Motorn pluddrar under 3k rpm

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Det gäller en Triumph Trident 900 -93. MC har varit på ultraljudstvätt ( Förgasarbryggan ) i och med den stått i 5 år och den har varit på helservice. Syncat förgasarbryggan med. När man kör under 3k rpm så pluddrar motorn men kommer man över 3k rpm så går den som en skållad råtta och jämnt.
Om man kör och öppnar lite för choken så går den jämnnare under 3 k rpm.
Så min fråga är det luftskruv som mekanikern har skruvat fel . Ska jag behöva byta ut lågfartsmunstycke eller lämna in den till en helservice dynjet behandling som troligvis går på 8-10 papp.
psstt Den läcker ingen olja
 
Åk tillbaka till mecken.
Jag förstod inte om du lämnat in hojen för ultraljudstvätt av förgasarna OCH synk på samma ställe.
Om det är så är det ju självklart att han får göra om jobbet. Var mecken nöjd när hojen går som skit under 3000 varv?
 
Är hojen inte ändrad från original bestyckar du INTE om. Det är 100% garanterat skit i lågfartskretsarna. Tändningen blir inte dålig av att stå, om inte råttor ätit på kablarna. Laddning och batteri däremot kan vara suspekt om den går kass på låga varv. Mät upp volttalet i problemområdet först.
 
Endera filar man igenom lågfartsmunstyckena med ståltråd eller koppartråd eller så köper man nya munstycken.
 
MC har stått i 5 år och han körde dom i ultra tvätt och jag vet inte hur han gjorde detta Han har bytat gummipackningarna i flottörhuset . Och han satte dit ett nytt batteri . Han kolla ventilspelen med och han sa att alla låg till. Jag gjorde detta på samma ställe
Bytte stift olja luftfiler från skum till papper och han synca. Soppan i tanken var 5 år gammal men efter 6 tankningar bör all gammal soppa varit borta. Jag läste att om man öppnar 2½ varv så ska man ändra låfartsmunstyckena men jag kommer inte till luft skruvarna utan att ta bort hela bryggan. Man får plocka bort bryggan vrida ett kvarts varv sen får man montera in hela bryggan och testa detta igen och så får man hålla på om jag själv ska göra detta. Cykeln är helt original och den har bara gått 1000 mil.
 
Jag skulle ha åkt tillbaka till firman och sagt att dom får provköra och sedan fixa felet.

Eller tänkte du fixa det själv för att firman inte kan eller vill?

Jag tror också att det är skit i lågfartsmunstyckena men jag vet ju inte. De kanske är duktiga på att göra rent förgasare där. De borde skruvat loss luftskruvarna när de gjorde rent förgasarna och sedan missat standardinställningen vid montering. Sitter de verkligen så illa til att man måste lossa förgasarna för att justera?!
 
Jag kollade cykeln idag och han har sysslat med MC i över 30 år så när man begär om förgasar rensning så ska den plockas ner i minsta detalj och rengöras. När jag ringde till han så sa han jaaa den gick jättebra när jag testade. Han hade glömt en slang mellan Kopplingshus och luftburken och jag testade men tyvärr hjälpte inte det. Jag köpte en
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-och-bitshallare/vinkelchuck-for-bits-189041/
Så innan jag börjar så undrar jag gör denna luftskruven något när man släpper på gasen typ 6k rpm för den pluddrar där med . Har denna luftskruv att göra med hela register.
Nu ska jag bara se var jag hittar grundinställningen på denna skruv Jag har sett allt från 3/4 varv till max 2.5 varv.
 
Det är nästan alltid (som flera andra med skrivit) lågfartsmunstycke/styckena som beckat igen. Det bästa är att ultraljudstvätta dem. Ingen mening att skruva på något annat innan du checkat dem i alla fall.
 
De små fasta munstycken som sitter fast monterade i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset är väldigt känsliga för skräp. Diameter ca 0.2 mm. Rensas med kabelkardel. Har du inte rengjort tank, slangar, soppafilter etc så kan du få rensa förgasarna hur mycket och hur många gånger som helst.
 
Jag har lämnat in MC så jag skriver här nere sen vad som är gjord på MC för framtida medlemmar när någon annan har detta problem.:yoparty
 
Då var MC rengjord i förgasarna och till att börja med var en skruv 6 varv den andra 4 varv och den 3 2 varv så dom sattes med 2 varv alla 3 . Men den går ojämt fortfarande så nu är det gnistgivaren som ska kolla det ska vara 0.4- 0.8 . Undersökning pågår. Min MC säsong är tyvärr över.
 
Jag gillar trådar som uppdateras :tummenupp
Att någon jobbat 30 år i branschen är ingen garanti tydligen :)
Varför är säsongen slut för dig?
 
Säsongen är slut för jag vet inte hur länge denna MC firman ska ha MC det kan ju ta månader innan dom hittar felet. Jag har sagt ha MC så långe du behöver. Bättre få det rätt lagad än halft lagad.
 
En förgasare borde väl bara ta en timme för en kompetent mek att felsöka och/eller ställa in.
 
Har hojen stått i fem år så räcker det inte att ultraljudstvätta förgasarna. Så fort man öppnar soppakran pluggas allt igen om man inte rengjort allt från grunden, inklusive tank, kran, filter och slangar. Gör det själv så det blir rätt gjort!
 
Kanske någon som undrar hur det har blivit så har jag tyvärr inga svar än.
Mekanikern skulle höra av sig om han hade nyheter .
 
Det var ett tag sedan och förnärvarande har det inte hänt mycket . I och med min gamla motor var en 6 vxl som rasa så köpte jag en 5 vxl motor och nu börjar dom fundera ut om förgasarbryggan 6 vxl är anpassad till 5 vxl motor. Så statusen är så att där jag köpte motorn att dom kan få förgasarbryggan som tillhörde motorn och sen sätta i den i 5 vxl maskinen .
 
Dom som följt tråden kan jag tyvärr bara förmedla att dom som ska köra den i Bänkningen har inte hört av sig än så statusen är detsamma som den 5 Nov. Jag kommer att skriva mer när den är lagad så kanske någon annan får hjälp med samma problem som jag har.
 
Såå en uppdatering
MC har varit en dynojet och nu är den justerad till max. Nu är det så att det är fortfarande problem att den pludrar och allting ser rätt ut enligt mekanikern.
Kan det vara så att trottelnålen och jet munstycket är slitet för när jag släpper gasen så stängs inte allting av utan det kommer ändå bensin och luft in ... En gång så hade min trottelnål gått mitt av och det kan ju ha hänt att nålen hade en skarp kant så den kan ju ha gjort hålet större hmhmhm Sen tänkte jag huvudmunstycket den bör väl vara rätt i och med han kört den i Dynojeten.. Tips tackar och tar imot och om jag ska beställa 3 st trottelnål så bör jag väl beställa 3 st jet munstyckena med.
 
Nu börjar det hända saker. braigasen tar hand om min förgasarbrygga och dom ska kolla vad det är som är fel.
Så det blir inlämning av cykeln till je68 och dom ska skicka upp den . Redan nu har jag lagt ner 28" på cykeln så jag ryker på ytterligare 6" så kanske kanske blir det en cykel av den. Dyrt slarv fel av mig Hade jag bara bytat batteri på den så hade den gamla motorn hållt mer. Dyr läxa. Jag återkommer när jag fått tillbaka MC.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top