Jo startmotorknappen är en plånboksdödare för en del.
Om den isar igen och fastnar i intryckt läge efter isbildning...så går ju den typ hela turen sen
.
En startmotor som gått en halvtimma är en väldigt trött startmotor sen då kolena/statorn är slut.
Ja och nej. Det är riktigt att diverse reglage på styret kan frysa fast. Startknappen är en av dem, men även blinkers, ljusknappar, chokereglage - rubbet är i farozonen.
Det är lockande att koppla förbi kopplingsbrytare och växellägesbrytare under sommartid, men man är glad att ha dem under vintern: med dessa i ordning så är det inget stort problem när startknappen fastnar i intryckt läge: lägger man i drivande växel så slocknar startmotorn och det går kalas att köra vidare.
Jag har haft just detta problemet på en XRV 750, och jag är inte ensam om det:
http://hem.fyristorg.com/2hjul/vintermc.htm
Bra länk förövrigt, mycket läsvärt.
Bara och tjöpa nytt , smörj upp det reglaget med motorolja+fett genom att plocka isär det
Inte vanligt kletfett, vällan...? Här använder man icke ledande silikonfett, "dielectric grease" på ren svenska.
Truck-Lite är jävligt bra:
http://www.truck-lite.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&productId=23656
...och lite dyrt.
www.ferdfelt.se importerar, men det finns andra varianter till lägre pris.
Allt sådant här gör man i god tid innan frosten slår till på allvar. Det vanliga petroleumbaserade fettet använder man till stickaxlar, svingarmsaxel - allt man vill kunna dela på igen efter vintern.
Motoroljan kan man med fördel använda till kopplings-, choke- och gasvajrar. Inte bara för smörjandets skull, utan mest för att jaga ut gammalt regn- eller kondensvatten ur höljet.
Det låter som det är skitjobbigt att förbereda sig för vinterkörning, men jag gillar det här pysslet där man försöker förekomma förstörelsen och problemen som kan uppstå. Det är en del av totalupplevelsen att köra hoj på vintern.