Det går sakta men säkert frammåt. Dagens meck blev att ta loss cylindern och inspektera lite översyligt ventiler, vevlager, kolv, cylinderlopp, toppen och ja.. allt man tar isär kollas ju noggrant. Jag har inte tagit loss ventilerna men av att dömma så är de hela och fina och har inte slått emot kolven, däremot hade topplocket fått sig några kyssar. Var märken både på kolv och topp som tyder på att de har varit och hälsat på varandra. Bestyckningen verkar det inte vara något fel på i alla fall.
Jag har inte spräkt motorn men alla lager jag har gått igenom har rullat fint och utan problem, glappar heller inte. De lager jag pratar om nu är nållagrerna till kicken, lager till kopplingskorgen och de som ligger på kamaxeln. Vevlagret däremot de var riktigt slut, kan säga er att så slut lager har jag aldrig tidigare känt på. Lägger upp en liten film här på när jag kollar lagret så ni får se, lite komiskt bara hur det kan ha blitt så mycket glapp.
Kolven har gått 50 timmar men har en del märken, repig under kolvringarna. Vad jag förstått så är det så det blir på dessa motorer. Den gamla kolven såg likadan ut. Det jag undrar är om dessa märken påverkar motorns pålitlighet?
Här har ni
filmen på vevlagret. Ljudet släpar efter en del men ni hör tydligt att det riktigt glappar.
EDIT: Föresten, bör kamkedjedreven bytas ut? Här har ni kort på det övre kamdrevet.