Motorolja och katalysator

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kort bilfråga. Saab 9-3 anno millenieskiftet. Bryr man sig i verkligheten om ACEA C3 klassifikationen för att katalysatorn skall leva längre? A3/B4 har ju samma krav i alla smörjparametrar men är något giftigare för kissen.
 
Långt sidospår på frågan: Jag tror inte katalysatorer är speciellt känsliga. Från 13000mil till 30000mil drog min Toyota Avensis 2001 minst 3,5liter olja/1000mil och katalysatorn överlevde det. Det blir mer än 60liter helsyntetisk biltemaolja som passerat katalysatorn.
 
Instämmer med övrigas. En Audi kan slurpa i sig 1lit/100mil och det är helt i sin ordning enligt tillverkaren.
Det är dieslars partikelfilter/kat som är känsliga.
 
Saab /opels original syntet olja är överlägset billigast dryga 100lappen billigare än biltemas som ex.
 
Långt sidospår på frågan: Jag tror inte katalysatorer är speciellt känsliga. Från 13000mil till 30000mil drog min Toyota Avensis 2001 minst 3,5liter olja/1000mil och katalysatorn överlevde det. Det blir mer än 60liter helsyntetisk biltemaolja som passerat katalysatorn.

Du vet att Avensis likt vissa andra japanska bilar skall ha en speciell olja va? Annars drar den olja.

0W-30 med viss klassning.


Buy quality, cry once
 
Du vet att Avensis likt vissa andra japanska bilar skall ha en speciell olja va? Annars drar den olja.

0W-30 med viss klassning.


Buy quality, cry once

Tyvärr är det inte orsaken att Avensis från de åren drar olja utan det är tillverkningsfel. Det finns med i nästan alla artiklar om bilar man skall undvika. Toyota bytte motorer på goodwill fram till de var 7 år och max 16000mil eller något liknande så det är till och med ett erkännande från Toyota att det var fel på deras motorer. Nu har den fått ett nytt liv i Afrika och är ett avslutat kapitel för mig.
 
Samma med mina oplar dom avskyr biltema olja dricker en liter på 200mil. Med original olja försvinner inte en droppe på 1000 mil.

Har inbillat mig att det blir väldigt mycket oljerök med biltema olja.. Hällde i biltema syntet i thunderacen o på 43 mil snabb körning runt Vänern fattades det 6dl så blir det inte med motul 7100 då fattas aldrig olja..
 
Samma med mina oplar dom avskyr biltema olja dricker en liter på 200mil. Med original olja försvinner inte en droppe på 1000 mil.

Har inbillat mig att det blir väldigt mycket oljerök med biltema olja.. Hällde i biltema syntet i thunderacen o på 43 mil snabb körning runt Vänern fattades det 6dl så blir det inte med motul 7100 då fattas aldrig olja..

Kan bara konstatera att de Daterade sk SDB = SäkerhetsDataBladen som Biltema publicerat nya exemplar av till tex MC-olja , Racing 10W-40 varje gång Biltema bytt leverantör och som man hittat under "Dokumentation (?)" på sidan för Racing 10W-40 nu är borta och ersatta med texten
Varning
Orsakar allvarlig ögonirritation.
Innehållet/behållaren lämnas till lokal återvinningsstation/miljöstation. Vid bestående ögonirritation: Sök läkarhjälp. VID KONTAKT MED ÖGONEN: Skölj försiktigt med vatten i flera minuter. Ta ur eventuella kontaktlinser om det går lätt. Fortsätt att skölja. Använd skyddshandskar/skyddskläder/ögonskydd/ansiktsskydd. Tvätta händerna grundligt efter användning. Förvaras oåtkomligt för barn. Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård.

Bifogar några gamla SDB.

Och går man in på OKQ8 så är SDB också borta ..... länken till Säkerhetsdatablad leder ingenstans.
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-sbk-racing-sae-10w-50/

Och här är förklaringen
https://www.kemi.se/lagar-och-regler/reach-forordningen/sakerhetsdatablad

Företag som släpper ut kemiska produkter på marknaden ska därför lämna säkerhetsdatablad till den som använder produkterna yrkesmässigt och till dem som säljer produkterna vidare. Företag har ingen skyldighet att lämna säkerhetsdatablad till de som använder kemikalier för privat bruk.

Trist.......egentligen är detta inget konstigt. Företag har förståss reagerat över att det varit förbjudet lämna information om vad vin innehåller
men man måste lämna information om saker som inte ska drickas....
läs tex Mats-Eric Nilsson Chateu Vadå
https://www.adlibris.com/se/bok/chateau-vada-det-okanda-fusket-med-ditt-vin-9789177750062

Det här betyder väl att vill man veta vad en olja innehåller i fortsättningen blir det väl att köpa amerikanska oljor. Eller starta MC-firma.
 

Bifogat

Last edited:
Och här är förklaringen
https://www.kemi.se/lagar-och-regler/reach-forordningen/sakerhetsdatablad

Företag som släpper ut kemiska produkter på marknaden ska därför lämna säkerhetsdatablad till den som använder produkterna yrkesmässigt och till dem som säljer produkterna vidare. Företag har ingen skyldighet att lämna säkerhetsdatablad till de som använder kemikalier för privat bruk.

Det här betyder väl att vill man veta vad en olja innehåller i fortsättningen blir det väl att köpa amerikanska oljor. Eller starta MC-firma.

Swedol tex tillhör ju dem som "säljer produkterna vidare". De borde kunna ha?
 
Samma med mina oplar dom avskyr biltema olja dricker en liter på 200mil. Med original olja försvinner inte en droppe på 1000 mil.

Har inbillat mig att det blir väldigt mycket oljerök med biltema olja.. Hällde i biltema syntet i thunderacen o på 43 mil snabb körning runt Vänern fattades det 6dl så blir det inte med motul 7100 då fattas aldrig olja..

Vilken viskositet är rekommenderad och vilken av Biltemas körde du med?
Jag har använt Biltema 5w50 i många år och utan att notera någon åtgång direkt. Mest i BMW och Audi, men nu även MINI.
 
Vilken viskositet är rekommenderad och vilken av Biltemas körde du med?
Jag har använt Biltema 5w50 i många år och utan att notera någon åtgång direkt. Mest i BMW och Audi, men nu även MINI.

Jag har själv kört med Biltema 5w50 i både SV650S och Sprint RS utan några problem.
Men det var 2012 jag testade.
Och på de Säkerhetsdatablad som var lätt tillgängliga hos Biltema förr så gick det på deklarerade innehållet och datum lätt att se att Biltema bytte oljeleverantör sådär varje år.
Så det är meningslöst fråga om erfarenheter från Biltemas oljor. Eftersom den olja jag använde 2012 troligen kom från en annan leverantör än den 5w50 som säljs idag.
Och dessutom kan innehållet i oljan, tex det för katalysatorer skadliga ZDDP vara ändrat av tex miljöskäl. Eller kostnadsskäl. ZDDP som var standard tillsats förr i motorolja för att förbättra skyddet av svårsmorda punkter i motorn som kamnockar och kamsläpor. När BMW S1000RR fick kamaxelras efter 2400mil vid Motorrads 5000mila test (Motorrad 3/2012) tänkte jag direkt på bristen på ZDDP i moderna oljor.
Vill man ha ZDDP i sin "moderna" olja så finns tex Rislone Engine oil supplement hos Swedol. (Jag har inte provat, bara sett det hos Swedol).
Och är det nu så att Katalysatorn fått stryk så är det väl bara att byta katalysator ?
Nya sådana säljs ju i vanliga biltillbehörsvaruhus.
 
Last edited:
Saab /opels original syntet olja är överlägset billigast dryga 100lappen billigare än biltemas som ex.
Med andra ord så får man alltså en krona med varje liter olja man hämtar hos Saab/Opel.... med tanke på att Biltema tar 99 kr litern för en liter olja till en diesel 9-3
 
Med andra ord så får man alltså en krona med varje liter olja man hämtar hos Saab/Opel.... med tanke på att Biltema tar 99 kr litern för en liter olja till en diesel 9-3


Det jag menade var per oljebyte.

Jag betalar 265:- för opel/saab original olja 0-30 i 5 liters original dunk.. så kostar biltema så mycket är den ju lika dyr som vilken mobil Shell castrol osv osv som helst.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top