Motoroljenivå Ducce...

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Har två uppgifter på vilken mängd olja man ska ha i motorn på sin Ducce.

1. Efter att startmotorn dragit runt motorn lite så ska det finnas olja upp till max-sträcket.

2. Det ska maximalt finnas olja upp till max-sträcket då motorcykeln har stått okörd ett tag.

Anledningen till att jag undrar är att jag följt det första exemplet men har nu läst lite om vad som kan hända om man kör med för mycket olja i motorn och därefter blitt lite skrajj :eek:

Vilket är rätt? :va

...så länge det syns att det finns en oljenivå i fönstret är ju allt okej. Toleransen på oljemängdden mäts inte i kubikcentimetrar utan möjligen i halvlitrar. Oroa dig mest om du har för lite olja - dvs när den röda lampan lyser. Stäng av motorn inom ett par sekunder, or else...

Lutar du hojen väldigt mycket, typ 30 grader, åt nåt håll och du kan provocera fram en oljenivå, då är det också grönt att köra.

Svane skrev:
Har två uppgifter på vilken mängd olja man ska ha i motorn på sin Ducce.

1. Efter att startmotorn dragit runt motorn lite så ska det finnas olja upp till max-sträcket.

2. Det ska maximalt finnas olja upp till max-sträcket då motorcykeln har stått okörd ett tag.

Anledningen till att jag undrar är att jag följt det första exemplet men har nu läst lite om vad som kan hända om man kör med för mycket olja i motorn och därefter blitt lite skrajj :eek:

Vilket är rätt? :va

Har du frågat på Ducceforumet? Verkar säkrare på ngt sätt när man pratar millimetrar :va

Olja i glaset, nånstans över mitten blir bra... Inte som vissa jänkare fylla tills du ser nivån i glaset på vänstersidan bara.. Å som Micke skriver, hojen ska stå lodrätt, inte på sidostödet.. Depåstöd eller kompis funkar.

/B

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...