Motorrad köper Allt om Mc

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Såg detta imorse och min första tanke är inte åt det positiva hållet. Vad händer med tidningen nu och i vilken riktning tar den. Jag saknar verkligen gamla hederliga bike, men sen ett par år sedan har Allt om MC gjort riktigt bra tidningar riktade till svenska motorcyklister. Blir det ännu en BMW-sponsrad blaska med oändliga "Fjäll-Masters" test samt illa översatta texter?
Hoppas jag har fel, annars är nog Mc-folket min sista anhalt i den svenska mcjournalistiken...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blir det ännu en mc-tidning i graven nu då?
Redaktionen verkar ju inte följa med.
Marknaden är liten och två produkter, med samme ägare, som ska kanibalisera på samma marknad blir inte bra.
Har själv stödprenumererat på AoMC för att det skall finnas lite konkurrens kvar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sista dödsrycket från en bransch som lever på lånad tid. Fylls knappt på med nya motorcyklister och yngre människor har slutat läsa tidskrifter för länge sedan. Att motorcykeltidningarna ens finns kvar fortfarande beror nog på att merparten kvarvarande motorcyklister inte direkt är purunga.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Blir intressant att följa utvecklingen. Min gissning är att man behåller tidningen men nischar den mer åt touring hållet. Bike blir lite mer nischad mot power och fart. Då har man tre tidningar i olika segment som i grunden har samma redaktion.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blir intressant att följa utvecklingen. Min gissning är att man behåller tidningen men nischar den mer åt touring hållet. Bike blir lite mer nischad mot power och fart. Då har man tre tidningar i olika segment som i grunden har samma redaktion.
Allt om MC fast bara om touring då :va

Köper Motorrad även rättigheterna till de gamla numren/artiklarna eller är det namnet som köps?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Står ju en länk på förstasidan till SH. Ni vet startsidan som ni inte besöker när ni surfar in på forumet ?




"Det svenska tidningslandskapet har varit i en ständig rörelse under ungefär 15 års tid. Något som många motorentusiaster blivit medvetna om när tidningen de prenumererat på har köpts upp, sålts eller slagits samman med en annan existerande tidning. Den 7 juli 2023 tar MCM Classics ägare, Motorrad Nordic AB, över ägandet av Allt om MC.

Vad det innebär är att MCM Classic och Allt om MC vävs ihop för att bli en heltäckande motorcykeltidning som ska innehålla allt från den svenska och nordiska mc-sfären. Med andra ord ska du som är hojintresserad alltid kunna hitta högkvalitativa artiklar som täcker allt från Sport, Classic, Hojbyggen, Racing, Touring samt personporträtt. Tidningen kommer att få en säregen profil och inte dela något material med andra produkter från Motorrad Nordic.

Namnet MCM Classic kommer att försvinna, men tidigare planerat innehåll vävs in i den nya tidningsstrukturen. Vi som jobbar med MCM Classic ser fram emot framtiden med aningen högre puls än vad vi har efter två snabba varv på favoritbanan, men vi kan lova dig att det blir en spännande resa.

Första Allt om MC under den nya ägandeskapen kommer ut den 27 juli."
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta säger mig att sammanslagningen av Classic Bike och MCN blev den katastrof man kunde förutspå.

Vad får vi nu? Ett Allt om MC som hade "Sveriges bredaste MC-tidning" som pay-off, skall nu bli nischad in på ett fåtal områden?

Det här börjar likna det som skedde när man dödade MC-Nytt: byta inriktning hit och dit - först mot franscustom, sedan till "byggen". När man lyckats skrämma bort merparten av läsarna togs ett nytt lappkast, mot adventuresegmentet. Det såg faktiskt ut att kunna lyckas - men då fick barnen på dåvarande Bike stora skälvan och ville att OK-förlaget skulle stänga ner MC-Nytt.

Det funkar inte att hatta runt och försöka byta läsekrets stup i kvarten.

Men visst: om inte ens FABAS kan få ekonomi i titeln med sin mycket magra produktion så är det illa.
Jag önskar den nya Allt om ClassicMCm välkommen.

Jag är säker på att tyskarna också önskar er lycka till - och att den texten kommer översättas till "Stort framgang!"
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vem orkar läsa pappers tidningar o dessutom betala för det undermåliga?

MC folket åker i soptunnan bredvid postlådan direkt, vill man se skiten? Reklam mera reklam o lite reklam till.

Tester av mc kläder typ foppa tofflor och kortbyxor samt någon flanellskjorta.

Något totalt ointressant test av ännu en Adventure på en gämn gräs matta eller slät fin grusväg..

Nä tacka vet jag youtube testarna, R6 som bergsget, gixer som cross, r1 som öken räv, bagger som racer. Osv
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sista dödsrycket från en bransch som lever på lånad tid.

Detta.

Svenska hojtidningar har jag inte orkat läsa på tio år. Bike har ju förlorat charmen för säkert tjugo år sedan och varför ska man som tyskspråkig läsa någon konstigt översatt dynga sex månader för sent…? Eller att BMW, Held och Schubert åter har vunnit deras tester…?

Nu har ju dessutom Practical Sportsbikes - den enda publikationen med genuina reportage som intresserat mig på senare tid - gått i graven genom att bli ihopslagen med någon annan dyngtidning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Papperstidningar känns lika modernt som att prenumerera på MrMusic Hits på kassettband...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Linus-Harri2.jpg

Avd. "Omärklig övergång"
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Känns lite vemodigt ändå. Jag växte upp med Bike, som sen blev Superbike, och Bike igen, MC-Nytt och Allt om MC. Sen i början på 90-talet upptäckte jag de brittiska tidningarna som Superbike Magazine, Performance Bikes, Fast Bikes med fler. De var hysteriskt roliga och de fick de svenska tidningarna att likna hembygdsföreningarnas infoblad...
Nu är i princip allting borta förutom det tusental som ligger i mina garderober som jag plockar fram ibland. Det fanns inget som helst PK när de skrev om motorcyklar... :)

"Motorcycle tires are like women, take your time and slowly warm them up, then you can shag them all day..."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Känns lite vemodigt ändå. Jag växte upp med Bike, som sen blev Superbike, och Bike igen, MC-Nytt och Allt om MC. Sen i början på 90-talet upptäckte jag de brittiska tidningarna som Superbike Magazine, Performance Bikes, Fast Bikes med fler. De var hysteriskt roliga och de fick de svenska tidningarna att likna hembygdsföreningarnas infoblad...
Nu är i princip allting borta förutom det tusental som ligger i mina garderober som jag plockar fram ibland. Det fanns inget som helst PK när de skrev om motorcyklar... :)

"Motorcycle tires are like women, take your time and slowly warm them up, then you can shag them all day..."
Överhuvudtaget så håller engelska/amerikanska motortidningar en otroligt mycket högre journalistiska nivå än de svenska. Enligt farsan (som är italienskspråkig sedan barnsben) gäller detta även italiensk motorpress, tyska tidningar håller lite olika klass numer men åtminstone förr höll ju tex AMS och Motorrad hög nivå. Denna har dock sjunkit till ganska mycket av irrelevant ordbajsande.

I alla händelser är det värt att teckna ett Readly-abonnemang då man får tillgång till väldigt mycket även internationellt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi ska väl vara lite glada tryckta tidningar ens existerar längre, så det är lite av en naturlig väg att dom går ihop för att minska kringkostnader mm och kan fokusera (förhoppningsvis) på artiklar, kvalité m.m.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi ska väl vara lite glada tryckta tidningar ens existerar längre, så det är lite av en naturlig väg att dom går ihop för att minska kringkostnader mm och kan fokusera (förhoppningsvis) på artiklar, kvalité m.m.

Problemet är just det senare… artiklar och kvalitet ökar inte direkt… konkurrensen från digitala medier är mördande. Youtube tex.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Problemet är just det senare… artiklar och kvalitet ökar inte direkt… konkurrensen från digitala medier är mördande. Youtube tex.
Typexemplet är ju blänkarna här på sporthoj men t ex provkörning av hojar och däck. När man då klickar på annonsen så hamnar man på Bike eller Allt om MC och det enda som står där är "Köp tidningen och läs där"

Nummer 1: Jag har slutat klicka på dessa annonser

Nummer 2: Jag köper inte tidningen heller eftersom det jag var intresserad finns redan som 78 provkörningar från alla möjliga håll. Många amatörer men också många proffs.

Jag tror att tidningarna måste tänka om när det gäller åtminstone nyheter och provkörningar. Varför ska jag köpa en tidning för 100 spänn när jag får samma information på nätet, 10 minuter senare? Är en artikel så ohyggligt bra skriven av en journalist på Bike att det är värt 100 spänn mer än om jag kollar samma provkörning eller nyhet gratis på nätet, av en annan journalist? När det gäller just nyheter så är det ofta bara en kopia av samma nyhet i tidningen så journalisten har ju bara kopierat den?
Tidningarna måste skriva djuplodade artiklar, stora tester med många detaljer så att man själv kan bilda sig en uppfattning. Motorrads 5000 mila tester är sådant exempel, bra exempel på varför jag skulle köpa en tidning.

Undantaget är ju såklart Mozz som är det bästa som hänt på Bike sedan man uppfann brödrosten! När Mozz skriver nånting så är det fräscht och spännande, sett med nya ögon med kunskap om pedagogik. Jag köpte faktiskt ett lösnummer bara för att läsa Mozz provkörning av Ducce supermotarden... :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köper aldrig tidningar nu.
Läser världens utbud i Readly.
Men, några specialnummer har jag köpt för att de gör sig bra ihop med något jag har.
Med böcker är det tvärt om, köper Järna riktiga böcker, orkar inte med en själlös uppläsare eller liten text på läsplatta / padda.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Problemet är just det senare… artiklar och kvalitet ökar inte direkt… konkurrensen från digitala medier är mördande. Youtube tex.
Nej precis..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej precis..

En så kallad ”torrkörning”, dvs man skriver en låtsas-artikel utifrån pressmaterialet man fått från generalagenten. Känns igen på upprapandet av helt meningslösa fakta, typ 13% lättare blabla 12 graders rake blablabla högre effekt bla bla.

Så extremt mycket trevligare att läsa en artikel som handlar om hur den faktiskt känns, intryck, hantering i verkligheten osv.

Eller där den Nya Hojen ingår som komponent i en intressant resa och man under vägen får sig till livs massor av intressant information om hojen ifråga. Läs tex amerikanska eller engelska hojtidningar från början av 1970-talet… vilket språk - till och med fotot var fantastiskt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top