Motorsport räddar utrotningshotade arter

Efter att miljöpartisten i spytt galla över företeelsen och deklarerat det onda med olja, bilar m.m. i största allmnänhet...
Miljöpartister är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Tyvärr så låter sig en majoritet av svenskarna indoktrineras av kvällspressens sensationsjournalistik utan att själva tänka efter.

P€RRA;5703753 skrev:
Miljöpartister är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Tyvärr så låter sig en majoritet av svenskarna indoktrineras av kvällspressens sensationsjournalistik utan att själva tänka efter.

Här skulle man kunna vara lite rolig och tänka sig att i andra forum låter det så här

-Racerförare är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Här skulle man kunna vara lite rolig och tänka sig att i andra forum låter det så här

-Racerförare är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.
Tvärtom! Om du läser tråden blir det rätt tydligt att många är medvetna om att deras hobby inte anses vara miljövänlig. Det tyder på en självinsikt som de flesta miljöpartister saknar.

Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige miljöpartisten. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.

P€RRA;5703784 skrev:
Tvärtom! Om du läser tråden blir det rätt tydligt att många är medvetna om att deras hobby inte anses vara miljövänlig. Det tyder på en självinsikt som de flesta miljöpartister saknar.

Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige miljöpartisten. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.

Jo, det är några stycken här i tråden som uttryckt att de inser att de är miljöbovar. Dock drar jag mig till minnes en tråd för många år sedan när jag i en genialisk PR-kupp köpte utsläppsrätter, och där betydligt fler än de som i denna tråd är medvetna miljöbovar, menade att "Det där med växthuseffekten är bara trams!" Och du var en av dem.

P€RRA;5703784 skrev:

Detta har du helt rätt i! Skulle dock uttryckt det som så här:
-Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige medborgaren. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.

Jo, det är några stycken här i tråden som uttryckt att de inser att de är miljöbovar. Dock drar jag mig till minnes en tråd för många år sedan när jag i en genialisk PR-kupp köpte utsläppsrätter, och där betydligt fler än de som i denna tråd är medvetna miljöbovar, menade att "Det där med växthuseffekten är bara trams!" Och du var en av dem.
Ditt minne är ganska bra men inte helt korrekt. Växthuseffekten är något som krävs för livet på jorden och den har vi känt till sen mitten av 1800-talet. Den antropogena globala uppvärmningen däremot är något som hittades på under de sista decennierna av 1900-talet. Än så länge finns inga vetenskapliga bevis för att vi kan påverka klimatet och jag rekommenderar varmt den här artikeln som sprider lite ljus över ämnet:
http://www.theclimatescam.se/2013/01/06/den-snedvridna-klimatdebatten/

Utsläppsrätter var ett sätt för folk att döva sitt dåliga samvete och rättfärdiga sin egen "miljöförstöring". För du trodde väl inte på allvar att om du betalade för dina utsläpp så skulle någon annan minska sina?

Last edited:
Lite off topic:
Jag trodde man "dressar och luftar" golfbanor och fotbollsplaner kontinuerligt för att undvika markpackningen som kan ge dräneringsproblem, och även för att jag kan tänka mig att gräsarterna på golfbanan inte är inhemska, inte tålt vårt svenska klimat och utvintrat. Näringen som tillförs på golfbanor är väl mineralgödsel, att rötterna klyvs när de byter gräs är väl bra mycket mindre N-effekt än N-mineraliseringen av endast årsnederbörden, som i sin tur inte ens är i närheten av mineralgödslingen.

Lite tankar bara/ carpet

Jo det är säkert riktigt, det jag menar är att markberedning av olika former är positivt för växtligheten.
Agronom :tummenupp jag tror du har bra kolla på växtligheten bättre en mig som snickare och fd, halvbonde.

P€RRA;5703866 skrev:
Ditt minne är ganska bra men inte helt korrekt. Växthuseffekten är något som krävs för livet på jorden och den har vi känt till sen mitten av 1800-talet. Den antropogena globala uppvärmningen däremot är något som hittades på under de sista decennierna av 1900-talet. Än så länge finns inga vetenskapliga bevis för att vi kan påverka klimatet och jag rekommenderar varmt den här artikeln som sprider lite ljus över ämnet:
http://www.theclimatescam.se/2013/01/06/den-snedvridna-klimatdebatten/

Jo... det KAN vara så att det är en människans påverkan på klimatet är en global sammansvärjning och hittepå! Eller också är det inte det.
Jag TROR att 99% av Sveriges vuxna befolkning är övertygade om att människan påverkar klimatet på jorden. Och att du därför är rätt ensam om att inte tro det.

P€RRA;5703866 skrev:
Utsläppsrätter var ett sätt för folk att döva sitt dåliga samvete och rättfärdiga sin egen "miljöförstöring". För du trodde väl inte på allvar att om du betalade för dina utsläpp så skulle någon annan minska sina?

Utsläppsrätter är ett i allra högsta grad förekommande instrument som påverkar energikrävande industrier i hög grad. ( https://lagen.nu/2004:1199 och https://lagen.nu/2004:1205#R7) Jag tycker att man på nyheter och i press allt som oftast ser företagsledare kommentera i stil med att "Inför nästa år räknar vi med att utsläppsrätterna blir dyrare och det kommer att påverka oss och vår vinst".
Att jag som privatperson köper för att klimatkompensera min racing eller min utlandsresa är såklart den rikes sätt att döva samvetet. Dock innebär det att min racing "tar" en del utsläpp från företag som annars skulle släppa ut motsvarande mängd. Så, det blir mindre utsläpp.

Last edited:
Jo... det KAN vara så att det är en människans påverkan på klimatet är en global sammansvärjning och hittepå! Eller också är det inte det.
Jag TROR att 99% av Sveriges vuxna befolkning är övertygade om att människan påverkar klimatet på jorden. Och att du därför är rätt ensam om att inte tro det.
Med den logiken borde det faktum att 99% av de vuxna i Saudi-Arabien tror att gud finns vara ett bevis för att han/hon/det verkligen finns. Intressant!

Vad tyckte du om artikeln jag länkade till?

Att jag som privatperson köper för att klimatkompensera min racing eller min utlandsresa är såklart den rikes sätt att döva samvetet. Dock innebär det att min racing "tar" en del utsläpp från företag som annars skulle släppa ut motsvarande mängd. Så, det blir mindre utsläpp.
Jag skulle nog beskriva det som hyckleri. Den som är övertygad om att människan påverkar klimatet via koldioxidutsläpp och verkligen vill göra något avstår självklart i största mån från aktiviteter som motorsport, utlandsresor mm.

Att det på pappret skulle bli mindre utsläpp låter ju fint men när länder som Kina och Indien ska försöka uppnå samma levnadsstandard som "oss" i västvärlden ökar utsläppen varje år:

They do not expect the extraordinary growth to persist, but do expect emissions to return to something closer to the 3 percent yearly growth of the last decade, still a worrisome figure that signifies little progress in limiting greenhouse gases. The growth rate in the 1990s was closer to 1 percent yearly.

http://www.nytimes.com/2011/12/05/s...in-emissions-in-2010-study-finds.html?_r=1&hp

Med den logiken borde det faktum att 99% av de vuxna i Saudi-Arabien tror att gud finns vara ett bevis för att han/hon/det verkligen finns. Intressant!

Vad tyckte du om artikeln jag länkade till?

Tja, guds närvaro är väl ungefär som med kärlek; tror/tycker man att den finns så gör den det. Den finns alltså hos den som betraktar. Tycker 99 % av de vuxna i Saudiarabien att gud finns så gör den ju det. För dem.
Eller?

Jag håller med om att bara för att 99% tycker en sak behöver den inte vara sann. Men, om 99% av en grupp människor tycker att Yamaha är en bättre hoj än Suzuki så är den troligen det. Rätt kass liknelse men ändå, så länge ett 100%-igt bevis inte finns så...

Din professor låter mycket saklig och trovärdig och jag kan inte slå hål på hans argument. Men eftersom det på varje professor som din, går 99 professorer som tycker tvärtom, så håller jag det troligare att de 99 har rätt.

Vi kan skippa det här med gud, tomten och andra väsen :)

Om du med de övriga 99 professorerna (tar gärna en källa på den siffran) menar de som livnär sig på klimatforskning och reser på olika konferenser världen över i syfte att hålla liv i sin egen forskning så har du nog rätt. Att IPCC fuskar med data (mailkonversation som läckte) och ständigt reviderar sina skräckscenarion om temperaturökningarna (som justeras nedåt), havsnivån (som inte alls stiger som de hotat med) osv gör inte att jag får större förtroende för dem.

Men som jag skrev innan. Tror man att det är människan som påverkar klimatet bör man självklart avstå från allt som har med koldioxid att göra i största mån och inte resa utomlands, hålla på med motorsport osv :)

Last edited:
P€RRA;5704041 skrev:
Jag skulle nog beskriva det som hyckleri. Den som är övertygad om att människan påverkar klimatet via koldioxidutsläpp och verkligen vill göra något avstår självklart i största mån från aktiviteter som motorsport, utlandsresor mm.

Hyckleri... Tja, så kan man uttrycka det. Eller, så gör man som grannen; hon är en vegetarian som två gånger per år käkar Bullens Pilsnerkorv "För det är så jeffla gott!!!", och motiverar det med att "Jag gör så gott jag kan".
Och det gör jag med, jag gör så gott jag kan! Jag cyklar i alla väder, handlar med två kassar på styret och en bal toapapper på pakethållaren, bergvärme, svalt inne, kör lite bil, åker tåg, sliter ut mina kläder, äter upp all mat som jag handlar, slänger lite. Och kör racing! Det smärtar, men inte tillräckligt för att sluta. Än.
Och om det är hyckleri så ok då....

Läser trådnamnet och tänker;
-Ja sannerligen. Vi är ett utdöende släkte! Vi motorintresserade:)

Vilka vetenskapliga referenser lämnar man för det här påståendet?

:confused:

Tydligen får professorn, vars uttalanden artikeln grundar sig på, betalt av Svemo för att säga fina saker om motorsport i relation till miljön.

http://www.svemo.se/templates/NewsPage.aspx?id=3031&epslanguage=sv

nån ska ju betala :) fast jag tror inte SVEMO betalat honom i under hela hans professionella liv...

Bara för att han får pengar därifrån nu betyder ju inte att allt han gjort tidigare är skit? eller? hur menar du ?

dra paralellen till medicinforskning som får betalt av tillverkarna för att göra mediciner, så länge forskarna inte gör "för bra" medicin så de skulle tjäna mindre pengar :-)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025