Motorproblem Kawasaki ZX9R -96 (B2)

JohanN73

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2025
Hoj
1996, Kawasaki ZX9R (B2)
Köpte för en tid sedan en Kawasaki ZX9R som är i behov av omfattande renovering för att fungera. Cykeln har inte varit i trafik sedan 2016. Har rengjort förgasare (Keihin 40mm CV) och säkerställt att de alla 4 är bestyckade med originalmunstycke. bytt stift, kontrollerat Kompression, tändspolar, vev & kamaxelpositioner "you name it" men får inte motorn att fungera bra. Motorn startas enkelt med chock och kan efter en minut köras utan chock fast med varvtal kring 3000rpm. Tre av fyra avgasrör blir snabbt varma (400-450 grader) men det ena (cyl 4) stannar kring 220 grader. Denna cylinder (cyl 4) har också mer än dubbelt så högt vakuum i insuget när jag kopplar på "klockor" för att ställa förgasarna. Går inte att justera förgasarna eftersom jag aldrig kommer ner på vettig tomgång. Vid pådrag tvekar motorn lite men blir sedan hängande i varv flertalet sekunder innan den går ner igen. Har sprayat startgas kring insugen utan minsta reaktion.
Någonstans i detaljerna döljer sig givetvis problemet men vart? Har någon tips eller idé på hur jag skall fortsätta för att ringa in problemet?

Tänker lite spontant, hur står venstilspelen?
Kan du få ner en liten miniatyrkamera i insug/tändstiftshål och kanske kika lite på hur sätena ser ut?

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back