Motorolja till Aprilia Mille -99???

Kose

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Gävle
Hoj
Triumph Speed Triple -06
Ska till och byta är det tänkt men vet inte till vad... :va

Mineral, del- el helsyntet, det finns förespråkare för samtliga men vad är bäst för min hoj. Kör rätt mycket och aktivt, planerar även en del bankörning.

Är tacksam för tips och råd. :)
 
Last edited:
monkeygunoil.jpg


en bild säger mer än 1000 ord:
oljabech.jpg

end of discussion!
 
Kose skrev:
Ska till och byta är det tänkt men vet inte till vad... :va

Mineral, del- el helsyntet, det finns förespråkare för samtliga men vad är bäst för min hoj. Kör rätt mycket och aktivt, planerar även en del bankörning.

Är tacksam för tips och råd. :)
Är kopplingen bytt i din Mille?
RSV före årsm -01 har lite underdimensionerad koppling/o-optimal dränering av oljan i kopplingskorgen. Börjar lätt att slira om man använder "fel" olja. För de flesta har det fungerat mycket bättre med delsyntet. Sedan min började slira har jag kört på Motul 5100. Gick mycket bättre till en början, men sedan slirade det även med den.

Bytte koppling till en Barnett med kolfiberlameller och lite kraftigare fjädrar. Har inte haft problem sedan dess. Har inte testat med helsyntet efter bytet, så jag vet inte om det fungerar med det nu. Det borde gå avsevärt mycket bättre.

Lite mer effekt spelar ingen roll om man inte kan få ut det ändå.
 
Buster skrev:
Är kopplingen bytt i din Mille?
RSV före årsm -01 har lite underdimensionerad koppling/o-optimal dränering av oljan i kopplingskorgen. Börjar lätt att slira om man använder "fel" olja. För de flesta har det fungerat mycket bättre med delsyntet. Sedan min började slira har jag kört på Motul 5100. Gick mycket bättre till en början, men sedan slirade det även med den.

Bytte koppling till en Barnett med kolfiberlameller och lite kraftigare fjädrar. Har inte haft problem sedan dess. Har inte testat med helsyntet efter bytet, så jag vet inte om det fungerar med det nu. Det borde gå avsevärt mycket bättre.

Lite mer effekt spelar ingen roll om man inte kan få ut det ändå.

Vet ej, men troligen inte. Den hade bara gått 980 mil då jag köpte den och så pass länge borde de väl hålla. Jag tycker att den vill slira lite ibland, det kanske har med det att göra. Som jag förstått det så förlänger en bra olja livslängden något men att jag åker på att byta ut kopplingspaketet såsmoningom... Vart får jag isf tag i dessa grejor och vad kostar det?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top