Motoroptimering

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag går i funderingarna att porta och möjligen plana toppen på min ZX9-motor, och fick svaret av en gammal räv i gamet:
"Compression is the number one way to get more power from a ZX7 or 9. You just have to be very careful to not take too much and work out the piston to valve clearance. Dan Zlock only recommends to open up the short side radius on these heads as the turn is too tight. Anything else really does not gain enough to bother. Do not port the exhaust as it just does not need it. The other is to remove any casting flash, port match the intake boots and smooth out any imperfections in the bowl. Do not polish the intake or bowl."

Jag förstår det mesta av detta, sånär som på:
"..open up the short side radius on these heads as the turn is too tight"

Kan någon i expertispanelen förklara denna rad så att en vanlig dödlig förstår?
 
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.
 
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.

- Ah, jag tolkade det som att det gällde kolvarnas utformning, eftersom han skriver om dem precis innan o nämner "..these heads" i meningen.
 
What Hoztic said.
'Head' = cylinder head = topp/cylinderhuvud.
 
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.

Precis! Tips i allmänhet, istället för att mickla med slipstift och annat roterande - smärgelduk (80 grit) på rulle. Riv av 3 dm som är ca 10 - 20 mm bred och let it rip (dra fram & tebax och ändra position på smärgelduken) på korta radien. Man kan ta hjälp av fingrarna ovanpå duken om det finns svåra att nå platser. Akta ventilsätet.
 
Precis! Tips i allmänhet, istället för att mickla med slipstift och annat roterande - smärgelduk (80 grit) på rulle. Riv av 3 dm som är ca 10 - 20 mm bred och let it rip (dra fram & tebax och ändra position på smärgelduken) på korta radien. Man kan ta hjälp av fingrarna ovanpå duken om det finns svåra att nå platser. Akta ventilsätet.

- Tack för tips! Tar det tillräckligt med smärgelduk för att mjuka av en skarp kurva alltså? Trodde det kunde handla om någon millimeter gods eller så som skulle bort.
 
Någon av expertisen här som kan se om denna tändrotor...eller vad de kallas...är original eller någon förskjutning?
Tändrotor LITEN.jpg
 
Vad är det för årsmodell på motorn?

Jag är iallafall 90% säker att det är original, men jag kan ha fel.
 
Last edited:
Någon av expertisen här som kan se om denna tändrotor...eller vad de kallas...är original eller någon förskjutning?

Om det är originalet - låt den sitta kvar. Optimering av tändförställning kan ge någon enstaka häst vid varvtalet för maximalt vridmoment - men stjäl förmodligen lika mycket vid varvtalet för maxeffekt. Gungor & karuseller... Om det dynamiska kompet vid maxvridet blir för stort kan den börja spika istället, stjälpa istället för hjälpa. Lägg istället krutet på insug, avgas och luftpumpen däremellan.
 
Tackar för svaren i tidigare funderingar :tummenupp

Nästa frågor för den som känner sig manad:
1. Ventilshims - finns det inte att få tag i billigare än typ 800 SEK för de små pluttbitarna?

2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..

3. Jag använder en bladmåttsats som inte är "finare" än 0,05 (0.10 - 0.15 - 0.20 etc). Om spelet inte är 0.2 men där 0.15 känns glapp...ska jag utgå ifrån att det handlar om ca 0,175, eller hur noga är det?
 
Tackar för svaren i tidigare funderingar :tummenupp

Nästa frågor för den som känner sig manad:
1. Ventilshims - finns det inte att få tag i billigare än typ 800 SEK för de små pluttbitarna?

2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..

3. Jag använder en bladmåttsats som inte är "finare" än 0,05 (0.10 - 0.15 - 0.20 etc). Om spelet inte är 0.2 men där 0.15 känns glapp...ska jag utgå ifrån att det handlar om ca 0,175, eller hur noga är det?

Shimskit låda med flera shims den kostar runt 700-800kr från ebay. Köp även ett finare indelat bladmått och ett bra skutmått alt mikrometer.

https://www.ebay.com/itm/Valve-Shim...ash=item2853e49ce9:g:AVoAAOSwb3NZudU2&vxp=mtr
 
2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..
Är du inne på VW-forum och läser?På din motor lär spelet garanterat bli mindre med ökad temp annars skulle du ju lugnt sätta spelet på noll.
 
Klurigt med ventilspel.
Fösta som blir varmt är ventiltallriken, då ökar den i diameter och klättrar upp i ventilsätet. Större spel.
Strax därefter blir ventilskaftet varmt, då blir skaftet längre och spelet blir mindre igen.
Till sist blir toppen varm och aluminiumet blir varmt och det blir större spel igen.

En bekant köpte en Merca Diesel med nyrenoverad topp. MEN, den gick inte som den skulle. Mao han fick köpa den billigt. Hur svårt kan det va! .... :-)

Den startade bra, när den var kall. Gick 2 minuter utan problem, sedan gick den skit typ en mil.

Spridare, pump, kompprov osv osv... ALLT kollades. Ja även ventilspelet, eller nja, det var ju hydrauliska lyftare.
MEN, till slut kom han på att det var för lite marginal på hydraullyftarna. Ventilskaften blev varma ganska fort då räckte inte lyftarna till att justera spelet, när toppen till slut blev varm så kom kompet tillbaka och bilen gick hur bra som helst.
Lösningen var att slipa av ventilskaften 0,5mm. DÅ fungerade hydraullyftarna som de skulle.:banana
Problemet var att ventilsätena hade blivit för djupt frästa.....
 
Spelet blir mindre när den är genomvarm de gäller bil/gräsklippare och de flesta moderna hojmotorer ivf. Man har ju som första åtgärd att kolla ventilspelet när motorer blir svårstartad varm. Hur många gräsklippare/snöslungor/jordfräsar är de inte som tokmissar och blir svårstartad varm när ventilspelet är för tight. Men under uppstart innan motorn blivit helt genomvarm kan de säkert bli underliga mått i någon minut.
 
- Tack för tips! Tar det tillräckligt med smärgelduk för att mjuka av en skarp kurva alltså? Trodde det kunde handla om någon millimeter gods eller så som skulle bort.

Inga problem med smärgelduk på aluminium. Smärjlade bort ca 0,5mm av diametern på det här stålröret
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ssystem-universala/skarvmuff-545mm-2000029757
på en 10cm bit för att passa ihop Leo Vince slipon med avgasröret.
Så ta det lugnt med smärjlen på aluminium, Det kommmer gå snabbt ta bort 1mm med en 10 mm bred smärjelremsa.
Biltema 17-343 skulle nog passa dig.
 
Last edited:
Jag kan klibbigt rekommendera att limma fast smärgelduken på ett finger när man slipar inne i en kanal. Köp sprayklister för limning av fotopapper mm för de är lite mindre giftigt och billigt. Vanligt kontaktlim på tub funkar också.
 
Klurigt med ventilspel.

Till sist blir toppen varm och aluminiumet blir varmt och det blir större spel igen.

E

- Ja det är kontentan av vad jag läst på andra forum också, att ventilspelet är större i en varm motor än en kall.

Men frågan är hur mycket? Om man ligger på gränsen till ex. 0,2 och det är nedre intervallet...vilket shims ska man välja? Om man vet att det blir strax över 0,2 när motorn är varm, så behövs endast en mindre korrigering med shims...men om spelet ökar till ex. 0,25 så klarar det sig utan justering.
 
Last edited:
- Ja det är kontentan av vad jag läst på andra forum också, att ventilspelet är större i en varm motor än en kall.

De är dock fel kontenta för den motortyp du har blir tightare när den blir varm de är därför de blir svårstartade varm när spelet är för tight. De finns massor av lata crossåkare som inte ställer ventilerna förrän de blir svårstartade varm.
Men skitisamma ställ dem vid normal inomhustemp så blir de ju rätt.
 
Såhär ser ventilspelen ut på min motor när jag mätte den kall i garaget som höll sådär 10-15 grader...alltså under rekommenderad inomhustemperatur. (röda ventiler är under spec, oranga är i nedre gränslandet, och gröna är gröna)
View attachment 445077

Det är därför jag går på om frågan kring värme o kyla - för att veta på ett ungefär hur mycket jag ska shims-kompensera de värdena som ligger på gränsen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top