Motortemp vs torque

Det är en gammal insikt. I dragracing brukar många gamla rävar gärna se en motortemp på tex mellan 50-60C (olika för olika motorer) som en perfekt temp när de stagear in. Det ska dock vara en värmeinsjunken motor, dvs motorn ska helst ha svalnat till den önskade tempen, inte värmts upp till densamma. Man vill med andra ord gärna ha samma eller helst högre temp i bottendelen. En glidlagrad vev som går i kall och seg olja rövar bara effekt.

Lite förenklat så går den etablerade förklaringen ut på att det huvudsakligen är intercooler-effekt från ett svalt förbränningsrum/cylindervägg som ger den högre fyllnadsgraden/vridmomentet vid "sval" motor.

Att man kör kommersiella motorer varmare, beror på att man får högre verkningsgrad, dvs lägre bränsleförbrukning.

Lätt att blanda ihop, men två helt olika saker.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top