Motorproblem King Cab -91

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har ett mycket märkligt problem med min nissan king cab. Motorn går ett tag men sen börjar den bluddra och går sämre och sämre och till slut dör den. Slår man av och på tändningen så går den ytterligare ett tag till, ca 1 km. Spelar ingen roll hur mkt man gasar, den går ungefär lika länge ändå innan den börjar gå dåligt och man måste slå av och på tändningen igen. Spelar ingen roll om den är varm eller kall. Det enda som verkar styra hur lång tid det tar innan den dör är varvtalet, inte hur tung man är på gasen.

Det jag har gjort är att bytt bensinfiltret, kollat i förgasaren, bytt fördelarlock (mest förbebyggande), rotor och kondensator. Det enda jag kan tänka mig nu att det är, är tändspolen... vad tror panelen?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kondensator, är det brytare på den? Annars satsar jag på varvtalsgivaren, fast den borde behöva några extra sekunder för att komma igång igen.

Sen kan bös i tanken ge liknande problem, typ dör och om man frirullar ett tag kan man släppa upp kopplingen och den startar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
pump om den funkar dåligt?
kanske bygger upp lite tryck för att sen försvinna..
tokchansning men.
spolen kan de ju va oså som du säger.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Kondensator, är det brytare på den? Annars satsar jag på varvtalsgivaren, fast den borde behöva några extra sekunder för att komma igång igen.

Sen kan bös i tanken ge liknande problem, typ dör och om man frirullar ett tag kan man släppa upp kopplingen och den startar.
Det är med brytare. Har blåst bakvägen i tanken men det var precis samma/lika ändå!

pump om den funkar dåligt?
kanske bygger upp lite tryck för att sen försvinna..
tokchansning men.
spolen kan de ju va oså som du säger.
Var precis ut och forskade vidare och det måste vara som du säger. Har ett sånt där genomskinligt biltema-filter precis före förgasaren och när man precis startar så är det en lite bubbla där i men när den börjar gå dåligt så är det en massa luft där som bubblar så det känns som att problemet är inringat. Är det då bränslepumpen som är kass eller kan det vara något annat som har med det att göra? Har inte skruvat så mkt med bilar så har lite dålig koll på sånt där.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är med brytare. Har blåst bakvägen i tanken men det var precis samma/lika ändå!

Var precis ut och forskade vidare och det måste vara som du säger. Har ett sånt där genomskinligt biltema-filter precis före förgasaren och när man precis startar så är det en lite bubbla där i men när den börjar gå dåligt så är det en massa luft där som bubblar så det känns som att problemet är inringat. Är det då bränslepumpen som är kass eller kan det vara något annat som har med det att göra? Har inte skruvat så mkt med bilar så har lite dålig koll på sånt där.

Att blåsa bakvägen gör ingen nytta då pumpen suger upp slammet mot silen och när den slutar suga virvlar det ned igen.

Enklast är att mäckla dit en trycktank eller liknande för att utesluta.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ska det komma in luft i bränslesystemet på det sättet?
Kanske är hål nånstans som gör att pumpen suger in luft och när det börjar bli för mycket så dör motorn.

Är det samma problem om du bara står på tomgång?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de en vanlig förgasare el är de nån insprut historia?
funkar de på tomgång? isf kan de ju vara nåt på vägen från tanken som sagt.. förmodligen pump el skit.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
ska det komma in luft i bränslesystemet på det sättet?
Kanske är hål nånstans som gör att pumpen suger in luft och när det börjar bli för mycket så dör motorn.

Är det samma problem om du bara står på tomgång?

Antar att du svarade mig, ja med det kraftiga undertryck som skapas när silen tätnar sugs det in luft, ofta genom rosthål på armaturröret, spicka i slang eller liknande.

Men som sagt det KAN vara det, enklast är att utesluta med trycktank, vattenflaska eller liknande.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Men som sagt det KAN vara det, enklast är att utesluta med trycktank, vattenflaska eller liknande.

do it Ts..
trycket borde räcka. ska väl typ va 0,25 bar annars kanske?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har felsökt lite mer och det kommer luft i bränslesystemet. Sitter två slangar till förgasaren, ena tryck och andra retur. Sitter en T-koppling, ena går till tryck, andra retur och tredje till förgasaren. Nån jeppe innan har satt bränslefiltret på retursidan så där gör det ju inte så mkt nytta men det är ändå inge skräp i förgasaren.

Men iaf... när den går dåligt så bubblar det luft i bränslefiltret (som sagt, sitter på retursidan) och tar man bort tryckslangen så flödar det på fint samt har ett bra tryck när man håller för med fingret. Min slutsats just nu är att bränslepumpen suger med sig luft som hamnar i förgasaren... har svårt att tänka mig nå annat. Blir väl att riva ner tanken och greja.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men om de flödar fint och har bra tryck kan de ju inte va nå problem?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hade samma problem med min visade sig vara generatorn
har en kingcab med samma problem, går fint en stund sen börjar den hacka å ha sig, klarar inte att varva över ett vist varv (brukar sjunka till ca 2000) prova släck lysena så ska du se att den går lite bättre ett tag.
Om man mäter på batteripolerna har jag 12,6v på tomgång och 12,3 på 1500 rpm dvs den laddar inte.

låter exakt som dina problem förutom att den inte går å starta igen då den sugigt ut batteriet
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tändspole som är kass brukar göra att motorn dör eller går skit när den blir varm, tändspolen dvs
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tog ner tanken och kollade, problemet är inte löst men har blivit lite förebyggande åtgärder så som nya kabelgenomföringar till pumpen och nya slangar fram till förgasaren. Nytt originalbränslefilter också. Nu går den några km innan den dör så det går åt rätt håll iaf. :rolleyes:

Har funderat en massa och det enda jag kan komma på är att ett avluftningshål till förgasaren är igensatt, hade nått liknande syndrom på en WR450. Hade uppsamlingskärl till förgasaren och när den blev fylld med bensin så gick den magert och ville dö och konsta sig.

Fortsättning följer...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tog ner tanken och kollade, problemet är inte löst men har blivit lite förebyggande åtgärder så som nya kabelgenomföringar till pumpen och nya slangar fram till förgasaren. Nytt originalbränslefilter också. Nu går den några km innan den dör så det går åt rätt håll iaf. :rolleyes:

Har funderat en massa och det enda jag kan komma på är att ett avluftningshål till förgasaren är igensatt, hade nått liknande syndrom på en WR450. Hade uppsamlingskärl till förgasaren och när den blev fylld med bensin så gick den magert och ville dö och konsta sig.

Fortsättning följer...

Du sköljde väl ur det grundligt när den var nere?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Du sköljde väl ur det grundligt när den var nere?
Vad? Tanken? Filtret? Filtret nere i tanken var ganska rent och bensinen i tanken orkade jag inte palta med men det kommer rikligt med soppa. Måste ändå ner med tanken senare för att komma åt att svetsa rost i ramen så gör det ev då istället.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad? Tanken? Filtret? Filtret nere i tanken var ganska rent och bensinen i tanken orkade jag inte palta med men det kommer rikligt med soppa. Måste ändå ner med tanken senare för att komma åt att svetsa rost i ramen så gör det ev då istället.

Jaså, du hade uppe armaturen, sorry trodde du tog ned tanken.

Bara en tanke.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror ändå på pumpen.
Sitter det en elektrisk, så styrs den antagligen med en tryckvakt.
Om inte pumpen startar när flottörventilen öppnar, så går bensinen baklänges och suger in luft i bränslefiltret (har för mig att du sett den göra det).
Det är med andra ord inte själva pumpen som är sönder utan tryckvakten eller reläet som sköter påslaget.
Kan vara inbyggt i pumpen eller fristående.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top