Motorsågspiloter,se hit

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Var igår i ett ärende i en trädgårdsbutik då min nyfikenhet drog mig till motorsågsavdelningen.Ögat och hjärnan gillade en Stihl Ms 211 C-BE för kampanjpriset 2990:- Är det en bra å trevlig såg?Tänkte använda den till vedkapning och ev fälla nått träd på ren pin kiv.Eldar bara för mysfaktorn,så den lär inte användas så mycket.Synounkter mottages tacksamt,även vad man kan tragga sig till i köpet,bensin olja osv?

Tack på förhand

Har personligen svårt för stihls hobbysågar, men kolla på ms-192.

Bra att veta är att de flesta nya sågarna går att få mycket trevligare med lite pul.

Host...... Är de elektriska sågarna bara att glömma, även för små hushållsbestyr på en villatomt?

Host...... Är de elektriska sågarna bara att glömma, även för små hushållsbestyr på en villatomt?

Hade en arborist här för att ta två stora feta träd som behövde fällas i etapper för att inte plöja ner fruktträd, häck, grannar etc. Han använde batteridriven motorsåg vilket torde ha än mindre kräm än en vanlig sladdelektrisk, så kan man hålla styr på förlängningssladden så ska det vara tillräckligt så länge det inte regnar när du sågar.

Edit: Förvisso körde han en bensindriven på de lägre regionerna av trädet när batteriet tog slut, men han var helt lyrisk över sin batteridrivna då den var mycket smidigare än en bensindriven. Mao ingen miljöaspekt bakom användandet. Styckande av de ganska grova stammarna körde jag senare med min sladdrivna utan problem

Last edited:
Det funkar fint med en elektrisk såg också. Har kapat en del fruktträd med dia 10-20cm med den billigaste elsågen från Jula och det fungerade bra. Lite segt att ha med sig elkabeln hela tiden bara. Vid större röjningsarbeten hade jag dock rekommenderat en riktig bensindriven såg. Går att hitta bra begagnade också..

Om du med elektrisk menar en som via sladd hämtar ström från 230V-elnätet så funkar de bra till lite trädbeskärning eller om man behöver ta ner några buskar, eller mindre träd eller liknande. De är kanske inget att börja ta ner träd med samma omkrets som en välvuxen karls midjemått med däremot.

Om du med elektrisk menar en batteridriven, som t.ex. den här, så kan du direkt skrota den idén. Extremt trötta och svaga saker som bara producerar lite oljud och slukar batterierna. Om du däremot med batteridriven menar något liknande en sån här eller någon ännu dyrare och finare så går de faktiskt till och med att såga lite med, dock bara någon halvtimme per batteri. Och man kan säga så att har du ingen extremt god anledning till att välja en batteridriven motorsåg (som att du jobbar som arborist och har en strikt miljöpolicy och vill kunna arbeta långt från närmaste eluttag) så kör på bensinsåg eller vanlig eldriven istället.

Det klassiska svaret på skogsforum.se eller fordson.se brukar vara att du skall inte köpa en liten hobbysåg om du skall stå på vedbacken och kapa ved tank efter tank. Den lilla hobbysågen får då slita ont.

Men, det eviga _men;et_, ska du nu bara emellanåt kapa lite ved en kort stund, så torde det gå vägen med en hobbysåg.

Dock kommer det ofta ut begade 346xp (g)/ el motsvarande till fördelaktiga priser som går som tåget.

Finns en 242 i skåne nu till salu. Är den bara fräsch och ev. ny kolv så gör den nog dina behov fint.

I tron på att farsgubben var trädgårdens motsvarighet till Martin Timell, så inhandlades därför en riktig bensindriven m-såg till han på 65 års dagen då han tidigare bara kört med el och aldrig fått ner något större än fjolårets halv-vissna körsbärsträd, helt klart materialfel tyckte jag!

Så införskaffade en Partner P740 till han http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1494. Absolut ingen proffssåg, mer en såg anpassad efter min plånbok (man är ju inte tät som cement direkt efter student).

Hur som helt så har jag kört väldigt mycket med sågen och är toknöjd! Den har klarat allt jag har vågat att ge mig i kast med, och man blir nästan förvånad över vilka stora träd den orkar med. Enda gången den har svikit mig var nu på höstkanten, men det visade sig vara en tokslut kedja som var boven i dramat. Ny kedja = ny såg. :banana

211:an är helt klart en duglig såg till det du ska ha den. Liten, lätt men ändå lagom rapp. Mycket såg för pengarna. Betydligt trevligare såg än motsvarande dito i Jonsered, den känns tröttare och inte lika välbalanserad.
Du kanske kan pruta till dig en dunk Aspen men mycket mer är det nog inte då denna modell är ganska prispressad och handlarna tjänar inte många kronor på den. Hur vet jag det? För jag är själv auktoriserad Stihl-handlare och har också denna modell på hyllan för kampanjpeng. Samtidigt har jag kampanj på några Jonsered också men 8 av 10 väljer Stihlen skulle jag tippa på, även om jag inte har sålt 10st av denna nu då förvisso.

Starstriker, klart du ska ha en som låter! Du vet vart jag finns om du letar såg, det har ju funkat bra tidigare :D

Hade en arborist här för att ta två stora feta träd som behövde fällas i etapper för att inte plöja ner fruktträd, häck, grannar etc. Han använde batteridriven motorsåg vilket torde ha än mindre kräm än en vanlig sladdelektrisk, så kan man hålla styr på förlängningssladden så ska det vara tillräckligt så länge det inte regnar när du sågar.

Edit: Förvisso körde han en bensindriven på de lägre regionerna av trädet när batteriet tog slut, men han var helt lyrisk över sin batteridrivna då den var mycket smidigare än en bensindriven. Mao ingen miljöaspekt bakom användandet. Styckande av de ganska grova stammarna körde jag senare med min sladdrivna utan problem

De batteridrivna är underbara men ack så dyra :( Min batteridrivna Stihl-såg kostar 2990:-. Utan batteri...
Men de klarar mycket mer än man tror och är ett bra alternativ till mig som hantverkare istället för tigersågen många gånger då de klarar mer och kan köra längre på ett batteri. Inbillar jag mig åtminstone.
Makita har en riktigt fin batteridriven såg men lite väl tanigt svärd.

211:an är helt klart en duglig såg till det du ska ha den. Liten, lätt men ändå lagom rapp. Mycket såg för pengarna. Betydligt trevligare såg än motsvarande dito i Jonsered, den känns tröttare och inte lika välbalanserad.
Du kanske kan pruta till dig en dunk Aspen men mycket mer är det nog inte då denna modell är ganska prispressad och handlarna tjänar inte många kronor på den. Hur vet jag det? För jag är själv auktoriserad Stihl-handlare och har också denna modell på hyllan för kampanjpeng. Samtidigt har jag kampanj på några Jonsered också men 8 av 10 väljer Stihlen skulle jag tippa på, även om jag inte har sålt 10st av denna nu då förvisso.

Starstriker, klart du ska ha en som låter! Du vet vart jag finns om du letar såg, det har ju funkat bra tidigare :D

Tackarrr :)
Såg en sån här Makita, är det bara crap lr?
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...r/makita-uc3530a-kedjesag?group=prod_brd-s1/9

Jag flikar in den värdelösa informationen om att jag fällt Alar, långt tjockare än en mansmidja med hjälp av en sladdelsåg med alltför kort klinga.
Var det jobbigt? Lite.
Gör man det varje dag? Nej.
Tjöp en. Vedsågning är tyst och luktfritt sånär som på trädoften.

Lånade en av stihls bättre elsågar för många år sedan och sågade upp en dörr och ett fönster i en timrad stuga.

Funkade hur bra som helst, förutsatt att man bortser från oljestänket i det vita sträcktaket....

2kw är 2kw oavsett effektkälla.

Husqvarna är det som gäller om det ska vara hållbarhet på grejerna. Och att välja en hyfsat stark maskin som orkar om man ska jobba med sågen mer än någon strötimme per år. Sedan ska det vägas mot vikt på sågen och hur långt svärdet behöver vara osv. Jag har själv en 55:a som är snäppet under proffsmodell - den tar man ned fullstora björkar och barrträd med och kapar upp.

Jag tackar för inputen,även om det blev lite med elsågar också.Som nämnts tidigare så har jag klarat mig utan motorsåg sen vi köpte huset för en 6 år sedan,så det är väl på den nivån man tänkte bruka sågen.Gillade Stihlen pga det verktygslösa kedjebytet och spännandet av kedjan,även att det hade nån form av lättstart.
Får nog köra inom å klämma igen på det och se om de bjuder på nått i köpet,trots kampanjpriset så lär det vara ett bra argument iom det finns fler i närområdet som säljer samma såg,till samma pris :-)

Jag flikar in den värdelösa informationen om att jag fällt Alar, långt tjockare än en mansmidja med hjälp av en sladdelsåg med alltför kort klinga.
Var det jobbigt? Lite.
Gör man det varje dag? Nej.
Tjöp en. Vedsågning är tyst och luktfritt sånär som på trädoften.

Alar är ju förvisso mjuka som wellpapp men allt går om man får nöta en stund.

Personligen har jag fasat ur de Husqvarnasågar vi hade och har nu bara två Stihlar.
Jag gillar Stihl som fan men kan förstå att en som jobbar mycket och länge med en liten såg väljer qvarna/Jonsered för de är mjuksladdriga som fan så man inte blir så trött i armarna.

Jag köpte mej en såg utav Anders. En Jonsered cs2250.
Nu kör ju jag mest ved och fäller något träd ibland. Går dessutom endel med sågen på jaktmarken när vi fixar saker.
Jonsered kör både min far och bror. Farsans 2150 är nu 15år och används var och varannan dag. Fungerar än efter ett tändspolebyte. Men som sagt den sågen har sjukt många driftstimmar.
Väljer du sthil, qvarna eller Jonsered är sak samma. Du får en bra såg. Om 211 duger till dej och ditt användande vet jag inte, personligen tycker jag att MS211 är en för liten såg. Polaren har en qvarna av minsta modell (122?) den är för liten när man står och kör ute i skogen. Min är iof också förliten men den går att använda till det mesta. Polaren är dock skitnöjd med sin qvarna och anser att det är det bästa som hänt honom. Men vi använder våra sågar lite olika.

Jag har också en Husqvarna 55. Den är bra men tung och lite slö (2.5kw), men då är det stora träd. Proffssågarna från Husqvarna är både lättare och starkare, men kostar därefter. Har kört några sågar med lägre effekt, men de duger mest till kvistning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT