Motorn låser sig? Snabba svar tack!

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Hej, håller på att kör in min nyservade lättviktare, men nu sist jag körde den så fick jag inte i neutral när jag skulle stänga av så den "kärringstoppade" till döds. Men sen när jag skulle iväg så var kicken stum:va gick absolut inte att röra den, blev genast livrädd att den skulle ha skurit! Men sen testade jag att rulla fram lite och då släppte det genast :). Jag kollade om det var komp innan jag började kicka igen, det var det, så jag startade helt normalt, ingen skillnad på hur den gick etc utan helt perfekt som innan!
Men sen skulle jag hem och då körde jag som normalt tills min kompis stannade, jag stannade brevid, och då blev det samma sak igen. Har ingen koppling eftersom vajern är av, men jag har kört så förut utan problem. Men iallafall så tövlade jag till det och kärringstoppade igen. Men denna gång gick det inte att rulla ens, då blev jag riktigt orolig. Jag tog upp den för en backe och rullade ner, då hakade den ur och startade som vanligt, än en gång så gick den bra till 100% utan problem. Vad kan då felet vara? Jag har aldrig varvat upp i effekt och inte heller kört i högre varv länge utan ligger under det varvtalet då avgasporten är stängd. mellan 3 och 4% olja egenblandad, så där ligger inte felet heller.

Kan det då vara att växellådan hakar upp sig på något sätt?

Mvh Filip
 
Hur fan startar du från stillastående om du inet har nån koppling? :gnissla
Och går kopplingswiren av ofta?
 
Rullar iväg ;) Näe, har varit snål när plomben vid handtaget lossnat så jag satt dit en sån där med skruv som lossnar lite nu och då.
 
Nu när du "käringstoppar" motorn har du gjort det utan koppling alltså? Kan ju vara värt att tänka på att du kastar drev mot drev när du gör detta. Så i te helt otroligt om lådan vill säga ifrån och låser sig xD
 
Hur tjuvstoppar man motorn med koppling? Men iallafall så ska jag kika upp lameller och rubbet så att allt blir bra! :)
 
WTF??? :3freak
I med kopplingen och tryck på dödaren, eller i med kopplingen lägg lådan i neutral, sen tryhck på dödaren... Har du verkligen körkort för hojen????:va:va

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.
Du vet när man ger för lite gas och släpper kopplingen för fort, då får man ett sk. kärringstopp eller tjuvstopp som vissa kallar det.
 
Läste hans svar fel, och fick det till nåt helt annat, därför blev allting lite diffust.
 
Jo jag fattar vad du menar, men varför göra medvetna kärringstopp??? Fixa din koppling innan du ha ihjäl lådan och fixa en dödare om du nu inte har det så du slipper döda den med kärringstopp! :hihi:hihi
 
Allt är helt fixat nu! Och jag gjorde inga medvetna stopp, men det blev när jag inte hade koppling och inte fick i neutral. :) Men nu samarbetar kopplingen till 100%!
 
Crossväxla rockar ju, hur växlar man annars på slangen med en hundratjufemma? :3freak
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top