Motortemp vs torque

Det är en gammal insikt. I dragracing brukar många gamla rävar gärna se en motortemp på tex mellan 50-60C (olika för olika motorer) som en perfekt temp när de stagear in. Det ska dock vara en värmeinsjunken motor, dvs motorn ska helst ha svalnat till den önskade tempen, inte värmts upp till densamma. Man vill med andra ord gärna ha samma eller helst högre temp i bottendelen. En glidlagrad vev som går i kall och seg olja rövar bara effekt.

Lite förenklat så går den etablerade förklaringen ut på att det huvudsakligen är intercooler-effekt från ett svalt förbränningsrum/cylindervägg som ger den högre fyllnadsgraden/vridmomentet vid "sval" motor.

Att man kör kommersiella motorer varmare, beror på att man får högre verkningsgrad, dvs lägre bränsleförbrukning.

Lätt att blanda ihop, men två helt olika saker.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top