Motorras Husaberg. Hjälp och tipps!

Busaberg skrev:
2073676 Köp en ny kamkedja när du ändå ska renovera motorn.Kostar bara några hundralappar.Och kaminställningen är inget att oroa sig för.Fram med verktygslådan nu :7peta
Byter man då även dreven i samma veva som när man byter drivpaket? Är det bara till att spräcka kedjan och riva toppen utan att nogrant dokumentera hur allt satt? Verkar vara många som har svårt att riktigt vara säkra på monteringen. Givetvis kommer det upp bilder här så ni kan få rätta mig om jag skulle ha monterat kedjan fel innan jag fått ihop motorn igen. Men än är vi inte där.

Om du i framtiden skall kolla hur sliten camkedjan så tar du bort först fjädern som trycker på själva sträckarn å sen lossar du bultarna å tar ut hela prylem som sträckarn sitter i. Efter d så trycker du ut för hand sträckarn å kollar hur många ”klick” d e kvar innan sträckarn går i botten. Ligger du under 3-4 klick kan d va läge å byta.

Behövs ingen större koll på hur cam osv sitter när du skall kläcka motorn utan d e noga sen när du skall plocka ihop den igen.
Veven skall va i d övre dödläget, oftast så pekar krysskilen uppåt samtidigt som kolven är i topp. Sen så nedre camkedjedrevet brukar d va 2 markeringar på 2 intilliggande kuggar. Tittar du sen på balansdrevet så finns det 1 prick på en kugg. D kugget skall ligga emellan dom 2 på camkedjedrevet. Sen så på drevet på camen finns 2 prickar som skall ligga i linje med toppen samtidigt som nockarna på camen pekar neråt. Vet ej om d finns på din cykel men frantill på blocket finns den en skruv som man ta bort så man ser veven. På veven finns ett spår där motorn har sitt nolläge. Oftast tar man bort brickan på den skruven å på såvis kan man skruva in endän på skruven i veven. På så sätt låser man motorn i rätt läge. Glöm bara inte å ta bort den när du skall köra runt motorn.

Fan ibland så fattar man inte själv vad man skriver så du får ha överseende me det…

Plupp skrev:
2073793 Om du i framtiden skall kolla hur sliten camkedjan så tar du bort först fjädern som trycker på själva sträckarn å sen lossar du bultarna å tar ut hela prylem som sträckarn sitter i. Efter d så trycker du ut för hand sträck................
Kan du ta detdär med kamkedjesträckaren en gång till. Vi kan börja med lite grundläggande kunskap. Hur spänner man streckaren lagom mycket till att börja med? Hör man att det klickar när man spänner den? Sen när man monterat ur den och lossat på fjädern så vill jag veta hur man kollar hur många klick det är kvar, antar att man måste spänna den först innan man tar loss den för att veta ärligt hur många klick det är kvar?

Kamkedjesträckaren är automatisk.När du ska kolla hur många klick det är kvar måste du plocka ur fjädern innan du skruvar bort sträckaren från cylindern.Sen när du skruvat bort den drar du "isär" sträckaren sakta och räknar hur många klick det blir innan det tar stopp.

Det går sakta men säkert frammåt. Dagens meck blev att ta loss cylindern och inspektera lite översyligt ventiler, vevlager, kolv, cylinderlopp, toppen och ja.. allt man tar isär kollas ju noggrant. Jag har inte tagit loss ventilerna men av att dömma så är de hela och fina och har inte slått emot kolven, däremot hade topplocket fått sig några kyssar. Var märken både på kolv och topp som tyder på att de har varit och hälsat på varandra. Bestyckningen verkar det inte vara något fel på i alla fall.
Jag har inte spräkt motorn men alla lager jag har gått igenom har rullat fint och utan problem, glappar heller inte. De lager jag pratar om nu är nållagrerna till kicken, lager till kopplingskorgen och de som ligger på kamaxeln. Vevlagret däremot de var riktigt slut, kan säga er att så slut lager har jag aldrig tidigare känt på. Lägger upp en liten film här på när jag kollar lagret så ni får se, lite komiskt bara hur det kan ha blitt så mycket glapp.

PICT2444.jpg
PICT2452.jpg

Kolven har gått 50 timmar men har en del märken, repig under kolvringarna. Vad jag förstått så är det så det blir på dessa motorer. Den gamla kolven såg likadan ut. Det jag undrar är om dessa märken påverkar motorns pålitlighet?

Här har ni filmen på vevlagret. Ljudet släpar efter en del men ni hör tydligt att det riktigt glappar. :brinnerup

EDIT: Föresten, bör kamkedjedreven bytas ut? Här har ni kort på det övre kamdrevet.
PICT2437.jpg

Last edited:
philipsson...jag ska skicka lite bilder på några skrotade motordelar bara jag får ork att fota..kan du titta på hur det såg ut för mig. :(

Vevstaken är alltid ett spel i om du "vickar" den som du gör på filmen.

Freddola skrev:
2081496 Ser ut att ha gått välldans snålt då stiftet är välldigt vitt.
I verkligheten så är färgen på stiftet snarare gyllenebrunt. Såg att det såg lite vitt ut på bilden, nåt med kameran antar jag.

megagossen skrev:
2081573 Vevstaken är alltid ett spel i om du "vickar" den som du gör på filmen.
Det SKA inte glappa upp/ner, enbart i sidled.

pontan666 skrev:
2081538 philipsson...jag ska skicka lite bilder på några skrotade motordelar bara jag får ork att fota..kan du titta på hur det såg ut för mig. :(
ja gör gärna det, om det nu har någon betydelse. Får förmodligen ändå byta ut vevstaksaxeln. Det är ju "bara" till att skicka med en ny när man lämnar in veven på byte av lager och balancering hos en verkstad.

Om du har små märken på kolvtoppen har troligen ventilerna tagit i, de böjer sig som smör smälter i en varm stekpanna vid minsta kontakt med kolven.
Ta loss ventilerna och kolla om skaften är raka, brukar synas rätt tydligt om de krockat.

-PLM- skrev:
2081791 Om du har små märken på kolvtoppen har troligen ventilerna tagit i, de böjer sig som smör smälter i en varm stekpanna vid minsta kontakt med kolven.
Ta loss ventilerna och kolla om skaften är raka, brukar synas rätt tydligt om de krockat.
Jag har försökt ragga verktyg till att pressa ihop ventilfjädrarna men utan resultat. Inte ens moppe verkstaden i stan hade ett sådant verktyg. Man tycker ju att de borde hålla på med någon form utav 4t iom att de får in mängder med motorsågar och gräsklippare mm. Aja.. det jag har gjort är i varje fall att jag har hällt i T röd i insug och utblås för att se om ventilerna hållt tätt och de har de gjort. Kom inte minsta lilla ut ur insugsventilerna men på utblåssidan så började det samlas ihop en droppe efter drygt en halvminut. Antar att de är friska dvs inte varit i kontakt med kolven. Fanns inga märken på varken kolven eller ventilerna som skulle tyda på att de varit i kontakt med varandra. Dock tycker jag att det var lustigt då kolven vart i kontakt med topplocket och att då inte ventilerna skulle slått i först? Aja.. bara till att vara glad för det. Men det blir nog till att lossa dem ändå och kika så fort jag får tag på ett vettigt verktyg.

Några bilder från min vevstake och vevtapp efter fullgasrepa på sexans växel över en fin sjöis.. :(

Bifogat

• vevlager 009.jpg
    vevlager 009.jpg
    53.6 KB · Visningar: 117
  • vevlager 014.jpg
    vevlager 014.jpg
    63.9 KB · Visningar: 96
pontan666 skrev:
2081869 Några bilder från min vevstake och vevtapp efter fullgasrepa på sexans växel över en fin sjöis.. :(
ajabaja. Frågan är, ska man beställa hem ny tapp och lämna in vid renovering eller ska man be dem höra av sig vad gäller hur den gamla tappen såg ut så att man kan skicka efter. Svårt att veta när man inte spräcker sakerna själv. Går antagligen inte att se utan att få loss vevstaken.

Nu har jag spräkt blocket, svänhjulet satt riktigt hårt och det lossnade med en riktig smäll. Som tur är så skadades de inte när de föll ner ifrån arbetsbänken. Blockhalvorna gick isär riktigt smidigt med några få lätta slag med mejsel vid motorfästena, ingen packningsyta där. Nästan alla lager var fina, rullade bra utan konstigheter eller glapp. De lager som var dåliga var de som satt runt växellådsdreven i blocket. Nållagrerna i växellådan rullade mycket fint och även där utan några somhällst glapp. Kändes mycket avslappnande att se att dreven var i fint skick utan några somhällst jack. Allt såg mycket fint ut men givetvis låg det en del spån överallt. Blåst rent det mästa med tryckluft nu men det får göras mer nogrant, förmodligen lägger jag delarna i nåt bad av något slag så att alla partiklar får lätta. Blir till att beställa lagersats nu och nya packboxar. Vevstaken såg rak och fin ut, hoppas inte lagerbanan är skadad.

Här kommer lite bilder.
PICT2499.jpg

PICT2502.jpg

PICT2507.jpg

PICT2510.jpg

Lagersats beställd. 1600kr ifrån Enginehardware + vevlager och kolvbultsbussningen. Ska försöka ragga någonstanns i närheten där de kan balancera veven. Känner ni till något runt Jkpg så hojta till!.

philsson skrev:
2096815 Lagersats beställd. 1600kr ifrån Enginehardware + vevlager och kolvbultsbussningen. Ska försöka ragga någonstanns i närheten där de kan balancera veven. Känner ni till något runt Jkpg så hojta till!.

Ska du inte byta kolven?
Det finns risk för att kolvringspåret bankar ihop lite och kolvringen fastnar senare.
Och, byt kamkedjan. Det är ju så enkelt att bara trä i den nu när svänghjulet är borta. Utan att dela på kedjan eller så. Kedjelås känns riktigt läskigt tycker jag. Speciellt på en sådan maskin som du har, dom äter ju kedjor.

Mats757 skrev:
2097013 Ska du inte byta kolven?
Det finns risk för att kolvringspåret bankar ihop lite och kolvringen fastnar senare.
Och, byt kamkedjan. Det är ju så enkelt att bara trä i den nu när svänghjulet är borta. Utan att dela på kedjan eller så. Kedjelås känns riktigt läskigt tycker jag. Speciellt på en sådan maskin som du har, dom äter ju kedjor.
Nu hajar jag inte vad du menar med kolven, aldrig hört talas om nåt liknande problem, som det är nu så går kolvringarna fint, fick ut kolvbulten relativt lätt också så kolven bör inte vara deformerad så varför byta den nu? Den har gått 50 av 200h. Kamkedjan skall givetvis bytas.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...