Aprilskämt? I wish! men husabergen bestämde sig för att strejka ute på vägarna igår vid middagstid.
Jag fick hem ett motardkitt igår på morgonen och drog ut och körde en repa, upplevde hojen något effektsvag men jag antog att det var inbillning iom att jag precis bytt fälgar och drevning. Körde några mil och tyckte jag hörde nåt lustigt ifrån motorn så jag stannade vid vägkanten och bad polarn lyssna men vi hörde inget konstigt just då. Jag antog att det var ren inbillning och vi fortsatte köra. Efter ytterligare några mil så började hojen göra något som jag hade beskrivit som misstända vid kraftigt gaspådrag eller på höga varv. Jag antog att det var något med förgasaren då jag vart och skruvat med bestyckning något av de senaste jag gjort med hojen. Sen på en raka så hörde jag nåt lustigt ljud och drog snabbt in kopplingen och motorn slocknade, det var då inget högt eller tydligt ljud på något vis. Jag rullar och växlar ner från till neutral innan jag stannat utan att släppa kopplingen, lådan verkade fin. Jag drog runt kicken sakta och hade bra kompression men det lät precis som att ventilerna slog emot kolven. Polarn vände och mötte upp mig och jag visade honom ljudet ifrån motorn varpå hojen startar, jag var dock illa kvick på dödaren då den lät precis som att ventilerna slog i kolven.
Jag ska ge mig på att riva motorn och kika på vad som kan ha hänt. Jag misstänker vevlagret men det kan ju vara mycket annat som är skadat. Tänkte redan nu passa på att fråga efter eventuella specialverktyg som kommer att behövas för att komma åt vevlagret såsom svänghjulsavdragare mm. Motorn har för övrigt mycket nya delar såsom kolv, kamaxel, vippor och en hel del lager. Men det kan ju hända att jag får byta en del lager om det är så att det blivit spån i motorn vilket är ganska troligt.
Finns det någon sticky på en total demontering som denna som man kan ha som hjälp att följa under arbetets gång?
Jag fick hem ett motardkitt igår på morgonen och drog ut och körde en repa, upplevde hojen något effektsvag men jag antog att det var inbillning iom att jag precis bytt fälgar och drevning. Körde några mil och tyckte jag hörde nåt lustigt ifrån motorn så jag stannade vid vägkanten och bad polarn lyssna men vi hörde inget konstigt just då. Jag antog att det var ren inbillning och vi fortsatte köra. Efter ytterligare några mil så började hojen göra något som jag hade beskrivit som misstända vid kraftigt gaspådrag eller på höga varv. Jag antog att det var något med förgasaren då jag vart och skruvat med bestyckning något av de senaste jag gjort med hojen. Sen på en raka så hörde jag nåt lustigt ljud och drog snabbt in kopplingen och motorn slocknade, det var då inget högt eller tydligt ljud på något vis. Jag rullar och växlar ner från till neutral innan jag stannat utan att släppa kopplingen, lådan verkade fin. Jag drog runt kicken sakta och hade bra kompression men det lät precis som att ventilerna slog emot kolven. Polarn vände och mötte upp mig och jag visade honom ljudet ifrån motorn varpå hojen startar, jag var dock illa kvick på dödaren då den lät precis som att ventilerna slog i kolven.
Jag ska ge mig på att riva motorn och kika på vad som kan ha hänt. Jag misstänker vevlagret men det kan ju vara mycket annat som är skadat. Tänkte redan nu passa på att fråga efter eventuella specialverktyg som kommer att behövas för att komma åt vevlagret såsom svänghjulsavdragare mm. Motorn har för övrigt mycket nya delar såsom kolv, kamaxel, vippor och en hel del lager. Men det kan ju hända att jag får byta en del lager om det är så att det blivit spån i motorn vilket är ganska troligt.
Finns det någon sticky på en total demontering som denna som man kan ha som hjälp att följa under arbetets gång?