Motorolja igen...

BoYama

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Hoj
99 Yamaha TDM850
Jag har köpt en Yamaha Tracer 900 GT -19 för en månad sen, 1800 mil på mätaren och fint skick.
Nu börjar det bli dags för oljebyte + filter (för säkerhets skull), har gått ca 300 mil nu sen oljebyte enligt säljaren...
Funderar lite på Biltema 4 liter 10W40 "racing" för 249:-, men låter lite billigt...

Har precis köpt Biltema 0W30 till min Volvo V50 ( 30000 mil) för 369:-/4 liter (visserligen dieselmotor... )

Det finns Yamalube för ca 1liter 300:-, på https://www.oljemagasinet.se/index....Typ,4 liter|Volym&path=147_148&tags=JASO MA-2
Där det finns Castrol / Motul / Shell 10W40 4liter för 489 till 579:-
På Lelles (dit jag ska i veckan) finns Motorex 10W40 4liter, men bara DELSYNTET för 636:-
Era tankar om det..........

Har du inget Yamahacenter i närheten?
Jag betalade knappt 600kr för 4 liter förra veckan, en enkel väg att gå tycker jag.

Alla oljor har en klassning (JASO är en japansk). Kolla din manual och köp vad som uppfyller minst samma nivå. Det kan vara Yamalube för 300 Sek/kl eller Biltema (båda har samma klassning). Ok/Q8 Racing är vad 90% som kör motorsport använder och jag har aldrig hört någon i depåerna klaga.

Ingen oljetråd är väl komplett innan Q8 Racing (tidigare SBK racing) nämnts? Handlas på Swedol för ~140sek/litern. 🙂
Köper du 20-litersdunk så är det betydligt billigare ...
finns att beställa på närmaste ok/Q8 -mack :lol

Här finns knappt en timme att lyssna på i ämnet
Det kan vara en speciell klassning som behövs så läs i boken.

Jag var ihop med en ekonom en sommar, och hon var fullkomligt övertygad om att Icas Arla-mjölk vare bättre än Arla-mjölken på Willys, eftersom den kostade mindre där.
Kan bara beklaga ! :hjarta
Bra att ditt förnuft till slut ingrep och räddade dig ! :)

Jag tror att Bo resonerar som många andra när man köper beg hoj. Man byter olja och filter direkt om det inte finns papper på service.
Kanske alla andra vätskor, filter och stift. Dock inte efter 1800 mil som ts hoj har på mätaren.
Inte har väl pendeln svängt nu? Om säljaren säger att den är servad så är den det. 😄

Populäraste oljan är nog motuls 7100.
Det sägs att yamalube är egentligen motuls olja. Om sant så torde den isåfall innehålla också ester. Hannuse kanske kan läsa baksidan på burken?

Tycker annars att, filtret är viktigare än oljan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman