Motortemp på vintern

Jag kör numera med motorvärmare på min sockerbaserade och luftkylda Ducati och den verkar hantera vintern ganska bra. 10W-40 isf 20W-50 samt ett tal varmare stift och den startar utan att knorra trots en hel massa minusgrader.
Har inte täckt för oljekylaren, kan ju vara en idé kanske...
 
Nu är jag ju lite sent ute att svara men i alla fall.
Jag har själv kollat upp lite efter att jag hade felaktig termostat i bilen så den bara kom upp i 70 grader vintertid.

Rent generellt så är det som händer att motorn slits lite mer då den inte kommer upp i temp. Den mår bäst vid 90-100 grader i temp. Men det är inte någon jätteskillnad så jag tror inte det har någon större betydelse om du inte kör väldigt mycket.
Den andra delen är att den drar mer bränsle. Bilen gick upp från 0,9 till 1,1 vid blandad körning när den inte kom upp i temp. Eller rättare sagt så gick förbrukningen ner 2 dl/mil när jag bytte termostaten.

Det är alltså mest ekonomisk påverkan. Med det sagt så kan det vara en bra idé att försöka skydda delar av motorn från fartvinden lite när det är så kallt. Jag skulle säga att försök skärma av nedre delen av motorn och lämna kylaren öppen. (Termostaten ska ju reglera hur mycket värme som släpps till kylaren) Då slipper du riskera onödiga problem med överhettning om du inte monterat bort skydden och det blir varmare ut eller då kör i stadstrafik.
 
Nu är ju vintern slut och Suzukin överlevde väl hyfsat. Oljan mådde inte speciellt bra utan blev väldigt vattnig.
Dock ser det ut som att motorn fortfarande har svårt att komma upp i över 70°C trots att det är 10°C ute.
Kan det vara mätaren som är paj?
 
termostat kanske.
 
Jag har en pappskiva på nedre delen på kylaren och kommer numera upp i rätt temperatur. Dessutom slipper jag massa skit i kylaren :crash
När det blir lite varmare så tar jag bort skivan.:tummenupp
 
En del hojar har ganska stor hysteres på sina termostat, börjar öppna vid typ 60grader och är helt öppna vid kanske 80-90grader. Släpper man ut aldrig så lite vätska i kylaren och det är kallt ute så är det som kommer tillbaka rejält kallt. Fungerar säkert suveränt när det är +30grader ute och man gasar hårt. På min gamla Kawa fanns det ett 80graders termostat för Svenska marknaden, och det ersätts ofta med EU termostaten som öppnar runt 60grader.

Fungerar säkert utmärkt att tejpa en del av kylaren.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top