Motoroljenivå

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Kan absolut ingenting om motorer till motorcyklar. Bytte precis olja enligt haynes gör det själv guide.

Fyllde på 3300 ml som det stod bredvid påfyllnings skruven (efter att ha tömt den gamla oljan)

Nivån i olje fönstret visade väldigt nära "F"... Slog igång bågen och all olja i oljefönstret försvann och den syns inte ens?
Stängde av hojjen varpå oljan kom tillbaka och blev väldigt nära F igen....

Är detta farligt? Ska det vara så :S? Vågar jag köra när det är såhär.
Varför blir det så O.o?

Om ni kan svara på frågorna så blir jag lite klokare och är ett steg närmare att serva bågen själv till slut :)..

Tacksam för informativa svar och inte sågningar om hur lite jag kan..

MVH
Dennis
 
Ja det är inget fel med det. När du kollar oljan ska ju motorn vara avstängd och hojen ska hållar upprätt, alltså inte stå på sidostödet.

När motorn går sjunker nivån eftersom en varierande mängd olja då är ute i systemet, toppen osv.

Skaffa mekhandboke till din hojmodell om du ska serva själv, då blir det mesta kristallklart och du slipper chansa.
 
Ja det är inget fel med det. När du kollar oljan ska ju motorn vara avstängd och hojen ska hållar upprätt, alltså inte stå på sidostödet.

När motorn går sjunker nivån eftersom en varierande mängd olja då är ute i systemet, toppen osv.

Skaffa mekhandboke till din hojmodell om du ska serva själv, då blir det mesta kristallklart och du slipper chansa.

Tack så jätte mycket :)! Straight to the point answer!
Så det som händer är att all olja i tråget (heter det så?) försvinner ut i motorn (?) och sen åker den tillbaka till tråget när motorn inte snurrar runt all olja längre?:näsblod
 
Japps, vilket väl är helt logiskt, för att smörja måste ju oljan ut till smörjpunkterna runt om i motorn?
 
Japps, vilket väl är helt logiskt, för att smörja måste ju oljan ut till smörjpunkterna runt om i motorn?

Sant! Ok tack, nu har jag lite mer koll på hur det går till =D, finns det någon speciell "bana" oljan tar varvet runt... eller ligger det bara och grötar runt överallt därinne O.o?
 
När du kollar oljan ska ju motorn vara avstängd och hojen ska hållar upprätt, alltså inte stå på sidostödet.

Bara för att förtydliga så kan det här vara bra att läsa i sin bok (så inte alla nu gör på detta sätt). när & hur man ska kolla oljan.
 
Bara för att förtydliga så kan det här vara bra att läsa i sin bok (så inte alla nu gör på detta sätt). när & hur man ska kolla oljan.

Precis. För oss som har torrsump så funkar det ju tex heeelt annorlunda.
Det var därför jag generellt hänvisade till boken i mitt inlägg. Men det här med att läsa saker är inte poppis bland många sporthojare har jag märkt, så jag valde även att svara på frågan :D
 
Precis. För oss som har torrsump så funkar det ju tex heeelt annorlunda.
Det var därför jag generellt hänvisade till boken i mitt inlägg. Men det här med att läsa saker är inte poppis bland många sporthojare har jag märkt, så jag valde även att svara på frågan :D

Faktum är att jag inte fick med någon bok med bågen, och jag ville hellre ta reda på om det var farligt här och få svar direkt, än att vänta i 3 dagar på att beställa en ny och sen börja köra igen :P
 
Faktum är att jag inte fick med någon bok med bågen, och jag ville hellre ta reda på om det var farligt här och få svar direkt, än att vänta i 3 dagar på att beställa en ny och sen börja köra igen :P

Det var inget personligt. Klart man ska fråga i det käget. Mitt raljerande var mer resultat av åtskilliga trådar från frågeställare som står i begrepp att utan minsta dokumentation riva isär en modern högvarvig sporthojsmotor och vill ha handledning skuv för skruv på ett forum. Då är det sas krattat i manegen för en misantrop som jag. Det är mao upplagt för att ngt blir fel pga missuppfattning eller att ngn som egentligen inte kan ändå svarar tvärsäkert.
 
Det var inget personligt. Klart man ska fråga i det käget. Mitt raljerande var mer resultat av åtskilliga trådar från frågeställare som står i begrepp att utan minsta dokumentation riva isär en modern högvarvig sporthojsmotor och vill ha handledning skuv för skruv på ett forum. Då är det sas krattat i manegen för en misantrop som jag. Det är mao upplagt för att ngt blir fel pga missuppfattning eller att ngn som egentligen inte kan ändå svarar tvärsäkert.

Du låter värre än min svenskalärare och ändå fattar jag gallopen :tummenupp.
Det man ska göra då är att svara tvärsäkert fel xD.... typ "sen placerar du cylindern precis ovanför backdäcket och skruvar fast i pakethållaren" :D...
Aja ok, tack jörgen och ni andra för alla svaren :), nu ska jag ut på en liten tur... Hmm var ska däcken ta mig den här gången:banana
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top