motorras

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Idag så köpte jag en kx250 av min bror som har varit klanderfri tills ikväll.Var ute och körde en sväng och då började den misstända och sen stanna helt.Kicken sitter fast och motorn går inte runt ens om jag försöker springa igång den.Jobbigt att nått sånt här ska hända första dagen man har hojjen.
Är det några fler här som har varit med om nått sånt här??Att motorcyklar ni köpt rasat/gått sönder första dagen ni har dom?
Känns jävligt pissigt,det är bara att bita i det sura äpplet och börja renovera,ska lyfta av toppen imorrn och kolla...
Nån som vet vad det kan vara?Tror själv på ramlagren/vevstaks lagrerna eller kolven/cyllen.Det började gå tungt för motorn tvärt i några sekunder och sen gick den som vanligt igen så jag fortsatte och tänkte vafan?? :confused:
Tills den stannade...Som sagt några fler som varit med om sånt?
PS. sorry swedie det handlar inte om sporthojjar men iallafall om en tvåhjuling :tummenupp vet inte heller vars jag ska lägga tråden....

Motorras

Om motorn tvärstannar så är det det dummaste du kan göra är att tvinga den att gå runt ...... :död
Låt ett proffs renovera motorn så slipper du problem i framtiden.
MVh
Roffe www.vrm.se

låter nästan som när jag skar cylindern på min gammla rd 125a för 7 år sen ca.. först började den gå konstigt och sen tvärdog den. trodde det var soppatorsk först men sen när man plockade av skiten var det inte så kul... men man var ju liten och oförstående! :hihi

UrbanTiger skrev:
Det är ingen som upplyst dig om att du ska blanda olja i bensinen ?
Låter som om den skurit ihop helt. Kolv, cylinder, vevlager och ramlager.

Jodå jag har blandat olja i bensinen och den var nyservad(motorolja och rengjort filter) Tycker det skulle va konstigt ifall det skulle va några lager,alla lager i motorn+växellådsdrev är bytt iår.Har kvitton för runt 8000-9000:-
Kvittona ligger hos min bror jag ska be om att få dom.Grejjerna vet vi är gjort för att han köpte den av en kompis.Tog lös kröken och toppen idag och kollade,toppen ser lite misshandlad ut på ovansidan mot avgasporten och om jag tittar in i avgasporten så ser kolven ut som om den har nypt...
Hoppas cylindern klarar sig :död
Vad kan det kosta att nicasilera om en cylinder?har hört runt tvåtusen kronor,går det inte att lösa på nått billigare sätt?
Har ju som sagt inte tagit lös cylindern än men ska snart göra det.

Det går att sätta i stålfoder i en nicasilcylinder , men det lär kosta lika mycket som att lägga ny nicasil.

på enduromx.com finns det en och annan gubbe som håller på med cross, där kan det kanske finnas tips.

VRM Roffe skrev:
Om motorn tvärstannar så är det det dummaste du kan göra är att tvinga den att gå runt ...... :död
Låt ett proffs renovera motorn så slipper du problem i framtiden.
MVh
Roffe www.vrm.se

Killen som skickade detta kan ju hjälpa dig. Jag fick själv tipset om han igår..
Följ länken!

Har plockat sönder den ikväll :mad:
Svänghjulet och tändplattan var helt söndermalt.vevstakslagret hade farit och likaså kolven,det var inte ens säkert att godset i motorn hade klarat sig så jag måste hitta en ny motor,den som sitter på är bara att skrota :huvet
bara tändningen går säkert på bortåt 5000:-
Inte bra då man bara är 16 år och lever på studiebidrag :4skrika
Ingen här som vet av en motor med tändning till en kawasaki kx250-92/93?
Bara komplett tändplatta och svänghjul behövs,resten går nog att fixa....
I värsta fall hänger jag på en motor från nån annan cross.....

Last edited:
Veztra skrev:
Killen som skickade detta kan ju hjälpa dig. Jag fick själv tipset om han igår..
Följ länken!
Nu vet jag ju vad som har hänt och allt...Klarar av renoveringen själv,blir alltför mycket pengar inblandade om jag ska lejja bort det till nån :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph