan till slut men det var inte självklart.
Det kan såklart vara en fråga om bristande Google-fu också :D
 
Jag hittade inget i EU med JIS, framförallt inte en halvmeter långa som var kravet för att nå (tror det är det, kan vara 45cm). Hittade på Ebay från Japan till slut men det var inte självklart.
Det kan såklart vara en fråga om bristande Google-fu också :D

Hittade mina här

https://ruggedroads.co.uk/epages/00...c-407e-8207-580e14387ec5/Products/"125709/10"

även om du redan köpt, kan det kanske hjälpa någon annan

Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...


Grandell på Spinning Wheel säljer JIS mejslar, han finns här på Sporthoj!

Fan vad många skruvskallar man misshandlat, hela skalan från lätt deformering till full blown Havoc

Ja fy satan vad med besvär man sparat genom åren sedan man skaffat rätt mejslar.

Det är rätt många år sedan jag bytte ut de mest misshandlade skruvarna och de ser ut som nya fortfarande för att man inte använt Philips.
 
Last edited:
Jag brukar skaka/vibrera förgasarna med borrmaskin i hammarborrläget. Man skyddar såklart förgasarnens yta med en plåtbit som man borrbilar mot. De är bättre än den värsta ultraljudstvätten och tvättmedel men man kan såklart hälla i lacknafta också . Duger de inte med borrmaskin så brukar jag ta fram de tyngre gardet figursåg,,man slår helt enkelt mot förgasaren med änden på sågbladet och prova alla möljiga varvtal de viktiga är att de skakar om fuggarna så mycket som möjligt.

Då skall du skaffa en fein.typ 90,000vibrationer i sekunden
 
Jag har slipat ner spetsen på några vanliga stjärnmejslar. De passar fint och lossar 38 år gamla skruvar utan att slinta. Att knacka med vanlig hammare samtidigt som man vrider lite lätt så känner man hur skruven släpper.
Jag har också dragit sönder ett gäng JIS-skruvar pga fel mejslar. Slagskruvmejsel kompenserar för dåligt anpassade bits. Förr ersatte jag med insex men nu gillar jag mina stjärnskruvar.

För er som inte har fb:
79a8627378ab545c1db36c705d13f59a.jpg

a8c559371e5fe55d381caddfe0b8a03e.jpg




Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag har slipat ner spetsen på några vanliga stjärnmejslar. De passar fint och lossar 38 år gamla skruvar utan att slinta. Att knacka med vanlig hammare samtidigt som man vrider lite lätt så känner man hur skruven släpper.
Jag har också dragit sönder ett gäng JIS-skruvar pga fel mejslar. Slagskruvmejsel kompenserar för dåligt anpassade bits. Förr ersatte jag med insex men nu gillar jag mina stjärnskruvar.

För er som inte har fb:
79a8627378ab545c1db36c705d13f59a.jpg

a8c559371e5fe55d381caddfe0b8a03e.jpg




Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag har Vessels slagmejselmodeller, helt fantastiskt trevliga skruvmejslar.
Slagmejselmodellerna saknar dock den där kantbiten längs skaftet så man kan inte dra med ring eller blocknycklar. :gråta

Funderar på att bättra på med en såndär sats med faktiskt, bara för att.
 
Sedan skriver du 100 gånger på griffeltavlan:

"Sista tanken för säsongen - med alkylatbensin"


Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?
 
Är man riktigt slö av sig och inte orkar åka och köpa parfymerad diesel "super-duper-cleansing-agent" duger det att slatta i ett par deciliter vanlig diesel i den nästa fulla bensintanken - eller skruva isär och ta reda på varför den fått "dryparn".

Please, ver tydlig här! Jag står ju med en gammal Honda som hostar och fräser, och då menar du/ni alltså att "fuel-injection cleaner" (finns det fugge-cleaner?) är en bra ide? Något speciellt fabrikat?
 
Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?

Det är en bra idé att tömma förgasarna. En förgasare är mer komplicerad än en insprutning egentligen. Massor av små munstycken, trånga kanaler och flottörer som egentligen skall balanseras och justeras för att få exakt nivå osv. Nålventilen till flottören är känslig för minsta lilla partikel som hamnar fel, då tätar den inte.

Vanlig 95-oktanig fordonsbensin hade sist jag kollade en lagringsbeständighet på 3 månader. Alkylatbensin är mer stabil.

En bil som stått sedan 1982 med bensin i tanken kan oftast startas och köras som om inget hade hänt. Har den stått sedan 2012 är det en bra idé att byta bensin först... gräsklipparen klarar inte ens fjolårets soppa.
 
Alkylat Mossen inte Akrylat det är något dom har i målarfärg tror jag ;)
 
Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?

Please, ver tydlig här! Jag står ju med en gammal Honda som hostar och fräser, och då menar du/ni alltså att "fuel-injection cleaner" (finns det fugge-cleaner?) är en bra ide? Något speciellt fabrikat?

Alltid tömma förgasare om det inte ska köras i närtid. :7peta
Alltid lättare att fylla på bensin än att rengöra förgasare. :7peta
Det vita pulvret som är rester av bensinen är inge kul... :(
Sen finns möjligheten att dina gamla gummipackningar löst upp av den nya bensinen också. Använd viton.




I ditt fall tror jag det beror på att motorcykeln är tillverkad långt hemifrån, det komplicerar ofta... :D
 
Alltid tömma förgasare om det inte ska köras i närtid. :7peta
Alltid lättare att fylla på bensin än att rengöra förgasare. :7peta
Det vita pulvret som är rester av bensinen är inge kul... :(
Sen finns möjligheten att dina gamla gummipackningar löst upp av den nya bensinen också. Använd viton.




I ditt fall tror jag det beror på att motorcykeln är tillverkad långt hemifrån, det komplicerar ofta... :D

Jag utgår från att du kör med hederliga Amal eller Bing...?
 
Något speciellt fabrikat?

Är det hyndan eller du som hostar och fräser? Det känns alltid bättre att köra eau naturelle än syntetiskt. Man kan även göra som Kajsa Varg, man tager vad man haver - den sur-gsx600f jag köpte för fyrsiffrigt belopp för brorsonen att övningsköra på började gå bra efter två mil - så jag slapp mecka - eller fylla på med snake-cleaner. Det funkar bara om det inte ser ut så här (rostgegga som täpper det 0.4 mm fasta munstycket för lågfart):

gsf12-carb-idle.jpg
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top