Motortrubbel efter vintern

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en Gold Wing 1500 från 1988, boxersexa och dubbla förgasare.

Den gick perfekt hela förra året, men när jag hämtade den från vinteruppställningen i helgen så hade den ingen tomgång. Gick bra att köra ändå, bortsett från att den stannade vid rödlysena.

Jag ställde upp tomgången och på tomgång går den "lumpy" den bluddrar och stinker bensin, varvar man upp lite, typ över 2000 varv så går den / låter normalt.

Nu när jag kört så verkligen stinker jag bensin om kläderna, det poffar i avgasrören vid avslag och bluddrar som sagt. Den verkar dra hiskliga mängder soppa också.

Jag funderar på om en nålventil står och läcker, eller om ett eller flera stift slocknat. Fast den går som sagt ok med lite varv.

Först trodde jag att ett lågfartsmunstycke satts igen under vintern, men tycker inte att det förklarar att den skulle drälla soppa in i förbränningsrummen?

En annan ledtråd är att det var musbajs överallt ( första & sista vinterförvaringen i en lada ) och kanske har de byggt bo i luftburken?

Någon som har en gångbar teori? Ska riva ner den när jag får en lucka mellan de andra elva hojarna som vill ut på vägarna:)
 
Tja, det är väl ingen vågad gissning att nålventilen till flottörerna har fått avlagringar så att de inte tätar och då flödar de ju...

Ett enkelt sätt att lösa detta är att pytsa i frisk bensin och köra en runda på någon timme eller två. I vanliga fall brukar vibrationerna från motorn tillsammans med bensinen lösa upp dessa och nålventilen täta igen.
Med boxersexan har du ju inte så mycket vibrationer men å andra sidan är det ju ingen höjdare att demontera förgasarna på en guldvinge... ut och kör!


Buy quality, cry once
 
men å andra sidan är det ju ingen höjdare att demontera förgasarna på en guldvinge...

Nej det kan du vara helt säker på att det inte är haha

Jag hällde i sån bränslesystemrengöringsmedel men lika självklart som att man blir blöt när det regnar så funkade det inte, ska fylla tanken med ny bensin nu i alla fall, till att börja med.
 
Last edited:
Det funkar, med en hel flaska STP i max 10 liter bensin och sedan ut o köra. Har räddat.mig ett par gånger tills jag haft lust att riva förgasarna.
 
Det funkar, med en hel flaska STP i max 10 liter bensin och sedan ut o köra. Har räddat.mig ett par gånger tills jag haft lust att riva förgasarna.

Körde i Biltemas modell av rengöring, klart värt att prova en STP också om det inte släpper, när det gäller denna plastgris till mc
 
Sedan skriver du 100 gånger på griffeltavlan:

"Sista tanken för säsongen - med alkylatbensin"
 
Det funkar, med en hel flaska STP i max 10 liter bensin och sedan ut o köra. Har räddat.mig ett par gånger tills jag haft lust att riva förgasarna.

Sedan skriver du 100 gånger på griffeltavlan:

"Sista tanken för säsongen - med alkylatbensin"

Helt sinnes att jag glömde/sket i det, speciellt med tanke på att jag ultraljudstvättade typ 6 st igensatta förgasare bara denna vintern
 
Är man riktigt slö av sig och inte orkar åka och köpa parfymerad diesel "super-duper-cleansing-agent" duger det att slatta i ett par deciliter vanlig diesel i den nästa fulla bensintanken - eller skruva isär och ta reda på varför den fått "dryparn".
 
Det funkar, med en hel flaska STP i max 10 liter bensin och sedan ut o köra. Har räddat.mig ett par gånger tills jag haft lust att riva förgasarna.

Är man riktigt slö av sig och inte orkar åka och köpa parfymerad diesel "super-duper-cleansing-agent" duger det att slatta i ett par deciliter vanlig diesel i den nästa fulla bensintanken - eller skruva isär och ta reda på varför den fått "dryparn".

Jag har alltid skruvat isär, aldrig trott på snakeoil. Är dock beredd att både konvertera till ngn obskyr religion och offra kycklingfötter så länge det finns en chans att slippa öppna denna hoj.

Designern hade en vision om 100% avsaknad av synliga skruvskallar, så alla infästningar sitter bakom något, som sitter bakom något, som sitter bakom något osv i all oändlighet
 
Är man riktigt slö av sig och inte orkar åka och köpa parfymerad diesel "super-duper-cleansing-agent" duger det att slatta i ett par deciliter vanlig diesel i den nästa fulla bensintanken - eller skruva isär och ta reda på varför den fått "dryparn".
Det lär vara 98% lacknafta enligt ryktet. frågan är vad resterande 2% är, diesel?
Samma rykte som säger att Biltemaolja är samma som de har i F1 :-)
Hur eller hur så har jag faktiskt lyckats ett par gånger då jag köpt någon hoj på sensommaren som gått illa men jag velat lägga några mil på innan isärtagning. tror faktiskt att det jag köpt hetat Fuel injector cleaning, och ändå funkat i förknasare.
 
Det funkar, med en hel flaska STP i max 10 liter bensin och sedan ut o köra. Har räddat.mig ett par gånger tills jag haft lust att riva förgasarna.

Ofta så räcker ny fräsch bensin väldigt långt...

Ja jag håller tummarna. Jag har Clymermanualen och förgasaråtkomstkapitlet är typ 15% bibelbladstunna sidor av en i övrigt decimetertjock bok.
 
Ja jag håller tummarna. Jag har Clymermanualen och förgasaråtkomstkapitlet är typ 15% bibelbladstunna sidor av en i övrigt decimetertjock bok.

Och - när man väl fått bort och sedan dit eländet kan man vara helt säker på att packningarna hamnade snett och det droppar på golvet...
 
Jag brukar skaka/vibrera förgasarna med borrmaskin i hammarborrläget. Man skyddar såklart förgasarnens yta med en plåtbit som man borrbilar mot. De är bättre än den värsta ultraljudstvätten och tvättmedel men man kan såklart hälla i lacknafta också . Duger de inte med borrmaskin så brukar jag ta fram de tyngre gardet figursåg,,man slår helt enkelt mot förgasaren med änden på sågbladet och prova alla möljiga varvtal de viktiga är att de skakar om fuggarna så mycket som möjligt.
 
Iofs en lite äldre hoj men polarens Honda cb fick likande symptom när jorden till tändspolarna var dålig, misstände på låga varv men gick ok när man gasade iväg. Nu är det kanske otroligt att ditt kablage kukat ur under vintern, men det kan ju vara värt att kolla batterijorden ändå.
 
Iofs en lite äldre hoj men polarens Honda cb fick likande symptom när jorden till tändspolarna var dålig, misstände på låga varv men gick ok när man gasade iväg. Nu är det kanske otroligt att ditt kablage kukat ur under vintern, men det kan ju vara värt att kolla batterijorden ändå.

Jag har sett att den där gummiblåsan på motordrivna trädgårdsmaskiner, den där primerblåsan, tuggats sönder av möss på vintern. Vem vet vad ladugårdsmössen tuggat på i innandömet av denna stackars hoj
 
Jag brukar skaka/vibrera förgasarna med borrmaskin i hammarborrläget. Man skyddar såklart förgasarnens yta med en plåtbit som man borrbilar mot. De är bättre än den värsta ultraljudstvätten och tvättmedel men man kan såklart hälla i lacknafta också . Duger de inte med borrmaskin så brukar jag ta fram de tyngre gardet figursåg,,man slår helt enkelt mot förgasaren med änden på sågbladet och prova alla möljiga varvtal de viktiga är att de skakar om fuggarna så mycket som möjligt.

Jag får ordna ett långt skaft och försöka pricka förgasarna långt därinne bakom plast, ram, luftburk, kassettdäck, luftburk
 
Ett långt rör på blästerpistolen och skjuta på fuggarna med lekparkssand. :banana
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top