Motoroljenivå Ducce...

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Har två uppgifter på vilken mängd olja man ska ha i motorn på sin Ducce.

1. Efter att startmotorn dragit runt motorn lite så ska det finnas olja upp till max-sträcket.

2. Det ska maximalt finnas olja upp till max-sträcket då motorcykeln har stått okörd ett tag.

Anledningen till att jag undrar är att jag följt det första exemplet men har nu läst lite om vad som kan hända om man kör med för mycket olja i motorn och därefter blitt lite skrajj :eek:

Vilket är rätt? :va

...så länge det syns att det finns en oljenivå i fönstret är ju allt okej. Toleransen på oljemängdden mäts inte i kubikcentimetrar utan möjligen i halvlitrar. Oroa dig mest om du har för lite olja - dvs när den röda lampan lyser. Stäng av motorn inom ett par sekunder, or else...

Lutar du hojen väldigt mycket, typ 30 grader, åt nåt håll och du kan provocera fram en oljenivå, då är det också grönt att köra.

Svane skrev:
Har två uppgifter på vilken mängd olja man ska ha i motorn på sin Ducce.

1. Efter att startmotorn dragit runt motorn lite så ska det finnas olja upp till max-sträcket.

2. Det ska maximalt finnas olja upp till max-sträcket då motorcykeln har stått okörd ett tag.

Anledningen till att jag undrar är att jag följt det första exemplet men har nu läst lite om vad som kan hända om man kör med för mycket olja i motorn och därefter blitt lite skrajj :eek:

Vilket är rätt? :va

Har du frågat på Ducceforumet? Verkar säkrare på ngt sätt när man pratar millimetrar :va

Olja i glaset, nånstans över mitten blir bra... Inte som vissa jänkare fylla tills du ser nivån i glaset på vänstersidan bara.. Å som Micke skriver, hojen ska stå lodrätt, inte på sidostödet.. Depåstöd eller kompis funkar.

/B

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger