Motorproblem Sukida 150cc

MagnusAlm

Ny medlem
Gick med
2 May 2022
Hoj
Polaris Predator 500, Cectec KingCobra 500, Sukida commander 150, Honda CRF450R
Hej på er,

Köpte mig en gammal Sukida 150cc -07.
Köpte den som defekt, ostartad.

Har gått igenom den lite nu, bytt olja, batteri osv.
Nu startar den rätt lätt, går bra på tomgång, men när jag öppnar trotteln dör den, ibland efter bludder och misständning.

Tänkte direkt att det måste vara förgasaren, då den stått ett tag. Beställde ny förgasare och satte dit, ingen större skillnad.
Den var bestyckad 098, precis som original. Testade bestycka om till 115, blev kanske något bättre men inte bra.
Bytt bensinen till ny 98 oktan, ingen skillnad.

NGK-stiftet ser bra ut, den startar som sagt rätt lätt om jag inte rör gasen.
Testat att köra både med och utan luftfilter.

Svårt att se vart jag ska börja, beställde på test hem en ny tändspole och ny CDI, men tror inte det är problemet.

Har ni något tips? :)

sukida.jpg

Det första jag tänker på är bränslefiltret. Kan leverera tillräckligt för tomgång, men inte för gaspådrag.

Det första jag tänker på är bränslefiltret. Kan leverera tillräckligt för tomgång, men inte för gaspådrag.
Det glömde jag skriva, det är nytt, bytte slangarna och filter samt blåste ur tanken med tryckluft :)

Hur är status på batteri, laddning och tändstift? Det kan ju vara så att den mäktar med tomgång, men inte mer än så.
Batteriet är nytt, inte mätt på det under drift dock, det kan jag göra :)
Stiftet skall vara nytt, men kanske säkrast att byta det med.

Borra i munstycket?
Jag har större att testa med, 125 är det största jag hade i sortimentasken.
- Nja, det var bara ett skämt som florerat här på SH, där man rekommenderar att borra (någonstans) när ingen annan lösning finns i sikte. Helt odefinierat bara ; )

Antaganden är dåligt när man felsöker ;)
Hur ser stiftet ut när den har dött, vitt och torrt eller mörkt och blött?
Haha ja helt rätt :)
Det är torrt, mörkt svart sotigt. Det tyder ju på fet blandning.
Men då jag inte lyckas köra den på direkt mer än tomgång så är det väl bara lågfartsmunstycket som spelar in här.

Kan försöka få tag i ett nytt stift och testa, samt mäta under drift. Det finns inte så mycket info om dessa maskiner på nätet.

Haha ja helt rätt :)
Det är torrt, mörkt svart sotigt. Det tyder ju på fet blandning.
Men då jag inte lyckas köra den på direkt mer än tomgång så är det väl bara lågfartsmunstycket som spelar in här.

Kan försöka få tag i ett nytt stift och testa, samt mäta under drift. Det finns inte så mycket info om dessa maskiner på nätet.
Fet blandning, eller inte tillräcklig gnista. Soppa, luft, komp och gnista, svårare än så är det ju inte, och dom 3 första har du, då är det ju lätt att misstänka gnistan. Mät polspänningen på batteriet, och inkommande i tändspolen, antingen är stiftet eller tändkabeln inte kry, eller så får tändspolen för dålig matning. Har hojen stått länge så kan det ju ha blivit ärg på mer än ett ställe.

Klassisk Arab-Somalie hoj:) ( I respektive hemländer menar jag)

Du har ju fått tips, men kanske ta en titt så att du ser att ventilerna öppnar och stänger som de ska också.

Tack för alla tips än så länge :)
Nytt stift inhandlat, börjar med det och mäta batterispänningen.

Återkommer, kan ju filma den med.

Haha ja det kan man säga, det är en 2007:a, men det kan man inte tro :)
Tänkte bygga om den till scramblerstuk, om jag får fart på den.
Den är otroligt lättkörd, det lilla jag lyckats köra..

Om den dör direkt vid trottelrörelse kan det vara att nålen som behöver justeras. Huvudmunstycket gör inte stor skillnad på små gaspådrag.

Samtidigt så antar jag att hojen gått bra någon gång med den setup du har nu så det är inte alls säkert att det är på bränslesidan det krånglar. CDI borde inte kosta mer än en hundralapp och kan vara värt att byta.

edit: såg nu att du beställt cdi och tändspole. Bra!

Nu går den

Bytte idag cdi, tändspole och stift. Gjorde rent jordpunkter och lade till en extra tråd från minuspolen till motorn.

Nu går den fint och svarar bra på gas!

Stort tack för tipsen, fantastiskt med så billiga reservdelar

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu går den

Bytte idag cdi, tändspole och stift. Gjorde rent jordpunkter och lade till en extra tråd från minuspolen till motorn.

Nu går den fint och svarar bra på gas!

Stort tack för tipsen, fantastiskt med så billiga reservdelar

Bytte du allt på en gång eller en sak i taget? Hade varit kul att veta felkällan.

Bytte allt på en gång,
Men jag tror den verkliga felkällan var övergångsmotatåndet mellan batteri och motorn. Det varierade när jag vickade på jordkabeln, såg bra ut när den stod still, men gick från 0,5 ohm till typ 100 ohm när jag rörde.

Hade kollat det tidigare men inte rört kabeln samtidigt.

Men nu ska den ju nästan vara som ny när jag bytt så mycket :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...