Motorsport räddar utrotningshotade arter

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Intressant vinklad artikel i Dagens Industri :)

http://www.di.se/pressreleaser/2013/1/1/mc-sport-raddar-utrotningshotade-arter/

I Svemo organiseras omkring 300 motorbanor med en totalareal på uppskattningsvis 3 000 hektar störd jord- och sandmark. Majoriteten av banornas lokalisering och areal finns redan nu dokumenterad. Flertalet av banorna fungerar som refuger för biologisk mångfald i ett i övrigt allt mer utarmat landskap. En motorbana har ofta en struktur som är väldigt väl lämpad för att skapa rika miljöer. De flesta banorna har topografiska skillnader som gör att det bildas slänter åt olika väderstreck, vilket ger goda förutsättningar för en varierad biologisk mångfald – under både blöta och torra år. Banorna ligger ofta på väldränerad mark och varken gödsel eller bekämpningsmedel används här, vilket per automatik skapar goda förutsättningar för en flora och fauna.

Media kan vinklas lika mycket som siffror i statistik går att vridas till precis önskad effekt.

Som du skriver så kan allt vinklas dit man vill utifrån en gnutta fakta. Men just sådan fakta som denna är viktig när man skall bemöta människor som är mer eller mindre avogt inställda till racing, vilket tyvärr är ganska många.
Folk som man mött genom åren som har en negativ inställning till racing och motorsport och racing, oftast baserat på någon form av tyckande som de inte kan redogöra grunderna för.

Riktigt kul att någon vinklat det till vår fördel:tummenupp. Jag tror dock att "andra sidan" av debatten läser denna artikel utan att ta det med någon seriositet alls...

"Många av banorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan !? ... En motorbana kan hålla mycket höga naturvärden och fungera som refug för biologisk mångfald !? ... Denna mångfald minskar eller försvinner den dag körningen och störningen av marken upphör !? ... Med andra ord: nedlagda banor innebär en förlust för naturvården och nationella naturvårdsmål !? ... osv."

Det var nog årets största överdrift i rent skitsnack om att motorsport skulle rädda naturen.Tänk att man bara kan få in så mycket strunt i en artikel och samtidigt försöka övertyga även motorintresserade att man räddar miljön.LOL.

Är och kommer alltid i detta liv att vara en slavisk motornörd men för det är jag inte helt blind och kan fortfarande inse vad olja och avgaser ställer till med för andra delar av min omgivning vid missbruk. :crash

"Många av banorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan !? ... En motorbana kan hålla mycket höga naturvärden och fungera som refug för biologisk mångfald !? ... Denna mångfald minskar eller försvinner den dag körningen och störningen av marken upphör !? ... Med andra ord: nedlagda banor innebär en förlust för naturvården och nationella naturvårdsmål !? ... osv."

Det var nog årets största överdrift i rent skitsnack om att motorsport skulle rädda naturen.Tänk att man bara kan få in så mycket strunt i en artikel och samtidigt försöka övertyga även motorintresserade att man räddar miljön.LOL.

Är och kommer alltid i detta liv att vara en slavisk motornörd men för det är jag inte helt blind och kan fortfarande inse vad olja och avgaser ställer till med för andra delar av min omgivning vid missbruk. :crash

Kunde inte sagt det bättre själv! Artiklar som denna, skriven av svemo, gör bara folk förbannade! Trams....

Fast där finns ett uns av sanning åtminstone för vissa motorsporter. Länstyrelsen i skåne har uttryckt att endurospår är bra då det håller vissa marker öppna och möjliggör biotoper då banan växer igen (när slingan dras om). Detta ser de som positivt i ett remissvar om att få behålla en endurobana....

Jag ogillar greenwashing å det grövsta. Jag står för att min hobby inte är miljövänlig och försöker inte påstå annat. Tycker det är oseriöst när näringar och anläggningar av olika slag profilerar sig som miljövänliga när de i själva verket är miljösvin. Den koldioxidneutrala flygplatsen är väl fint men det är bara ett sätt att lura folk att flyg är mijövänligt.

Last edited:
Nu har det väl slagits rekord i inskränkthet när flera av svaren inte insett att RR banorna endast är en bråkdel av "motorbanorna" som det handlar om i den här artikeln. Samtliga andra banor (flera hundra) som inte är permantbelagda består ju av grus eller jord/lera. Det är här som den stora "positiva påverkan" sker. Den professor som gjort den här avhandlingen är en av världens erkänt främsta forskare i ämnet vad gäller steklar och liknade arter. Jag tror inte att han svamlar i sin sak.
Varje gång någon av er kastar omkull i sandfållan så gör också Ni en positiv påverkan för miljön när dammet molnet försvinner ut över gräsytorna vid sidan av afalten.

Markbearbeting är bra för växtligheten, inget konstig alls. Gräsytor som golfbanor och fotbollsplaner dressas och luftas kontinuerligt för att klyva rötter och få ner näring i jorden. Skogsbruket gör likadant fast med lite bryskare metoder kanske, till och med skogsbrann är av godo frö naturen.
Förmodligen nån som tycker säger kommit på ett skoop bara..

Jag ogillar greenwashing å det grövsta. Jag står för att min hobby inte är miljövänlig och försöker inte påstå annat.

Håller med.
Det hade varit intressant att jämföra med andra sporter, t.ex hockey med sina långa resor, ishallar med mera.
Jag misstänker att det bränsle som körs upp på bana är en bråkdel i sammanhanget.

Apropå ingenting egentligen mer än att jag tror vi får oförskyllt mycket skit. Mången idrott är miljösvineri.

Kunde inte sagt det bättre själv! Artiklar som denna, skriven av svemo, gör bara folk förbannade! Trams....

Tjaa, risken finns du har rätt!
Men, du kan oxå ha fel!

Jag har noterat att Trafikverkets och Sveriges Kommuners & Landsting manual for att bygga och underhålla vägarna: VGU - Vägar & gators Underhåll, innehåller t. ex. endast en överskrift om motorcyklister och räcken.
Men, när det kommer till säkra passager för grodor, finns det över 8 sidor teknisk beskrivning av hur dessa passager har viktig betydelse for Sveriges fauna, samt hur grod vänligt räckes underskydd ska byggas. Underskyddet säkrar att grodan inte hoppar över räcket och blir överkörd. (att skyddet sen liknar ett MC vänligt underglidningsskydd är inte samma sak som det är ett MC skydd eftersom standard for detta saknas).

Med denna verklighet i åtanke, kan jag drista mig att tro att Svemo´s professor kanske inte är alldeles fel ute, set i relation till dom som tar beslut om motorbanors vara eller inte..

Gott nytt år...

Det verkar stämma: Jag har kört på en orm på Jerez, ett par fåglar på Gelleråsen en groda/padda någonstans jag inte minns och varit nära att klippa både rådjur, hare, kanin, räv och ödla.

Bra att någon tar upp problemet men jag ser inga förslag på hur vi ska komma tillrätta med det.:tummenupp

Andra sidan som vill ha bort motorsport helt är nog löjligare i sina anklagelser... Kan nog vara bra med en del artiklar som dessa som bemöter dom på samma nivå så att säga.

Fast där finns ett uns av sanning åtminstone för vissa motorsporter. Länstyrelsen i skåne har uttryckt att endurospår är bra då det håller vissa marker öppna och möjliggör biotoper då banan växer igen (när slingan dras om). Detta ser de som positivt i ett remissvar om att få behålla en endurobana.....
Hmmmmm..... Jag var kanske lite snabb här, ser nu att det var någon professor och inte Svemo som uttalat sig. Så det kanske är lite sannare då. Därifrån till att få det till att motorsport är BRA för miljön köper jag inte. Jag är en miljöbov för att jag gör det jag gör, rejsar. Pungt!

Hmmmmm..... Jag var kanske lite snabb här, ser nu att det var någon professor och inte Svemo som uttalat sig. Så det kanske är lite sannare då. Därifrån till att få det till att motorsport är BRA för miljön köper jag inte. Jag är en miljöbov för att jag gör det jag gör, rejsar. Pungt!

Det finns en hel del sanning i det, tillochmed så mkt sanning att banor är på väg att få bidrag från naturvårdsverket tack vare det de kommit fram till (det som artikeln grundar sig på och vissa har redan fått det utan den här undersökningen)

De har förut räddat flera nedläggningar av banor med sina undersökningar, det här är bara ett steg på vägen :-)

Så helt ute o cyklar är de inte, jag hoppas bara att de kan påvisa det för RR banor också

Jag skulle vilja ha en undersökning om hur mycket tex Vasaloppet påverkar miljön, folk ska resa land och rike runt för att hitta lite snö :-) och sen ska det 60 000 pers till dalaskogarna under nån vecka...
Hur mycket miljöpåverkan har köpcentra? istället för att folk går och handlar, tar man bilen och handlar, sen är man dessutom tvungen att ta bilen mellan affärerna på köpcentrat (Linköping, norrköping, Jönköping har det så iallafall...) köra nån km, sen stanna, bara för att de inte tänkt från början...

Last edited:
Jag drar lite paralell till en diskussion jag hörde på radio i samband med det enorma oljeutsläppet från botten i Mexikanska gulfen (var det väl) för några år sedan, där reportern, en miljöpartist och en forskare av något slag med vetenskap och fakta på fötterna diskuterade händelsen.

Efter att miljöpartisten i spytt galla över företeelsen och deklarerat det onda med olja, bilar m.m. i största allmnänhet, förklarade den vetenskapligt förankrande att det enda han såg som potentiellt besvärande var om utsläppet skulle sprida sig till mangroverträsket, där det skulle kunna göra stor skada.

I övrigt menade han att trots rekordnivån i utsläppet blir det en "fis i rymden" i havet. De farliga ämnena stiger till ytan och dunstar på kort tid, och övrigt sjunker och bryts ner utan att göra menlig skada. Tvärtom hade man historiskt sett stora positiva effekter i sådana utsläppsområde där arter och flora har blomstrat pga att området fått vila och vara ifred från människan som hållt sig undan pga tillfälliga fiskeförbud osv.
Man hörde lite hur miljöpartisten tuggade fradga i bakgruden under tiden. :D

Det finns en hel del sanning i det, tillochmed så mkt sanning att banor är på väg att få bidrag från naturvårdsverket tack vare det de kommit fram till (det som artikeln grundar sig på och vissa har redan fått det utan den här undersökningen)

De har förut räddat flera nedläggningar av banor med sina undersökningar, det här är bara ett steg på vägen :-)

Det var som tusan!

Så helt ute o cyklar är de inte, jag hoppas bara att de kan påvisa det för RR banor också

Egentligen borde man få någon biolog att göra ett examensarbete om de positiva miljöeffekterna på Sviesta/Mantorp eller liknande rr-bana, som får gå runt och håva insekter för att undersöka vilka arter som trivs i de olika miljöerna på ett motorbaneområde, men även en kvantifiering av miljönyttan ur ett insektsbevarande perspektiv, och därigenom få det officiellt och publicerat, men då även trycka på att det miljövänliga är själva anläggningen, rr/annan utövning på anläggningen skiftar ju från år till år. Tyvärr är nog inte hävden av gräsmarker på rr-banor alltför olik vanlig vallodling, och det finns ju åtskilliga tusen ha av i Sverige. Det skulle vara kul om det var skillnad, sandfållorna är nog inte biologiskt mångfaldiga i överdrift och avger nog inte oerhört mycket näring i form av damm när man crashar heller.

Markbearbeting är bra för växtligheten, inget konstig alls. Gräsytor som golfbanor och fotbollsplaner dressas och luftas kontinuerligt för att klyva rötter och få ner näring i jorden. Skogsbruket gör likadant fast med lite bryskare metoder kanske, till och med skogsbrann är av godo frö naturen.
Förmodligen nån som tycker säger kommit på ett skoop bara..

Lite off topic:
Jag trodde man "dressar och luftar" golfbanor och fotbollsplaner kontinuerligt för att undvika markpackningen som kan ge dräneringsproblem, och även för att jag kan tänka mig att gräsarterna på golfbanan inte är inhemska, inte tålt vårt svenska klimat och utvintrat. Näringen som tillförs på golfbanor är väl mineralgödsel, att rötterna klyvs när de byter gräs är väl bra mycket mindre N-effekt än N-mineraliseringen av endast årsnederbörden, som i sin tur inte ens är i närheten av mineralgödslingen.

Lite tankar bara/ carpet

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...