Motorrenovering på KTM LC4 (igen)

Vad ska jag ha den till? :rolleyes:

Jag har ett antal såna böcker på diverse språk, tack ändå!. Vid montering ska jag dock lägga ett öga på angivet vridmoment för bultar och muttrar till motorn eftersom jag förra gången drog allt för hand och vissa saker satt på gränsen till för hårt när jag nu river motorn(min hand klagade efter några slag mot spärrskaftet).

Hojen har gått 2700+ mil.

När jag tänkte just på motorrenoveringen, filen är bara på 20mb dock på engelska men det kanske är samma som du har?

Inte när man köper till KTM. De gånger jag kollat har dom varit billigast orginal. Dessutom har KTM många ritade lager i motorerna

Bytte hjullager fram för ett tag sen. 200 spänn med p-boxar. Nämn ett annat märke som har sånna priser :-) Momentum ville ha 600 spänn

Vet ej om du menar hela hojen eller ett lager. jag gav 100:-/st och det var megabilligt i jmf. med Hondahandlaren.

Ok, här är de:

1 x K26X30X22ZW.KSE (special)
1 x 16003 C3
1 x TM 16004 C3
2 x NJ 306 C3
4 x K 22X26X13 TN
1 x 6304/22 (special)
1 x RNA 4902 KSE
1 x K22X26X13H
1 x NJ 205
1 x TMB004 (special)
1 x BK 2012 (special)

Nu hittar jag inte SKFs priskatalog som jag utgick från men min erfarenhet vad gäller Momentum är att de inte är särskilt billiga jämfört med KTM (detta gällde bara ETT lager varför jag gjort en mer omfattande undersökning).

Ska glana på jobbet om det råkar finnas några av de där...

Last edited:
När jag tänkte just på motorrenoveringen, filen är bara på 20mb dock på engelska men det kanske är samma som du har?
Den jag har är på 18,8 Mb som jag kollar allmänna saker i och så har jag en tysk inscannad som är just för min modell. Har även diverse sprängskisser, tabeller och sånt.

Den du kanske tänker på (och som jag redan har) finns ju på TomK's hemsida.
http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Min tyska version (KTM_400-620_LC4-LC4e_'97_Repair_Manual) skiljer sig från den andra inscannade PDF:en på Toms hemsida.

Ska glana på jobbet om det råkar finnas några av de där...
De enda lager som Nomo och SKF var billigare på var några av de lager som jag inte tänkt köpa.

Ska göra min beställning i morgon så om du inte är morgonpigg så behöver du inte göra någon ansträngning för min skull (men kanske intressant för andra?).

Last edited:
Den jag har är på 18,8 Mb som jag kollar allmänna saker i och så har jag en tysk inscannad som är just för min modell. Har även diverse sprängskisser, tabeller och sånt.

Den du kanske tänker på (och som jag redan har) finns ju på TomK's hemsida.
http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Min tyska version (KTM_400-620_LC4-LC4e_'97_Repair_Manual) skiljer sig från den andra inscannade PDF:en på Toms hemsida.

Stämmer nog att det är den versionen jag också har som TomK har!

Tyckte jag hörde ett litet tack där... ;) :D
Fick du några priser som låg på en tredjedel av KTMs originalpris? Annars ringer jag nu Olle på MC-Sport.

Som billigast var SKF enligt prislista 20 kr billigare på ett lager för 190 kr (lager till kickaxel som jag inte behöver). Lager för 440 kr (ramlager) kostade 650 kr hos SKF.

Fick du några priser som låg på en tredjedel av KTMs originalpris? Annars ringer jag nu Olle på MC-Sport.

Som billigast var SKF enligt prislista 20 kr billigare på ett lager för 190 kr (lager till kickaxel som jag inte behöver). Lager för 440 kr (ramlager) kostade 650 kr hos SKF.

Har jag inte fått! Jag räknar mig inte till de morgonpigga och assumerade att du gått vidare (på morgonen!) :) Nu är det ju em!
Jag kan iaf kolla hursomhelst. :jäs

Har jag inte fått! Jag räknar mig inte till de morgonpigga och assumerade att du gått vidare (på morgonen!) :) Nu är det ju em!
Jag kan iaf kolla hursomhelst. :jäs
Inte morgonpigg? "Idag, 08:31" Vad gjorde du uppe så tidigt?

Men du kan ju kolla så vet vi i efterhand. :tummenupp

Nyfiken fråga.Du skriver att det är andra gången du "renoverar" motorn.Vad var det du "renoverade" sist eftersom du verkat ha glömt att byta lager den första ggn??:rolleyes:

Nyfiken fråga.Du skriver att det är andra gången du "renoverar" motorn.Vad var det du "renoverade" sist eftersom du verkat ha glömt att byta lager den första ggn??:rolleyes:
Bra fråga. Tror vi behöver en definition av ordet renovering.

renoverar renoverade renoverat renovera(!) verb
göra (något som är gammalt) användbart på nytt

Inget krav på att byta ut saker, bara få det att fungera igen. Förra gången var det bara småsaker, men behövde likväl klyva motorn. Misstänkte slitage på drev i växellådan, men det var inte så allvarligt alls. Var i stort sett bara plocka ner, byta lite packningar, sätta ihop.

Nu behöver jag hjälp!

Hur får man ut dessa lager?

Kopplingsaxel och balansaxel.

De avdragare jag har har på tok för stora klor för att kunna ta tag i nåt och de jag sett hos typ Biltema/Jula är även de för stora...

Denna från ClasOhlson ser ju mer lämpad ut men fortfarande så finns det inget att greppa tag i!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382081

De övriga lagrena har jag knackat ut efter att ha använt värmepistol och kylspray. Dessa lager lär väl dock aldrig ramla ut av sig själv oavsett hur mkt man värmer och sprayar...?

Lagret till balansaxlen brukar sitta hyfsat löst iaf.

Lite värme runt om så brukar dom trilla ur ganska lätt är min erfarenhet :va

Svårt att se på bilderna, men går det att komma ner med en glidhammare där? Annars in med kåpan i ugnen på 150 grader och hoppas på att dem trillar ur självmant

Alternativ 2; Om du har en svets. Svetsa fast nånting, och ryck ut lagren med glidhammare. Funkar på kullagret iaf

Last edited:
Svårt att se på bilderna, men går det att komma ner med en glidhammare där? Annars in med kåpan i ugnen på 150 grader och hoppas på att dem trillar ur självmant

Alternativ 2; Om du har en svets. Svetsa fast nånting, och ryck ut lagren med glidhammare. Funkar på kullagret iaf
Man får inte in nåt munstycke till en glidhammade i nåt av lagrena, de sitter så pass tätt mot blocket. Har försökt med värma och kyla utan resultat, ska försöka med högre temperaturer.

I värsta fall får man (inte jag) svetsa fast nåt som man kan dra bort lagret, men det är väl knappast den universallösning som KTM åberopar.

Man får inte in nåt munstycke till en glidhammade i nåt av lagrena, de sitter så pass tätt mot blocket. Har försökt med värma och kyla utan resultat, ska försöka med högre temperaturer.

I värsta fall får man (inte jag) svetsa fast nåt som man kan dra bort lagret, men det är väl knappast den universallösning som KTM åberopar.

Men om du nu ska till Olle och köpa lager så kan du fråga om de har någon avdragare alt vad de tar för att få bort det. De är rätt ok att ha med att göra där!

Men om du nu ska till Olle och köpa lager så kan du fråga om de har någon avdragare alt vad de tar för att få bort det. De är rätt ok att ha med att göra där!
Ahh, visst! Skulle dock vara skönt att bli av med demonteringen så man kan gå över till rengöring.

Jag tror jag måste lämna ifrån mig arbetet för dessa två lager, då jag värmt och haft mig ett bra tag nu (dock inte i ugnen vilket mor är glad för). Enklast är nog att svetsa fast en mutter i lagrena och sedan bara skruva i en bult som då kommer trycka ut lagrena, men får väl höra med Olle på måndag vad han tror.

Så här säger KTM:

Bifogat

• Lagerborttagning.JPG
    Lagerborttagning.JPG
    93.1 KB · Visningar: 153
Last edited:
Yes! Lagret till balansaxeln ramlade ut av sig själv efter några minuters värmande med gasbrännaren. Såklart hade jag för dåligt med tålamod från början samt att värmepistolen nog inte värmt tillräckligt, men skam den som ger sig.

Ett lager kvar dock. Har värmt ganska länge på det utan resultat. Ger upp för idag! Har en halv burk butan/propan kvar för imorgon :)

Idag, bara två veckor efter jag beställt kunde jag hämta mina lager. Inte direkt den snabbaste beställningen jag varit med om, och oavsett butikens förklaringar så är det helt fel. Fick lite rabatt som plåster på såren, samt att jag kom efter stängningstid och hämtade grejjerna. Dock kunde de inte hjälpa mig med att få bort det knepiga lagret om jag inte ville lämna blocket hos dem över helgen och åka de 4 mil fram o tillbaks nästa vecka. Kommer besöka en svetsare stället och loppa fast en mutter i lagret som fungera som avdragare.

Nästa helg blir det iskörning eller i skogen!

Upptäckte en sak när jag börjat sätta ihop motorns beståndsdelar.

Beställde följande lager KTM#0625060040, vilket var det lager som skar på kamaxeln. Enl sprängskisser skall detta lager vara ett "GROOVED BALL BEARING 6004 C3 KSE". Jag fick lagret "GROOVED BALL BEARING TMB004" som är ett slutet lager med gummipackningar, och det är det som sitter på nyare LC4:or. Är skeptisk för det senare lagret går trögare och kommer ju inte smörjas av oljan från kamkedjan på samma sätt som förra lagret?

På vilket sätt är ett slutet lager bättre i en sådan situation? (ok, bortsett från att man inte kör med olja i motorn :rolleyes: ) Det åker ju inte ut något smörjmedel ur lagret, men ej heller kommer det in nytt.

Kan ju passa på att säga att jag var hos svetsaren med stort S som drog ut mitt lager. 100 spänn ville han ha när han var klar! :eek: "Minimiavgift" kallade han det...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...