Motorras Husaberg. Hjälp och tipps!

philsson skrev:
2097146 Nu hajar jag inte vad du menar med kolven, aldrig hört talas om nåt liknande problem, som det är nu så går kolvringarna fint, fick ut kolvbulten relativt rätt också så kolven bör inte vara deformerad så varför byta den nu? Den har gått 50 av 200h. Kamkedjan skall givetvis bytas.

Du skrev att kolven har krockat med toppen. Vad som händer när man slår på ett material/metall är att materialet flyttar sig, det komprimerar sig inte. Beroende på hur stabilt det är ovanför kolvringspåret, finns det risk för att spåret blir för trång.
Det räcker inte med att det går fritt, det ska vara rätt spel mellan kolvring och spår.
Kan vara så att det inte är någon fara, men kolla noga nu när du har chansen. Väldigt tråkigt om det blir följdfel.

Mats757 skrev:
2097215 Du skrev att kolven har krockat med toppen. Vad som händer när man slår på ett material/metall är att materialet flyttar sig, det komprimerar sig inte. Beroende på hur stabilt det är ovanför kolvringspåret, finns det risk för att spåret blir för trång.
Det räcker inte med att det går fritt, det ska vara rätt spel mellan kolvring och spår.
Kan vara så att det inte är någon fara, men kolla noga nu när du har chansen. Väldigt tråkigt om det blir följdfel.
Absolut, stor tack för tipset föresten, hur kollar jag upp om det är rätt spel? Pratade med en kunnig meck han påstod att om kolvbulten gick ut lätt så skulle det inte vara några deformationer i kolven, vilket den gjorde.

Fick mitt vevparti igår och började då montera ihop motorn. Det jag nu fastnat på är monteringen av "tjärnan" på växeltrumman. Enligt manualen vad jag förstått så skall jag vrida växeltrumman så långt det går medsols och montera dit tjärnan, då skall det se ut enligt bild med "sleeve wheel" liggandes emot den korta biten på tjärnan. När jag gör enligt instruktionerna så hamnar tjärnan några grader fel. Jag kanske har missförstått manualen.
tjarna.jpg

Löste sig. :tummenupp däremot drog jag gängpaj på en sketen mutter, så nu får jag inte ihop hojen i helgen i alla fall. :huvet

philsson skrev:
2158600 Löste sig. :tummenupp däremot drog jag gängpaj på en sketen mutter, så nu får jag inte ihop hojen i helgen i alla fall. :huvet

Du tips kan vara mc butiken, eksjö... tänkte på dina ventilfjädrar ifall du ev skulle låna nått verktyg dom är helt klart trevliga..!!

Finns det mera motard i sävsjö trakten btw? Eksjö med omnejd är det ganska lugnt och går allt som det vill blir det iallafall 1 här imorgon.... :tuttar

//mattias

wicknertz skrev:
2159475 Du tips kan vara mc butiken, eksjö... tänkte på dina ventilfjädrar ifall du ev skulle låna nått verktyg dom är helt klart trevliga..!!

Finns det mera motard i sävsjö trakten btw? Eksjö med omnejd är det ganska lugnt och går allt som det vill blir det iallafall 1 här imorgon.... :tuttar

//mattias
Gata menar du eller Eksjö motardbana? :confused: Helt klart på om det skulle bli någon körning runt motardbanan.
Fick ihop allt i motorn igår men jag råkade dra gängpaj på något lustigt vis på muttern som sitter över kamdrevet. :huvet Får vänta några dagar så jag får tag på en mutter, antar att det inte är lagervara heller. :tungan

philsson skrev:
2160233 Gata menar du eller Eksjö motardbana? :confused: Helt klart på om det skulle bli någon körning runt motardbanan.
Fick ihop allt i motorn igår men jag råkade dra gängpaj på något lustigt vis på muttern som sitter över kamdrevet. :huvet Får vänta några dagar så jag får tag på en mutter, antar att det inte är lagervara heller. :tungan

Låter ju frustrerande...*L* nja mesta dels gata... banan blir ett intressant inslag.. stog nått om träningar ofta så man får väl se... men ett par varv jag ställer!

Hoppas muttern dyker in snart då... det kliar i mina fingrar att bara få handla så jag kan tänka mig att det tok irriterar i dina... :huvet

//mattias

Hej Phillson hur löste du det hela med stjärna när du ställde in växlarna, jag har fått ihop hojen men har ingen neutral vilket är rätt jobbigt.

Ninja Racer skrev:
2164587 Hej Phillson hur löste du det hela med stjärna när du ställde in växlarna, jag har fått ihop hojen men har ingen neutral vilket är rätt jobbigt.
Eftersom manualen var riktigt kasst beskriven så satte jag mig och klurade ut det själv. Med transmissionskåpan borta och utan kopplingskorg så monterade jag växelspaken. Växlade ner så långt det gick, snurrade lite på växellådan och så kunde jag växla ner några växlar till. Växlade sedan upp så jag fick i 6 växlar sen ner igen till 1an. Mellan 1an och 2an satte jag tjärnans mindre kant emot det lilla hjulet och nu funkar alla växlar. PMa för bättre förklaring om jag råkade vara otydlig.

Rivit motorn igen!

Efter de första 10-15 minuterna efter renoveringen så kollade jag silen, fanns där söndermalen packningspasta och några småbitar samt lite metalspån som jag trodde var rester jag inte fått bort ifrån raset. Körde 10-15 minuter till och kikade oljesilen, MASSOR med spån. Blev till att riva motorn igen ikväll, tog bara 3-4 timmar denna gången inkl demontering ifrån ramen. Måste erkänna att husa är lättmekade men riktigt så kul är det inte att skruva isär hela motorn igen efter ett dygn. Det lustiga var att jag inte hittad något fel! Allt i motorn var intakt och alla nya lager rullade hur fint somhällst, hittade knappt några spån heller utan bara lite glitter i den lilla oljan som var kvar. Vart kommer då alla spån ifrån? Inte kan det vart så att jag missat att rengöra såhär väldans mycket spån!? Vart skulle det legat isf? I växellådan?
Kom med tips nu! Vill hitta orsaken till gömda spån sedan raset eller en anledning till nya spån bara jag hittar orsaken så är jag nöjd. Alla lager gick som sagt mycket fint, både ramlager, vevlager och alla lager i växellådan. Det var 10 klick kvar på kamkedjesträckaren, "ny" kedja och gammalt kamdrev i alu men spånen var magnetiska så jag kan inte skylla på drevet heller. :brinnerup

philsson skrev:
2169847 Kom med tips nu! Vill hitta orsaken till gömda spån sedan raset eller en anledning till nya spån bara jag hittar orsaken så är jag nöjd.

Har inte renoverat själv men andra som har gjort det säger att det blir mycket spån i början. Ett par väldigt täta oljebyten och sedan normala intervaller när mängden spån är mer normal. Har du helt enorma mängder spån kanske detta inte är svaret du söker....

Som jag skrev i pm så är det vanligt även i bilars fall med mycket spån vid nybyggnationer etc. Där brukar man även köra in den på "fulolja" för att få ner det mesta av spånen i tråget samt slita in ordentligt. Bild på filtret när det var fullt med spån?
Min var även den full med spån efter att ha renoverat motorn, ska se om jag hittar bilden.

erik skrev:
2169896 Har inte renoverat själv men andra som har gjort det säger att det blir mycket spån i början. Ett par väldigt täta oljebyten och sedan normala intervaller när mängden spån är mer normal. Har du helt enorma mängder spån kanske detta inte är svaret du söker....
Jo bilder kan underlätta, min tanke var följande.
bild på silen direkt efter raset Inte mycket kanske iom att den inte hunnit pumpa runt skiten? Stängde ju av motorn och körde inte mer med den.
Bild Efter 10 min efter motorrenoveringen Mestadels tuggad packningspasta.
Bild efter rensad sil och ytterligare 10-15 min efter renovering En hel del spån!
Hojen blev sur och jag fick kicka massor. Har funnits tidigare en del skador kring kicken. Bild

Motorn gick 100% ok efter renovering förutom att jag inte lyckades lufta kopplingen ordentligt. Jag har satt dit en bättre kamkedja på mitt mer slitet kamdrev i alu men spånen jag hittade var magnetiska. Annars bytte jag alla lager i lådan, ramlager samt kullagrerna till kamaxeln och vevlager då givetvis iom att det var orsaken till raset.

Hehe, ok... Så där mycket spån hade jag inte i min sil nej. Vet inte om det är allvarligt eller ej men man måste ju fråga sig varför det blir så mycket.
Kan du inte maila bilden till någon av teknikerna på Husaberg och fråga om de kan tänka sig vad som har gått fel eller om det är normalt?

Dee_cati skrev:
2171079 Hehe, ok... Så där mycket spån hade jag inte i min sil nej. Vet inte om det är allvarligt eller ej men man måste ju fråga sig varför det blir så mycket.
Kan du inte maila bilden till någon av teknikerna på Husaberg och fråga om de kan tänka sig vad som har gått fel eller om det är normalt?
Jo det vore något. Kan tänka mig att det är en blandning av aluspån och metalspån då det är delvis magnetiskt. Aluspånen förstår jag då jag monterat en fräsh kedja på ett lite mer slitet kamdrev men stålspånen måste vart rester, frågan är vart så mycket rester kan gömma sig. Ramlager, lager i växellådan, lagrerna runt kamaxeln är fina och intakta, ska precis ge mig ut och kika på rullagrerna till vipparmarna och en extra till på nållagrerna i växellådan för något annat kan det ju inte vara. Har du någon mail adress till en tekniker på husaberg? vore schysst då de kanske vet bättre.

Hittat felet nu! :banana Onödigt att jag spräckte hela motorn. Verkar inte ha lyckats bottna nedre kamdrevet för kedjan har dratt emot cylindern, likaså fanns det rivmärken uppe i topplocket i kedjeloppet så vinkeln måste vart på tok fel. :confused: Eller så är det inte samma kedja till FC 600, kanske att den är grövre?. :va

philsson skrev:
2171299 Hittat felet nu! :banana Onödigt att jag spräckte hela motorn. Verkar inte ha lyckats bottna nedre kamdrevet för kedjan har dratt emot cylindern, likaså fanns det rivmärken uppe i topplocket i kedjeloppet så vinkeln måste vart på tok fel. :confused: Eller så är det inte samma kedja till FC 600, kanske att den är grövre?. :va
Kedjan till FC600 är någon länk längre.Har du satt dit den utan att korta lär du ha ett väldigt stort slack.

Busaberg skrev:
2171314 Kedjan till FC600 är någon länk längre.Har du satt dit den utan att korta lär du ha ett väldigt stort slack.
Ser jag verkligen så dum ut. :gråta Nej den passade fint när jag kortat den 4 länkar, spännaren har bara gått ut några få jack och till synes är det ingen skillnad på kedjan mot den gamla. Jag måste ha lyckats flytta på övre kamdrevet för det var även repor på godset jämte det övre drevet och lutningen kan inte blitt så grov ifrån nedre drevet för att ha skapat de skadorna. hmm.

Tänk nu på att inte ta så helvetes mkt packningsklister. Får du rester i silen har du tagit på tok för mycket

Rolla med den minsta, korthåriga roller du hittar

philsson skrev:
2171299 Hittat felet nu! :banana Onödigt att jag spräckte hela motorn. Verkar inte ha lyckats bottna nedre kamdrevet för kedjan har dratt emot cylindern, likaså fanns det rivmärken uppe i topplocket i kedjeloppet så vinkeln måste vart på tok fel. :confused: Eller så är det inte samma kedja till FC 600, kanske att den är grövre?. :va

då känner jag mig lite skyldig om det inte är samma kedja, men det ska det ju vara. I bredd alltså. Nåja, hoppas du får ihop det utan mer bekymmer nu då!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT