Motorrenovering på KTM LC4 (igen)

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Körde en kort tur i igår och efter 10 minuter uppkom ett olustigt ljud från motorn. Efter några starter ,och lyssnande till ljudet av en stenkross som uppkom något orytmiskt, tänkte jag åka vidare. Hojen kom en meter innan den dog. Oljestickan visade katastrofalt lite olja i motorn. Gissade först på kopplingslager, men eftersom motorljudet även kommer med koppling indragen resp utsläppt får jag nog gissa på vevlager. Man kan ibland känna att det "krasar" i motorn när man drar runt den med kicken, här gäller det att ha "tåtoppskänsla".

Någon som har invändning mot att detta är ett solklart lagerras? Hade planerat att byta alla lager i motorn under våren men får göra det nu istället, så raset i sig rör mig inte i ryggen.

Gjort en fin inköpslista på lager och övrigt:
KTM artikelnummer, beskrivning, pris, plats i motorn

56532095000 NEEDLE BEARING K26X30X22ZW.KSE 93,16 SEK Koppling, nållager
625160030 GROOVED BALL BEARING 16003 C3 87,89 SEK Balansaxel
625160040 GROOVED BALL BEAR. TM 16004 C3 93,16 SEK Balansaxel
58030082000 CYL.ROLLER BEARING NJ 306 C3 442,32 SEK Vevlager, x2
58033097000 NEEDLE BEARING HK 2216 39,40 SEK Nållager, växelmekanism
625618050 BALL BEARING 61805 C3 182,49 SEK Växelmekanism
625006087 GROOVED BALL BEAR. 608 2RS C3 70,91 SEK Kollektorlager,
625618050 BALL BEARING 61805 C3 182,49 SEK Kollektorlager
405222613 NEEDLE BEAR. K 22X26X13 TN 31,72 SEK Nållager, växellåda I, x2
625201029 BALL BEARING 6304/22 164,29 SEK Axel, växellåda I
56533093000 NEEDLE BEARING RNA 4902 KSE 115,79 SEK Nållager, växellåda II
56533098000 NEEDLE BEARING K22X26X13H 45,26 SEK Nållager, växellåda II
405222613 NEEDLE BEAR. K 22X26X13 TN 31,72 SEK Nållager, växellåda II, x2
49030023000 CYL.ROLL BEARING NJ205 360,77 SEK Axel, växellåda II
58033090000 NEEDLE BEARING RNA 4903 191,35 SEK Kickaxel
56533098000 NEEDLE BEARING K22X26X13H 45,26 SEK Kickaxel
625060040 GROOVED BALL BEARING TMB004 126,69 SEK Kamaxel
58036097000 NEEDLE BEARING BK 2012 50,41 SEK Nållager, kamaxel

Packningar:

58030030000 CYL. BASE GASKET 0,5MM GREEN 39,64 SEK Cyl.fotpackning
58430039100 ENGINE CASE GASKET LC4 02 78,43 SEK Motorblockpackning
58330025000 CLUTCH COVER GASKET 94 56,16 SEK Kopplingskåppackning

Totalpris hos KTM ÅF: 2529,31 SEK

Ska höra med diverse ÅF av lager ifall det går att få billigare lager.

Min fråga:
Något lager som är onödigt att byta? Tex så är känns ju nållagrena till kickaxeln inte särskilt motiverande att byta, samma med lagrena till kollektorn.

Kan ev. lägga upp bilder på förloppen om så önskas. Kommer nog ta någon vecka innan allt är klart då jag har mkt i skolan att göra.

Byt alla när du ändå har nere,det handlar inte om många kronor.

Jag gissar på lagret som sitter på primäraxlen där kopplingsarmen går ner,eller det bakom kopplingskorgen.

Glöm inte packningsats,och tänk på att oljeringen tål ingeting vid montering :gnissla

Det handlar om tillräckligt många kronor, många bäckar små. Jag byter nog inte lager till kollektorn, växlingsaxel och kickaxel. De får nöja sig med rengöring så att inga metallflisor eller annat skit fastnat i dem.

Lagret som gick sönder var kullagret till kamaxeln vilket är logiskt då det med lite olja i motorn är svårare att pumpa upp olja till toppen.

Oljeringen har jag inte haft problem med tidigare, så det ska nog gå bra :)

Tog lite bilder på eländet men glömde min sladd till kameran för att överföra bilderna. Få bli nån annan gång.

Har även kollat med ÅF för SKF och de ska ha 3447,27 SEK för samltliga lager (sen är det säkert plus moms=4306,59). Väntar på besked från Nomo Kullager och KTM ÅF i tyskland.

Lagret som gick sönder var kullagret till kamaxeln vilket är logiskt då det med lite olja i motorn är svårare att pumpa upp olja till toppen.

Nej - det finns ingen logik i det.
Antingen HAR man oljetryck, eller så har man inte.
har man bara LITE olja i motorn så kommer man ha SAMMA oljetryck som med fullt.

Suger pumpen däremot LUFT, ja då blir det en annan femma. Men så lite olja hade du väl inte? ;)
Jag hade tittat över oljeledningarna till detta lager, då jag har hört flera som har problem med just detta lager.
Dra runt motorn med olja i när du har kamkåpan av (gärna på bänken/i mekstället) så du SER med egna ögon att det kommer rikligt med olja upp dit.
Man vet ALDRIG med topp/fotpackningar osv som delvis blockerar oljekanaler. O-ringar som kalvat vid montage osv osv.
jag har gått på alla dessa nitar eller iaf tagit hand om resterna efter folk som bommat vid montering och sen kört sönder.
Övernogrannhet att se till oljeförsörjningen i toppen lönar sig.
Alltid.

Jag vet tyvärr inte hur lite olja det var i motorn eftersom stickan var helt torr när jag kontrollerade första gången. KAN ju vara så att när jag lutat hojen vid körning att den pumpat luft. När jag kom hem fyllde jag på en skvätt olja för att starta den och göra en snabb koll med lokalisering av felet. Sen påverkar ju den mängd olja kamkedjan får med sig upp även smörjningen på just det lagret.

Jag ska noggrant kontollera ledgningar och kanaler. Finns ju ingen anledning att spara in på eget arbete, materialkostnad är en annan femma.

Har fått tag på minnsekortläsare:

På LC4 är det inget oljetryck alls upp till toppen utan kamkedjan som stänker upp olja.

På LC4 är det inget oljetryck alls upp till toppen utan kamkedjan som stänker upp olja.

Är detta sant? :skrämd

Nog för att jag hört att en del (moderna??) motorer i just stånkaklasserna hade stänksmörjning, men det trodde jag inte förekom längre.
Jag trodde att alla lärt sig av Folans misstag med dålig/underdimensionerad smörjning.
På 50-talet! och bakåt var ju stänksmörjning legio, men nu... man tar sig för pannan.

Ja då kommer ju saker i ett annat ljus...

MEN! :mattias ser inte ett av hålen för skruvarna till överfallet till lagret, överdimensionerat ut? (som man brukar göra där man leder olja till just lager)
Nu sa du ju Busaberg att det inte är nåt oljetryck upp dit, so be it. Men hur fångas då oljan från kamkedjan upp så att den inte bara rinner ner i vevhuset igen? Finns där nån "hylla" eller annat "stänkskydd" som fångar upp och leder ut oljan åt sidan?
Bl.a skall ju "pottan" under kamnockarna hela tiden fyllas med olja så att nockarna inte går torra. Till det krävs ju rejäla mängder då nockarna i sig plaskar ur det mesta av oljan då de roterar.

Stänksmörjning nu... 2007...*muttrar* ;)

Last edited:
Nu var det nåt år sedan jag hade en LC4 under luppen, men visst tusan har den trycksmord topp?! Om det skulle misstänkas dålig smörjning är det i alla fall viktigt att kolla upp vevlager, lillände och kolv/foder. Har den gått torr, sätter jag en spänn på att insugssidan på kolven/fodret är repigt?

Enligt min erfarenhet ger stänksmörjning problem med vevlagret. Oljedimman i vevhuset kommer inte åt ett "centrifugerande" vevlager. Att olja kan slabba omkring uppe i toppen, ditfört kamkedjan, verkar ha större chanser att lyckas.

Tacka vet jag moderna, tillförlitliga stånkor som Husaberg! ;-)

Växeltrummans lager, och nållager till kick, växelpinne etc är onödiga och byta

köp p-boxar oxå

Det är inte lönt att köpa lager hos lagerfirmor. Ktm har svinbilliga lager

Tacka vet jag moderna, tillförlitliga stånkor som Husaberg! ;-)
Självklart,men dom har ju också stänksmord topp numera;) På LC4(med reservation för skillnader mellan olika årsmodeller)är vevlagret "trycksmort" och så sitter det ett munstycke som duschar olja under kolven.

Nedan ser ni smörjsystemet för LC4:a med olja i ramen, som min hoj undantaget att jag bara har EN pump!

Packboxar köper jag om jag blir tvungen. Lager har jag märkt är dyra, prisexempel på SKF:s lager har jag ju get. Min högsta förhoppning är ju att priserna i tyskland är lägre, annars blir det till att stödja min lokala KTM 0ÅF.

EDIT// Bra där farbrorn! :tummenupp

Bifogat

• olja.PNG
    olja.PNG
    111.9 KB · Visningar: 166
Där ser man! Jag viker mig naturligtvis! Stänksmord topp kan väl gå om åtminstone vevlagret får tryck.

Jag håller envist fast vid Husabergs -03 motorer, då de enligt min åsikt innehåller det bästa kopplingsarrangemanget och "full" slaglängd. Jag var inte medveten om att de frångått trycksmorda vipparmsaxlar på senare modeller!? Oklokt, men de är väl för att sänka produktionskostnaderna i vanlig ordning...

Där ser man! Jag viker mig naturligtvis! Stänksmord topp kan väl gå om åtminstone vevlagret får tryck.

Jag håller envist fast vid Husabergs -03 motorer, då de enligt min åsikt innehåller det bästa kopplingsarrangemanget och "full" slaglängd. Jag var inte medveten om att de frångått trycksmorda vipparmsaxlar på senare modeller!? Oklokt, men de är väl för att sänka produktionskostnaderna i vanlig ordning...
Ja från -04 är det stänksmörjning som gäller igen av någon anledning.Men det är väl för att förenkla produktionen nu när dom får samsas med dom primitiva österrikiska produkterna....

Nu har jag fått information från alla tänkta håll man kan köpa lager från.

Nomo var en gnutta dyrare än SKF som annars låg på samma nivå (ca 50% dyrare än KTM). Dock erbjöds jag över telefon av Rotera (Nomo ÅF)reducerat pris vilket skulle täcka momsen (då bara 20% dyrare än KTM), något som säkert också går att snacka sig till om man köper från Momentum (SKF ÅF).

KTM-Sommer, från Tyskland, var lite billigare än svenska KTM ÅF men det handlade om ca 50 kr på 2000 kr och då tillkom 270 kr i frakt vilket gör köp från tyskland dyrare.

Slutsats: Ska man köpa lager gör man det hos sin lokala KTM ÅF!
:tummenupp

Imorgon blir det motorklyveri och rengöring.

HUr många lager ska du ha? Och vilka? (deras 4-siffriga namn)
Momentum borde väl ha 1/3 av priset hos en mc-handlare?
Så var iaf fallet när jag skulle ha hjullager i somras.
(och alla andra gånger med)

Inte när man köper till KTM. De gånger jag kollat har dom varit billigast orginal. Dessutom har KTM många ritade lager i motorerna

Bytte hjullager fram för ett tag sen. 200 spänn med p-boxar. Nämn ett annat märke som har sånna priser :-) Momentum ville ha 600 spänn

Ok, här är de:

1 x K26X30X22ZW.KSE (special)
1 x 16003 C3
1 x TM 16004 C3
2 x NJ 306 C3
4 x K 22X26X13 TN
1 x 6304/22 (special)
1 x RNA 4902 KSE
1 x K22X26X13H
1 x NJ 205
1 x TMB004 (special)
1 x BK 2012 (special)

Nu hittar jag inte SKFs priskatalog som jag utgick från men min erfarenhet vad gäller Momentum är att de inte är särskilt billiga jämfört med KTM (detta gällde bara ETT lager varför jag gjort en mer omfattande undersökning).

Bodoe har du rephandboken?

Har en fast från -98 och uppåt men borde var snarlik konstruktion även på din!
Hur långt hade den hunnit gå hojen?

Bodoe har du rephandboken?

Har en fast från -98 och uppåt men borde var snarlik konstruktion även på din!
Hur långt hade den hunnit gå hojen?
Vad ska jag ha den till? :rolleyes:

Jag har ett antal såna böcker på diverse språk, tack ändå!. Vid montering ska jag dock lägga ett öga på angivet vridmoment för bultar och muttrar till motorn eftersom jag förra gången drog allt för hand och vissa saker satt på gränsen till för hårt när jag nu river motorn(min hand klagade efter några slag mot spärrskaftet).

Hojen har gått 2700+ mil.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...