Motortemp vs torque

Det är en gammal insikt. I dragracing brukar många gamla rävar gärna se en motortemp på tex mellan 50-60C (olika för olika motorer) som en perfekt temp när de stagear in. Det ska dock vara en värmeinsjunken motor, dvs motorn ska helst ha svalnat till den önskade tempen, inte värmts upp till densamma. Man vill med andra ord gärna ha samma eller helst högre temp i bottendelen. En glidlagrad vev som går i kall och seg olja rövar bara effekt.

Lite förenklat så går den etablerade förklaringen ut på att det huvudsakligen är intercooler-effekt från ett svalt förbränningsrum/cylindervägg som ger den högre fyllnadsgraden/vridmomentet vid "sval" motor.

Att man kör kommersiella motorer varmare, beror på att man får högre verkningsgrad, dvs lägre bränsleförbrukning.

Lätt att blanda ihop, men två helt olika saker.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top