Motorras bigbore-Aprilia

jag kör varmkör min 1103cc motor aldrig mer än att den har kommit upp i arbets temp. Att låta den stå och gå så verkar inte vara en bra ide.
 
Det är tveklöst en detonationsskada på kolven. Har gått för magert, för högt komp eller för elak tändning. Har en exakt kopia från en motor med skenande turboaggregat...
 
Last edited:
Kompet vet jag inte, köpte kolvarna och cyllarna som ett kit som skulle funka på "gatsoppa". Vet inget mer än så. Troligen runt 13.5 eller så.

Instämmer.

Och då blir första följdfrågan vad var det för komp? Samt är det exakt uppmätt eller bara angivet från någon kolvleverantör?
 
Corrected/dynamiskt komp är det intressanta om det ska relateras till spikning. Alltså CR plus när insug stänger ...och vad är det för vevstaksförhållande.
Plus då förstås AFR och tändmapp.. plus som sagt kylning/stabilt foder.
 
Last edited:
Ser ut som att Spik-Bert varit och knackat på även i toppen framförallt runt avgasventiler. Varit otäck miljö därinne...
 
Kompet vet jag inte, köpte kolvarna och cyllarna som ett kit som skulle funka på "gatsoppa". Vet inget mer än så. Troligen runt 13.5 eller så.

Fast om det stämmer att dina cylindrar är 0,3-0,5 mm lägre än original så har du kanske betydligt mer komp än 13,5:1.

Kan man gissa att cylindrarna blivit lite planade i samband med omfodringen?
 
Möjligt. har dock köpte cylindrar + kolvar som ett kit från tillverkaren, så egentligen har jag inte brytt mig om hur han har åstadkommit resultatet. Dock är jag missnöjd med hur det blev jämfört med reklamen..

Fast om det stämmer att dina cylindrar är 0,3-0,5 mm lägre än original så har du kanske betydligt mer komp än 13,5:1.

Kan man gissa att cylindrarna blivit lite planade i samband med omfodringen?
 
Fick du iväg hojen till någon bänk innan du började dundra på eller litade du blint på Mottyn + lc1 - afr värdena? och lätt den försöka fixa rätt blandning?.

Gissar att du har haft 41 max tändning på lägre varv och 36 max tändning på högre varv och full TPS? , stämmer det?

Möjligt. har dock köpte cylindrar + kolvar som ett kit från tillverkaren, så egentligen har jag inte brytt mig om hur han har åstadkommit resultatet. Dock är jag missnöjd med hur det blev jämfört med reklamen..
 
Köde multipla mjuka repor med AFR-loggning, dock ingen bänk.

Tändmappen var snällare än så, här är WOT-kolumnen:
04
04
05
06
22
22
22
32
31
31
29
29
34
34
34
34
34
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
29


Fick du iväg hojen till någon bänk innan du började dundra på eller litade du blint på Mottyn + lc1 - afr värdena? och lätt den försöka fixa rätt blandning?.

Gissar att du har haft 41 max tändning på lägre varv och 36 max tändning på högre varv och full TPS? , stämmer det?
 
Last edited:
Tändningen borde det inte vara någon fara med....om det inte va för hög komp.
Du hade haft strul med startmotorerna va det bara med 1102cc kitet?, hade start motorn jävligt svårt att dra runt motorn med ett väldigt bra batteri så tyder det på väldigt hög komp.

Min 1127cc går också tungt runt men har aldrig haft problem med att startmotorn ger upp.

Mottyn litar jag häller inte 100% på så det är lite svårt att säga att bränsle mapen va ok...Michan på af1 hade ju problem med en PC5 som ej ändrade bränsle på enna cylindern och då trodde han att den spika pågrund av för hög tändning...men själva verket va det ju för snål bladning.

Anledningen till ras enligt va jag tror.

1.För snål blandning.
2.För högt komp(Han som sålde kitet sa att han mätte det innan han skickade det så då hamnar det här på 2an)
3.Nu tror jag inte att det här dödade motorn helt MEN jag skulle ALDRIG låta en motor stå på tomgång i 45min med ökat varv till 2500RPM.

Gick ju åt en Ducati motor på Brno pågrund av att stå på startfältet för länge och bli varm + bli varm på tomgång innan.


Köde multipla mjuka repor med AFR-loggning, dock ingen bänk.

Tändmappen var snällare än så, här är WOT-kolumnen:
04
04
05
06
22
22
22
32
31
31
29
29
34
34
34
34
34
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
29
 
Varför skulle ~45min på 2500rpm vara skadligt för en motor??
Det innebär ju att man inte kan åka längre än ett par mil hemifrån innan man får ringa bärgare.........eller kan det vara andra faktorer än TID/RPM som gör att motorn rasar............:näsblod

Om kylning av motorn är tillräcklig dvs simulering av fartvind i låt säga 100km/h OCH att den är frisk, med korrekt mappning av soppa och tändning, och inte halvvägs ner i skrotbingen så finns det inte en chans i h.....e att den rasar under dessa förutsättningar. Rasar en motor efter 45min MED rätt kylning osv så hade den redan ena cyllen i graven........

/J
 
Varför skulle ~45min på 2500rpm vara skadligt för en motor??
Det innebär ju att man inte kan åka längre än ett par mil hemifrån innan man får ringa bärgare.........eller kan det vara andra faktorer än TID/RPM som gör att motorn rasar............:näsblod

Om kylning av motorn är tillräcklig dvs simulering av fartvind i låt säga 100km/h OCH att den är frisk, med korrekt mappning av soppa och tändning, och inte halvvägs ner i skrotbingen så finns det inte en chans i h.....e att den rasar under dessa förutsättningar. Rasar en motor efter 45min MED rätt kylning osv så hade den redan ena cyllen i graven........

/J

Visst gillar man att låta motorn ligga i övre temp nivån där fläktarna slår ner tempen så den inte kokar så visst...med tanke på all värme som blir för allt övrigt runt motorn så är det en väldigt bra rekommendation att göra det, jag skulle aldrig göra det!. Sen en annan anledning till att inte köra en 1100cc+ v-twin länge på tomgång är därför pulserna är så hårda så att lambda värden är halv svåra att tyda. Min 1127cc är väldigt svår att mappa in på tomgången och varven där omkring...afr väden förändras och försvinner titt som tätt....men sen kan det ha att köra med för stora spridare + en annan sak som 04-> ecun inte har samma stora bekymmer med.

Alla gör vi små misstag det borde väll du också veta Jocke så kasta inte för mycket sten ;).
 
Visst gillar man att låta motorn ligga i övre temp nivån där fläktarna slår ner tempen så den inte kokar så visst...med tanke på all värme som blir för allt övrigt runt motorn så är det en väldigt bra rekommendation att göra det, jag skulle aldrig göra det!. Sen en annan anledning till att inte köra en 1100cc+ v-twin länge på tomgång är därför pulserna är så hårda så att lambda värden är halv svåra att tyda. Min 1127cc är väldigt svår att mappa in på tomgången och varven där omkring...afr väden förändras och försvinner titt som tätt....men sen kan det ha att köra med för stora spridare + en annan sak som 04-> ecun inte har samma stora bekymmer med.

Alla gör vi små misstag det borde väll du också veta Jocke så kasta inte för mycket sten ;).

Detta handlar inte om att peka finger åt något håll vad det gäller Zilogs ras MEN att påstå att en motor inte ska tåla 45min på 2500rpm MED korrekt mappning OCH tillräcklig kylning är direkt missledande.

Ang Ducatin i BRNO som rasade på gridden, känner du till skicket på den? Hade den någon kylfläkt kvar? Var den mappad korrekt? Var den frisk eller fanns det något i motorn som redan var på upphällningen? Om den dog för att den blev för varm så uppfylldes inte mitt kriterium för "tillräcklig kylning".

Alla gör vi misstag som du säger, men det är sättet vi rättar till dom på som definerar oss som personer och mekaniker. Du får gärna utveckla "stenen" om du vill, det är inte lätt att göra rätt om det inte finns någon "karta", speciellt när man utforskar något som ingen annan gjort innan.

/J
 
Last edited:
Lägger in en liten konstpaus i stenkastandet här nu ;)

Har tagit squishmätningar på den friska främre cylindern på motorn, och efter vad jag nu sett så förstår jag att skiten rasade.

https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccBreakdown#5877068769498608594
https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccBreakdown#5877068894313491394

Momentdrog fast främre stakens vevlager, samt drog fast främre cylindern med gamla cylinderfotspackningen (metall) med kolv utan ringar i. I ÖD vid vickande på kolven så sticker bakkanten på kolven upp 0.05mm över foderkanten. I medelvärde så har kolven 0.10mm kvar till foderkanten mätt i kolvbultens förlängning, och 0.25mm mätt mitt på kolven där stiftet sitter. Utöver detta har topplockspackningen 0.45mm ihopklämd höjd (dubbla lager metall, 0.20mm + 0.25mm). Topplocket är helt plant, squihytorna mellan insugsventilerna, och de mellan avgasventilerna är i samma höjd som tätytorna för fodret.

Lägg till detta att mina vevlager har 0.060mm spel och ramlager 0.0450mm spel, så har man redan vid 0 rpm en ett teoretiskt minsta avstånd mellan kolvkant och topplock på (0.45 - 0.05 - 0.07 - 0.045) = 0.285mm rakt mellan insugsventiler eller avgasventilerna. Vågar man anse att det är tillverkningsfel att marknadsföra detta som "drop in" för gatsoppa?

Tog även lite mätningar på vickandet hos kolven, och topp-topp mellan vickriktningarna 90 grader mot kolvbulten skiljer det 0.50mm i höjdled.
 
Där har du garanterat ditt största problem, alldeles för lite squish. 0.8mm är min smärtgräns men jag kommer nog sikta på 0.9-1.0mm på min nya race motor.

"Tillverknings-fel" njaa, men definitivt avsaknad av info att du måste shimsa upp cyllarna till standard höjd för att få det komp som utlovas. Jag har en hel hög olika alu-packningar för justering av squish, monterar dem istället för std cylfot packning så att korrekt squish uppnås.

Kan ju säga att bara genom att gå från 97mm till 103mm men plana toppar ger en ökning av CR från std 11.8 till 13.2.............MED standard squish.

/J
 
Jag har helt följt Amauris instruktioner för bygget, jag ville mäta squish men han motsatte sig nödvändigheten av det. Instruktionerna var som följer.

* jag har monterat kolvringsgapen korrekt, du behöver inte ta ur kolvarna ur cylindrarna
* Montera med standard cylinderfotspackning, dessa är medskickade
* Montera med de 102mm topp-packningar jag har skickat med

Rädd för att göra fel så följde jag hans instruktioner exakt. Därför jag känner mig lite missnöjd över hurpass åt helvete dimensionerna verkar ha varit.

Där har du garanterat ditt största problem, alldeles för lite squish. 0.8mm är min smärtgräns men jag kommer nog sikta på 0.9-1.0mm på min nya race motor.

"Tillverknings-fel" njaa, men definitivt avsaknad av info att du måste shimsa upp cyllarna till standard höjd för att få det komp som utlovas. Jag har en hel hög olika alu-packningar för justering av squish, monterar dem istället för std cylfot packning så att korrekt squish uppnås.

Kan ju säga att bara genom att gå från 97mm till 103mm men plana toppar ger en ökning av CR från std 11.8 till 13.2.............MED standard squish.

/J
 
Eh, på nåt sätt förstår jag om du inte är helt nöjd med verkligheten kontra bilden som du nämnde tidigare...:näsblod 0.28.. geees..

Din knacksensor du prova härom förra året kanske inte alls hade fel :va
Edit: läste länken som tvåtaktsmannen länka till... Eh, ja.. öppen dörr..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top