Motorras bigbore-Aprilia

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eh, på nåt sätt förstår jag om du inte är helt nöjd med verkligheten kontra bilden som du nämnde tidigare...:näsblod 0.28.. geees..

Din knacksensor du prova härom förra året kanske inte alls hade fel :va
Edit: läste länken som tvåtaktsmannen länka till... Eh, ja.. öppen dörr..

Ja, eller så gav den utslag av mekaniskt slammer når kolven tog i toppen.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ja, eller så gav den utslag av mekaniskt slammer når kolven tog i toppen.

Jo, det måste ha varit så. Tyvärr har ju den här maskinen alltid slamrat som en stenkross även då den var helt original, så jag har på sätt och vis vant mig vid att ignorera det som inte låter väldigt illa. Kan tyckas vara en dålig vana såhär i efterhand :/
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har en annan kanske lite orelevant fråga men ändå intressant, men hur mycket mer ger ett bigbore-kit gentemot att t.ex. bearbeta topparna istället. För den där motorn är väl på 1000cc från början? Är jag helt ute och far eller är det nikasil från början, då är det väl lite synd att tappa de fina värmeöverförings-egenskaperna genom att byta ut mot stålfoder?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en annan kanske lite orelevant fråga men ändå intressant, men hur mycket mer ger ett bigbore-kit gentemot att t.ex. bearbeta topparna istället. För den där motorn är väl på 1000cc från början? Är jag helt ute och far eller är det nikasil från början, då är det väl lite synd att tappa de fina värmeöverförings-egenskaperna genom att byta ut mot stålfoder?

Det är för- och nackdelar med allt. Det som gör att man ofta väljer järnfoder i racingmotorer är den bättre formstyvheten och därmed bättre ringtätningen. En stor fördel med Nicasil är ju dessutom produktionstekniska. Bla färre delar iom att inga ÖD-kolvar och -ringar behöver lagerhållas
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det är för- och nackdelar med allt. Det som gör att man ofta väljer järnfoder i racingmotorer är den bättre formstyvheten och därmed bättre ringtätningen. En stor fördel med Nicasil är ju dessutom produktionstekniska. Bla färre delar iom att inga ÖD-kolvar och -ringar behöver lagerhållas

Men såå stor skillnad kan det väl ändå inte bli om man inte kör överladdat och kommer upp i lite högre cylindertryck? Det måste väl ändå finnas några fler nackdelar med stål också? Vad jag lärt mig så är den där grejen med värmeöverföring rätt viktig (?) och om man tittar på produktion av typ supersportbil så kör ju alla Nicasil, där lär väl knappast produktionsteknisk prispressning vara något av ett problem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men såå stor skillnad kan det väl ändå inte bli om man inte kör överladdat och kommer upp i lite högre cylindertryck? Det måste väl ändå finnas några fler nackdelar med stål också? Vad jag lärt mig så är den där grejen med värmeöverföring rätt viktig (?) och om man tittar på produktion av typ supersportbil så kör ju alla Nicasil, där lär väl knappast produktionsteknisk prispressning vara något av ett problem.

Det här är ett så stort och komplext ämne, att det blir en trådkapning om vi öppnar upp den här burken.
Enligt min uppfattning så handlar det också lite om motortyp. Ska man tex ta stora twinnar och stånkor vidare på effektstegen, så är det på många motortyper så att det blir svårt för kolven att gå snyggt och på bärig oljefilm. Då blir det ofta problem med nikasil, Ett gjutjärnsfoder kan ta lite mer av avverkning pga gränsskikstsmörjning och partiklar. Där ett nikasillopp riskerar att flaga och då gå till totalhaveri. Så tex fåcylindrigt, korta stakar, uppborrat, platta smidda kolvar med liten kjol och stort spel, plus mycket bottenvrid och högt komp. Då blir det lätt lite medeltida inslag vad gäller smörjningen när det går på max. Sånt kan ett gjut- eller segjärnsjärnfoder många gånger klara lite bättre.

Men det är så många olika parametrar här, att det tarvar en egen tråd.
En del motortyper har så pass bra gjutning att även ett alulopp med nicasil blir tätt, medans andra har mycket blowby, och mår bra av järnfoder.

Likaså är ju järnfodring ngt som erbjuder ökning av borret, dvs det är i dessa fal den enda metoden. Kylning är ju också beroende vad det är för tävlingsform. I dragracing är det ofta underordnat. Många dakarekipage järnfodras, just för att det klarar sand bättre om filtersystemen havererar, vilket de ofta gör på hojarna. Så det är hur mycket parametrar som helst på det här spettet. Tex både motorspecifika och tävlingsformsspecifika.

Tycker jag
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Största vinsten med stor borrning på just denna motormodell är att det blir betydligt bättre flöde runt ventiler. 12% volymökning har gett ca 20% effektökning på bara borrning. Bearbetning toppar på standardmotor nånstans 2-4%
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Största vinsten med stor borrning på just denna motormodell är att det blir betydligt bättre flöde runt ventiler. 12% volymökning har gett ca 20% effektökning på bara borrning. Bearbetning toppar på standardmotor nånstans 2-4%
Det är delvis samma sak vi far efter med min nya kortslagiga motor. Jag behåller samma ventilstorlek som på toppar för 4 1/8 borr, trots att jag kör med 4 3/8" i borr. Det gör att jag drar nytta av un-schroudingen, istället för att maxa ventilarean och tappa mellanregister, squishyta och komp pga urartade ventilfickor etc.

Gällande TS ras har jag fortfarande samma uppfattning som jag skrev i inlägg #7, att kolven sannolikt är spikskadad, och att det härifrån snabbt gått utför. Men orsaken till detta kan jag inte veta. Det kan vara kompression, bränsle- och/eller tändmapp, problem med fodringen, kylning mm mm.

Gällande squishen hållen jag med om att den är alldeles för liten. Ej heller jag skulle lägga mig under 0,8. Detta har dessutom inte med gatsoppa eller ej att göra, tight squish i sig motverkar spik. Problemet är mer mekaniskt. Dessutom indikerar det ju risk att kompet är för högt, iaf om förbränningsrumsvolymen var räknad för säg 0.8-0.9 squish eller mer. Känns lite synd att du följde ett råd att inte mäta kolla squish och klarningar själv, eftersom jag fått uppfattningen att du är kompetent att göra detta själv. Alltså kolla ventilklarningar och squish med lera resp tenn.
Allt jag klarar av att mäta, mäter jag när jag sätter ihop en motor. Även om det enligt information från annan part inte ska vara några problem. Ibland får man ju feltillverkade bitar, eller har ngn annan oupptäckt faktor i tex bottendelen som den som levererat ovandelen av motorn inte kan veta. En missad men sned stake, kan tex upptäckas när man mäter squishen.

Jag är inte erfaren på motortypen ifråga och kan inte tillföra så mycket, tex vad som är rimlig kompression, tändning osv på denna motortyp. Så jag bailar ur här och önskar lycka till med återuppbyggnaden.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top