Motorras Husaberg. Hjälp och tipps!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Aprilskämt? I wish! men husabergen bestämde sig för att strejka ute på vägarna igår vid middagstid.
Jag fick hem ett motardkitt igår på morgonen och drog ut och körde en repa, upplevde hojen något effektsvag men jag antog att det var inbillning iom att jag precis bytt fälgar och drevning. Körde några mil och tyckte jag hörde nåt lustigt ifrån motorn så jag stannade vid vägkanten och bad polarn lyssna men vi hörde inget konstigt just då. Jag antog att det var ren inbillning och vi fortsatte köra. Efter ytterligare några mil så började hojen göra något som jag hade beskrivit som misstända vid kraftigt gaspådrag eller på höga varv. Jag antog att det var något med förgasaren då jag vart och skruvat med bestyckning något av de senaste jag gjort med hojen. Sen på en raka så hörde jag nåt lustigt ljud och drog snabbt in kopplingen och motorn slocknade, det var då inget högt eller tydligt ljud på något vis. Jag rullar och växlar ner från till neutral innan jag stannat utan att släppa kopplingen, lådan verkade fin. Jag drog runt kicken sakta och hade bra kompression men det lät precis som att ventilerna slog emot kolven. Polarn vände och mötte upp mig och jag visade honom ljudet ifrån motorn varpå hojen startar, jag var dock illa kvick på dödaren då den lät precis som att ventilerna slog i kolven.

Jag ska ge mig på att riva motorn och kika på vad som kan ha hänt. Jag misstänker vevlagret men det kan ju vara mycket annat som är skadat. Tänkte redan nu passa på att fråga efter eventuella specialverktyg som kommer att behövas för att komma åt vevlagret såsom svänghjulsavdragare mm. Motorn har för övrigt mycket nya delar såsom kolv, kamaxel, vippor och en hel del lager. Men det kan ju hända att jag får byta en del lager om det är så att det blivit spån i motorn vilket är ganska troligt.
Finns det någon sticky på en total demontering som denna som man kan ha som hjälp att följa under arbetets gång?
 
Kontakta YPVS eller MCbudet. De har bra koll på Husaberg, hur & vad man behöver göra.
 
philsson skrev:
2053262 Aprilskämt? I wish! men husabergen bestämde sig för att strejka ute på vägarna igår vid middagstid.
Jag fick hem ett motardkitt igår på morgonen och drog ut och körde en repa, upplevde hojen något effektsvag men jag antog att det var inbillning iom att jag precis bytt fälgar och drevning. Körde några mil och tyckte jag hörde nåt lustigt ifrån motorn så jag stannade vid vägkanten och bad polarn lyssna men vi hörde inget konstigt just då. Jag antog att det var ren inbillning och vi fortsatte köra. Efter ytterligare några mil så började hojen göra något som jag hade beskrivit som misstända vid kraftigt gaspådrag eller på höga varv. Jag antog att det var något med förgasaren då jag vart och skruvat med bestyckning något av de senaste jag gjort med hojen. Sen på en raka så hörde jag nåt lustigt ljud och drog snabbt in kopplingen och motorn slocknade, det var då inget högt eller tydligt ljud på något vis. Jag rullar och växlar ner från till neutral innan jag stannat utan att släppa kopplingen, lådan verkade fin. Jag drog runt kicken sakta och hade bra kompression men det lät precis som att ventilerna slog emot kolven. Polarn vände och mötte upp mig och jag visade honom ljudet ifrån motorn varpå hojen startar, jag var dock illa kvick på dödaren då den lät precis som att ventilerna slog i kolven.

Jag ska ge mig på att riva motorn och kika på vad som kan ha hänt. Jag misstänker vevlagret men det kan ju vara mycket annat som är skadat. Tänkte redan nu passa på att fråga efter eventuella specialverktyg som kommer att behövas för att komma åt vevlagret såsom svänghjulsavdragare mm. Motorn har för övrigt mycket nya delar såsom kolv, kamaxel, vippor och en hel del lager. Men det kan ju hända att jag får byta en del lager om det är så att det blivit spån i motorn vilket är ganska troligt.
Finns det någon sticky på en total demontering som denna som man kan ha som hjälp att följa under arbetets gång?

Finns lite bilder på min hemsida hur det ser ut inne i motorn, men bäst är att kolla sprängskisser, finns i pdf format på Husabergs hemsida.
Vissa verktyg behöver du skaffa, tex avdragare.
Learn by doing.
Funkar det inte så får du ringa.
//Thomas.
nr finns på hemsidan.
 
philsson skrev:
2053262 Aprilskämt? I wish! men husabergen bestämde sig för att strejka ute på vägarna igår vid middagstid.
Jag fick hem ett motardkitt igår på morgonen och drog ut och körde en repa, upplevde hojen något effektsvag men jag antog att det var inbillning iom att jag precis bytt fälgar och drevning. Körde några mil och tyckte jag hörde nåt lustigt ifrån motorn så jag stannade vid vägkanten och bad polarn lyssna men vi hörde inget konstigt just då. Jag antog att det var ren inbillning och vi fortsatte köra. Efter ytterligare några mil så började hojen göra något som jag hade beskrivit som misstända vid kraftigt gaspådrag eller på höga varv. Jag antog att det var något med förgasaren då jag vart och skruvat med bestyckning något av de senaste jag gjort med hojen. Sen på en raka så hörde jag nåt lustigt ljud och drog snabbt....

Du kan ju lyfta toppen och cylindern på din gamling hyfsat lätt för att kunna se vad som hänt där. Du slipper ju klyva motorn för det... Men ladda som sagt hem Husas verkstadsmanual och/eller kolla här:

www.husabergforce.com

/Dave
 
Last edited:
ahh...såklart de skulle hända dig..
är de nåt du inte råkat ut för :va
 
ozeo skrev:
2054646 ahh...såklart de skulle hända dig..
är de nåt du inte råkat ut för :va
Du ser ju min avantar. :D Kvitton på motorrenovering men såklart... inget kvitto på byte av vevstakslager!
Oturen verkar följa mig överallt. Kan ha varit jag i dethär fallet som borde anat oråd i förväg? Käns som allt gick så snabbt. :( Dagen innan fanns ingen tendens till missljud. :3freak

Tack så mycket för omtanken allihop. Föresten tomas, har du någon länk till din hemsida? Jag kommer inte ihåg adressen tyvär.

Föresten kom jag att tänka på en liten detalj. När jag ska ta isär kamkedjan, vilken typ av verktyg bör jag använda? Kanske en kedjebrytare för moppekedjor går bra? Och sen såklart, hur får jag ihop den om jag inte vill använda mig utav kedjelås. Finns det något smidigt sätt att kolla hur sliten kamkedjan är? Den ska ha gått 50 timmar nu men jag hade ändå velat kolla. Läst någonstanns att man skall se hur många klick man har kvar på kedjespännaren men hur kollar jag detta?
 
Last edited:
philsson skrev:
2054869

Tack så mycket för omtanken allihop. Föresten tomas, har du någon länk till din hemsida? Jag kommer inte ihåg adressen tyvär.


Ja, jäklar vad tråkigt med motorn. Hoppas det löser sig så smärtfritt som möjligt. Länken till hans hemsida borde väl vara den som står ovanför hans avatar?

www.enginehardware.se

Edit: Hittade inga bilder på hur det skulle se ut inuti motorn där så det kanske inte är den ändå?
 
Last edited:
philsson skrev:
2054869 Du ser ju min avantar. :D Kvitton på motorrenovering men såklart... inget kvitto på byte av vevstakslager!
Oturen verkar följa mig överallt. Kan ha varit jag i dethär fallet som borde anat oråd i förväg? Käns som allt gick så snabbt. :( Dagen innan fanns ingen tendens till missljud. :3freak

Tack så mycket för omtanken allihop. Föresten tomas, har du någon länk till din hemsida? Jag kommer inte ihåg adressen tyvär.

Föresten kom jag att tänka på en liten detalj. När jag ska ta isär kamkedjan, vilken typ av verktyg bör jag använda? Kanske en kedjebrytare för moppekedjor går bra? Och sen såklart, hur får jag ihop den om jag inte vill använda mig utav kedjelås. Finns det något smidigt sätt att kolla hur sliten kamkedjan är? Den ska ha gått 50 timmar nu men jag hade ändå velat kolla. Läst någonstanns att man skall se hur många klick man har kvar på kedjespännaren men hur kollar jag detta?


Måste du verkligen dela kamkedjan??
 
Who'sYourDaddy skrev:
2054980 Ja, jäklar vad tråkigt med motorn. Hoppas det löser sig så smärtfritt som möjligt. Länken till hans hemsida borde väl vara den som står ovanför hans avatar?

www.enginehardware.se

Edit: Hittade inga bilder på hur det skulle se ut inuti motorn där så det kanske inte är den ändå?
Tack, jag kollade aldrig där. :tummenupp Grym läsning ifrån fmck, mycket detaljerade beskrivningar och många bra tipps!. :)

Ljunghusen skrev:
2055001 Måste du verkligen dela kamkedjan??
Det vore smidigast så, sitter den med kedjelås så behöver jag inte fundera över saken men är den nitad kanske jag försöker mig på renoveringen utan att dela kedjan. Vad jag förstått så är kedjan bytt relavigt nyligen, ska ha gått 50h men man vet aldrig. Åter igen, hur kollar jag skicket på den?
 
philsson skrev:
2055042 Vad jag förstått så är kedjan bytt relavigt nyligen, ska ha gått 50h men man vet aldrig. Åter igen, hur kollar jag skicket på den?

Det ska väl gå att kolla antalet klick på sträckaren som jag fattat det. Kolla i manualen, det borde stå där.
 
erik skrev:
2055070 Det ska väl gå att kolla antalet klick på sträckaren som jag fattat det. Kolla i manualen, det borde stå där.
Jo det har jag läst om men det står inte i manualen hur många klick det är totalt. Ska läsa mer om hur man kollar klicken så jag kan kolla det på ett korrekt sätt. Återkommer i ämnet men om någon sitter och vet allt om det så håll inte tillbaks utan berätta istället. :tummenupp
 
philsson skrev:
2055099 Jo det har jag läst om men det står inte i manualen hur många klick det är totalt. Ska läsa mer om hur man kollar klicken så jag kan kolla det på ett korrekt sätt. Återkommer i ämnet men om någon sitter och vet allt om det så håll inte tillbaks utan berätta istället. :tummenupp

Jag har för mig att det varit uppe förut, prova att söka får du se om det finns något.
 
Har sett att visa äldre Husaberg har ett vanlig kedjelås på kamkedjan, då är det bara att sprätta loss som vanligt,annars kan du andvända en sån man spräcker cykelkedjor med,fungerar utmärkt.

Sen när du ska sätta ihop den så beställer du ett nitlås, dock så behöver du ett nitverktyg för detta,har bara andvänt originalverktyget så jag vet ingen annan metod.
 
Last edited:
Enginehardware skrev:
2054448 Finns lite bilder på min hemsida hur det ser ut inne i motorn, men bäst är att kolla sprängskisser, finns i pdf format på Husabergs hemsida.
Vissa verktyg behöver du skaffa, tex avdragare.
Learn by doing.
Funkar det inte så får du ringa.
//Thomas.
nr finns på hemsidan.
Tack så mycket. :tummenupp Hittar dock inte sprängskisser varken på din hemsida eller på husabergs egna. till 00an hittar jag bara "User parts" och "Owners manual". User parts är ju förvisso sprängskisser men där finns inga beskrivningar på demontering/montering. Ska kika igenom en perm jag har hemma med lite husaberg papper kan hända att jag har något där. Sprängskisserna i User parts får duga att kika på sålänge, börjar nog inte riva fören på måndag. Plockar nog däremot ut motorn nu i veckan.
 
philsson skrev:
2055042 Tack, jag kollade aldrig där. :tummenupp Grym läsning ifrån fmck, mycket detaljerade beskrivningar och många bra tipps!. :)


Det vore smidigast så, sitter den med kedjelås så behöver jag inte fundera över saken men är den nitad kanske jag försöker mig på renoveringen utan att dela kedjan. Vad jag förstått så är kedjan bytt relavigt nyligen, ska ha gått 50h men man vet aldrig. Åter igen, hur kollar jag skicket på den?

Kolla så att kedjans länkar inte kärvar. Gör de det är kedjan slut.
Vet inte serviceintervallen på Husa, men jag hade bytt i preventivt syfte om den gått så långt.
 
Inga större summor på en kedja heller tippar jag på. Annars kan du få min gamla kedja, den hade gått ca 25h och ser väldigt fräsch ut :hihi
 
Lg skrev:
2055403 Har sett att visa äldre Husaberg har ett vanlig kedjelås på kamkedjan, då är det bara att sprätta loss som vanligt,annars kan du andvända en sån man spräcker cykelkedjor med,fungerar utmärkt.

Sen när du ska sätta ihop den så beställer du ett nitlås, dock så behöver du ett nitverktyg för detta,har bara andvänt originalverktyget så jag vet ingen annan metod.

Har man inget verktyg till just nitlås, kan man med ett don knacka ihop låset.
Håll med nått plant på andra sidan kedjan när du nitar ihop den så du inte förstör kamlager, säten eller dylikt.
 
Har inte kommit långt men idag har jag lyft av motorn ifrån ramen samt tömt den på olja. Lägger upp lite bilder här på oljan som ni kan dömma ut. Själv tyckte jag inte att det var så mycket spån i den, jag har silat oljan med trasan så de spån som ligger på trasan är allt som fanns i motorn förutom det som låg i filtren då förståss. De spån jag hittat ser ut som glasbitar i mina ögon. Tyckte även att jag skymtade lite kopparaktiga tendenser i oljan, antar att det kommer ifrån vevlagret men eftersom det knappt var märkbart så kanske vevlagret fortfarande sitter ihop om jag har tur. Inte kul om nålarna i lagret vart och flugit i motorn. Motorn gick föresten runt idag konstigt nog utan några somhällst missljud, fick den att dra runt ett varv först när jag glömt lägga i växel då jag skulle skruva loss svänhjulsbulten. Provade nåt varv till men inget verkade låta. Kanske är inte reparationerna så omfattande ändå. :brinnerup

EDIT: Det är första ggn för mig som jag ska spräcka en 4t motor. Ska läsa på lite mer om kamkedjan och om hur den skall vara inställd. Tanken slog mig att den kanske kuggat över och att det kunnat vara anledningen till mitt haveri, vem vet. Det jag undrar mest över är hur detta fungerar med kamkedjesträckaren, hur vet jag att kedjan är slut? Hittade inte så mycket info om det i min manual, får leta vidare men om någon här vet lite mer exakt hur man kan kolla kedjans skick så vill jag gärna veta. Vågar man sig på att spräcka kamkedjan utan att göra några markeringar? Givetvis tar jag en del kort på monteringen innan jag lossar den. Vill bara slippa oroa mig för att jag får ihop den rätt igen.
Vill veta om jag kan ta reda på hur sliten kamkedjan är efter att jag demonterat den.
PICT2377.jpg

PICT2391.jpg

PICT2394.jpg
 
Last edited:
Köp en ny kamkedja när du ändå ska renovera motorn.Kostar bara några hundralappar.Och kaminställningen är inget att oroa sig för.Fram med verktygslådan nu :7peta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top