Motorproblem Z550f

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Har problem med min kawa z550f -85a... när jag har fått igång den så avgassmäller den vid gaspådrag. Tomgången är väldigt orolig och den baktänder även där. Har bytt tändstift, filter och kollat tjuvluft med stargas men inget av de är problemet. Har skruvat på luftskruvarna upp och ner och utan större framgång. Har nu börjat snegla på om det kan vara tändningen som är feljusterad men känner att jag är för grön för att ställa in den. I manualen står det från 10 grader BTDC @ 1050 rpm till 35 grader BTDC @3500 rpm men hur skulle jag kunna göra en inställning av detta utan stroboskoplampa eller liknande hjälpmedel.

Motorn varvar fint men är väldigt kraftlös när jag kör, ingen direkt effekt. Vad tror ni det kan vara?

Uteslutningsmetoden säger mig att det antingen är tändningen, ventilerna eller ett för litet huvudmunstycke?!

Hojen köptes för ett par veckor sedan och i min ägo aldrig gått som den ska.

tacksam för svar!

1985? Då har den väl CV-förgasare?
Då föreslår jag att ett gummimembran som sitter högst upp på trotteln har spruckit, eller sitter felmonterat.
Kolla genom att ta bort luftburken och tryck upp trottlarna med fingrarna, och känn om alla fyra verkar likadana.
Man kan också ta bort förgasarna och låta dammsugaren dra luft genom dem, och titta om alla trottlarna lyfter ungefär lika.

Hej.
Den har bergis stått still i några år och om man inte tömte förgasarna på benzin då, så är flöttörhus samt munstycken fulla med skit.
Så av med förgasarna och ut med alla munstycken och rengöra, kolla dock först att de gummi-"rör" som sitter mellan förgasare och luftburk inte är helt stenhårda,,för isf får du aldrig in förgasarna igen, utan då får du skaffa de gummibiterne innan du får ihop det.
Tipset om att kolla membranen kan också vara bra, det var dock inte det mest vanliga fel på gamla kawasakier och håll tummerna för att de är bra,,pris per STYCK ca 1000-1200:- (X 4).
Komp.testet skulle jag vänta med ,,om en hoj har så lågt komp. att den känns kraftlös så blir den jäkligt svår att starta.
Och igen,,"kraftlös",,tja,,+200 kg mc med uppgiven effekt på ca 50 hk (låt os säja motsv. ca 40 rwhp,,om nu alla är hemma),,det kan ju inte bli nån raket precis,,,
Mvh. Frostie.

Tror inte det är någon fara med kompet men det tar ju bara några minuter och biltema har mätare under hundringen så jag skulle börja där för att utesluta och kunna gå vidare.
Mätaren kanske inte ger rätt resultat men ger åtminståne en jämförelse mellan cyllarna.

Har stått med 4 totalt nedskruvade och rengjorda fuggar för att sen gå vidare med tändkablar,hattar och skifta spolarna för att se om felet stannade eller flyttade sig,till slut köpte jag mätare och upptäckte att en cylle var nästan nollad i komp.

Startade lätt men misstände och var väldigt klen under belastning,mycket arbete som kunde minskas på och onödig tid som gick där.

Henrik

Tack för alla svar...

Jag köpte hojen för ca 2 veckor sedan och den har aldrig gått särskilt bra så länge jag har haft den, svårstartad osv. Så idag kollade jag i en PDF manual jag hittade på nätet, då visade det sig att tändhattarna har suttit fel! Tro fan den har gått dåligt stackarn! 1-2-4-3 är den korrekta ordningen och när hojen förvärvades av mig var den 1-3-2-4. Ska sätta dit hattarna rätt imorgon och testa. Den har ju bara gått på 2 alt 1 cylindrar(er) nummer 3 eller 4. Detta fel borde ju grunda i att jag fått avgassmällar eller vad tror ni?

Låter högst troligt,låter inte så sannolikt att han skulle gått enbart på en då utan jag skulle nog säga att det behövs minst 2 men fattar inte hur om den är så felkopplad.
Lägg om och meddela resultatet,nyfiken här.

Henrik

Nu har jag flyttat runt på tändhattarna och från den högra spolen går hattarna till cylinder 1 och 4 och från den vänstra spolen från cylinder 2 och 3. Den startade direkt och gick på alla cylindrar för en gångs skull! 1-2-4-3 är tändordningen!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph