Motorrad GP von Österreich 2024

Bagnaia hade bestämt sig för att vinna redan från start. 🏆
 
Det är tur att de bestämt sig för att skära ner på mängden 'aero' även om man undrar om det är "too little, too late".
Ett tråkigt race från 2014 är jävligt mer underhållande än det här, som ger mera F1-vibbar och man bara undrar när dom skall börja med DRS...
Det brukade heta att skillnaden mellan F1 och MotoGP var att i F1 var det "80%bil+20%förare" och att MotoGP var "20%cykel+80%förare"...
Det känns som att den skillnaden är borta och knappast till racingens fördel. :mad:
 
Det är tur att de bestämt sig för att skära ner på mängden 'aero' även om man undrar om det är "too little, too late".
Ett tråkigt race från 2014 är jävligt mer underhållande än det här, som ger mera F1-vibbar och man bara undrar när dom skall börja med DRS...
Det brukade heta att skillnaden mellan F1 och MotoGP var att i F1 var det "80%bil+20%förare" och att MotoGP var "20%cykel+80%förare"...
Det känns som att den skillnaden är borta och knappast till racingens fördel. :mad:

Håller med om att detta och förra racet inte var så spännande men håller absolut inte med om att racingen överlag skulle vara tråkig. Såg du tex Jerez, Le mans eller Mugello i år? Skitspännande race allihopa. Tycker att det varit massor av spännande race varje senaste åren.

Men visst, Ducati 2024 är ett steg före resten, så lite Ducati cup blir det ju, men samtidigt inte deras fel att Yamahas och Hondas ingenjörer har sovit de senaste fem åren. KTM och Aprilia är mycket nära.
 
Är fortfarande förundrad över hur det gick till när de japanska märkena tappade allt och lite till och jag hoppas få reda på vad som hände innan jag dör för nåt lurt är det
 
Är fortfarande förundrad över hur det gick till när de japanska märkena tappade allt och lite till och jag hoppas få reda på vad som hände innan jag dör för nåt lurt är det
En härva som kommer få watergate skandalen att se liten ut. Förmodligen sex, droger, pengar och makt...



Hahaha
 
Honda låg inte helt i botten idag eller, är det nya bitarna eller passar banan dem bättre?
 
Tråkigt precis som alla andra säger men lite fundersam över Peccos övertag i accelerationen ut på målrakan. Han bara försvann från JM.
Stoner har ju kommenterat detta att Ducati har skapat en hoj som många kan vara snabba på och att förare som MM och Bezzechi som är väldigt duktiga på att ställa upp hojen och hitta grepp inte längre kan använda det med ride height. En posistiv sak med den utvecklingen är att alla har tvingats blivit extremt duktiga på att bromsa. Längtar till 2027 då allt försvinner.
 
Tråkigt precis som alla andra säger men lite fundersam över Peccos övertag i accelerationen ut på målrakan. Han bara försvann från JM.
Stoner har ju kommenterat detta att Ducati har skapat en hoj som många kan vara snabba på och att förare som MM och Bezzechi som är väldigt duktiga på att ställa upp hojen och hitta grepp inte längre kan använda det med ride height. En posistiv sak med den utvecklingen är att alla har tvingats blivit extremt duktiga på att bromsa. Längtar till 2027 då allt försvinner.
Ja, reagerade också på att JMart inte ens kunde hålla rygg på Pecco. 🤔
Tänkte att det var nog bara Pecco som fick bra utgångar hela tiden?
 
En härva som kommer få watergate skandalen att se liten ut. Förmodligen sex, droger, pengar och makt...



Hahaha
Läste någonstans att de europeiska tillverkarna hade tillgång till F1-stallens 'aero'-research.
Ducati t.ex. sades ha dragit fördel av de senaste 20årens utvekling av aerodynamik hos Ferrari.
(om jag kommer ihåg det rätt. det borde finnas folk här som kan rätta mig om det är fel.)

En annan grej som förstört F1 är ju den ökade säkerheten. Avkörnings-zoner och annat som gör att förarna kan strunta i att bromsa inför en kurva och ändå vara säkra på att överleva skapar ett 'klimat' där fordonets egenskaper är viktigare än förarens.
Är man inte beredd att riskera livet får man hålla på med en annan sport. :hojraket
 
En annan grej som förstört F1 är ju den ökade säkerheten. Avkörnings-zoner och annat som gör att förarna kan strunta i att bromsa inför en kurva och ändå vara säkra på att överleva skapar ett 'klimat' där fordonets egenskaper är viktigare än förarens.
Är man inte beredd att riskera livet får man hålla på med en annan sport. :hojraket

Delvis enig i detta. Det infördes för att det skulle bli säkrare (framförallt gissar jag att detta var ett önskemål från bilsidan) men det tog ju inte långt tid innan vissa förare började utnyttja detta för överambitiösa inbromsningar då risken var så liten. Därav de gröna linjerna och sensorer i banan.

Sen är det givetvis bra risker och skador minskar.
 
Läste någonstans att de europeiska tillverkarna hade tillgång till F1-stallens 'aero'-research.
Ducati t.ex. sades ha dragit fördel av de senaste 20årens utvekling av aerodynamik hos Ferrari.
(om jag kommer ihåg det rätt. det borde finnas folk här som kan rätta mig om det är fel.)

En annan grej som förstört F1 är ju den ökade säkerheten. Avkörnings-zoner och annat som gör att förarna kan strunta i att bromsa inför en kurva och ändå vara säkra på att överleva skapar ett 'klimat' där fordonets egenskaper är viktigare än förarens.
Är man inte beredd att riskera livet får man hålla på med en annan sport. :hojraket
NJA: En annan grej som förstört F1 är ju den ökade säkerheten. Avkörnings-zoner och annat som gör att förarna kan strunta i att bromsa inför en kurva, slut citat
struntar föraren i att bromsa så blir det avåkningszonen eller krasch ifall avåkningszon saknas.
Resultatet blir detsamma: Föraren förlorar tid och kommer långt bak på resultatlistan.
Den stora skillnaden med avåkningszon för förare som missbedömt eller fått tekniska problem är för publiken. Utan avåkningszon blir det Röd Flagg och avbruten tävling medan banpersonalen gör rent banan från rester av maskin och förare.
Och gillar publiken att sitta och kolla molnen och gräset i väntan på att tävlingen kan återupptas, förkortad. Nä, det gör jag inte.
Kolla molnen och gräset gör jag gratis hemma. Jag betalar för se tävling ! Inte Röd Flagg.
 
De mindre klasserna är oftast dom som bjuder på spännande race medans motogp stagnerar ett par varv efter starten.

Visst är det bra att säkerheten blir bättre men det har samtidigt tagit bort en del spänning i racen och faktiskt gjort dom tråkigare.

En dröm vore att se flera förare slåss genom racet som att varje varv vore det sista, helst på olika fabrikat med. Tror vi får vänta länge på nått sånt.
 
Att banorna förbättrats i avseende att färre ska köra ihjäl sig kan ju jämföras med F1-körningen på Mantorp -73, där Jackie Stewart påpekade att man inte kunde ha en stubbåker direkt utanför kurvan.
Repliken från han den ansvarige, vad han nu hette (han med cigarren ständigt närvarande i truten): "Därute ska ni väl för fan inte vara".
 
Att banorna förbättrats i avseende att färre ska köra ihjäl sig kan ju jämföras med F1-körningen på Mantorp -73, där Jackie Stewart påpekade att man inte kunde ha en stubbåker direkt utanför kurvan.
Repliken från han den ansvarige, vad han nu hette (han med cigarren ständigt närvarande i truten): "Därute ska ni väl för fan inte vara".
Mer troligt på Anderstorp än Mantorp och gubben var Smokey Åsberg.
 
Tråkigt precis som alla andra säger men lite fundersam över Peccos övertag i accelerationen ut på målrakan. Han bara försvann från JM.
Ja, supertydligt att Pecco hade bättre grepp ur kurvorna. Sista kurvan i början på sprinten såg ut som Martin och Marquez satt på ett annat fabrikat...

Michelin hade en annan konstruktion på bakdäcken (hårdare stomme?) till detta race. Hörde/läste någonstans att Pecco ska ha skruvat ner Traction Control en del (specifikt denna helg) eftersom den begränsade däckets prestanda. Han har väl en helt egen däckingenjör vad jag förstått. Tror jag inte Martin har i Pramac (lex Phillip Island 2023).


För övrigt; Oj vad tydligt att alla andra är låååångt efter Ducati på en stopp/start bana.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top