Motorn dör ibland

jimman

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Yamaha xt 350 -96 offroad
Hej, jag har nyligen köpt min hoj (yamaha xt 350) och fick lite trubbel igår när jag var ute och körde.
Den startar bra och efter ca 20 minuters körning på 70-väg så börjar den rycka till. Sen hör jag ibland en knall och så rycker den till ännu mera för att helt dö. I värsta fall så händer detta på motorvägen... ;(
Kan ni ge mig tips på vad detta kan bero på, jag är helt noob på sånt här ?
(har nyligen bytt stift och motorolja)
-----------------------------------------------------------------------
nu funkar det bättre. det var så att bränsleslangen från kranen ner till fuggen gick i en båge uppåt och sen ner. sen verkade det som den var lite vikt också.
så det måste vart det att den fick för lite bränsle

nu går den normalt iaf efter att jag kapat av lite slang

Last edited:
Det skulle kunna bero på att bensinen tar slut i flottörhusen.
Går det att starta den när den har stannat om du väntar ett tag? Det är inte vacuumstyrd bränslekran på XT väl?

yepp. den går att starta efter några kickar. men sen händer uppstår samma problem igen efter nån minut (ryckig gång och så dör den) . vet tyvärr inte det där med vilken bränslekran det är ;( men den har tre lä'gen... ner, mitten och upp

Ok, då är den inte vacuumstyrd.
Jag vet inte hur mycket du vet om förgasare, på en förgasares undersida sitter det ett flottörhus, det är en slags reservoar där bensinnivån regleras av en flottör.
Om bensinnivån är för låg sjunker flottören lite och öppnar en ventil som släpper in mer bensin, när nivån ökat stängs den igen, bensinnivån ska alltså vara (nästan) konstant.
Det verkar som att bensinen tar slut i flottörhusen på din hoj, det är därför den går att starta när du väntat ett tag och det har runnit ner bensin i förgasarna igen.
Det beror antingen på att bränslenivån i flottörhusen är för låg, att motorn drar mer bensin än normalt eller att bränsletillförseln från tanken är för liten.
Börja med att kolla om det är nån smuts i bränslekranen och bränsleslangen, är det inte det måste du kanske ändra på flottörnivån i förgasarna.

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back